Annons

Söker lämplig kamera för grottfotografi.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mike C

Ny medlem
Hej,

Jag pysslar lite med fotografi som mest skulle kunna kallas grottfotografi, även om det är mest övergivna gruvor jag fotar i. Jag har blivit av med min gamla trotjänare, en D90 med Tokina 11-16mm, och letar nu ersättare.

De tre första bilderna och den sjätte i min Flikr photostream är ganska talande för vad det är för fotografi jag pysslar med: https://www.flickr.com/photos/akrylamid/
Övriga bilderna ovan jord är visserligen något som kan hända igen, men intresset för det är ganska svalt nu för tiden. Bilder som denna kan jag dock ägna mig mycket tid åt att få till: https://www.flickr.com/photos/akrylamid/6188011347/

Mina krav:
Jag måste kunna fjärstyra kameran med bulb läge då jag springer ofta omkring och målar med lampor. Till min D90 hade jag en Pixel fjärkontrol som var väldigt bra. Jag behövde inte rikta fjärkontrollen mot kameran (som jag var tvungen att göra med Nikon's orginal IR fjärkontroll). Till nya kameran måste det finnas liknande fjärkontroll. Jag finner smartphones med WiFi lösningar som irriterande då jag ofta har hanskar, jag vill ha en gammal hederlig knapp på fjärkontrollen, och gärna med lite räckvid. Första bilden i länken ovan var inga problem med Pixel fjärkontrollen. Liknande bilder kommer att tas, och planerar några andra med längre avstånd.

Kameran måste vara mindre och lättare än min gamla. Första bilden i länken ovan kräver ca 150 meter repklättring för att komma ut. Jag blev rätt trött på att konka på D90'n med Tokinan. Nu när den är borta så vill jag ha något lättare.

Bred vinkel utan fish-eye effekt. Det som jag älskade med Tokina objektivet var att jag slapp hålla på räta upp bilderna efteråt. Tog jag en bild på en byggnad med raka kanter så var linjerna raka. Nikon objektivet jag hade innan krävde objektivprofil i Lightroom för att räta upp dem. Jag vill inte behöva göra det. Ju mindre arbete jag behöver göra på datorn, ju mer chans är det att jag faktist får ur mig några bilder. Bredden som motsvarar Tokina's 11mm är vad jag letar efter.

Inte för dyr. Min D90 fick mycket stryk. Innan den gick bort så var autofokus paj och kamerahuset var limmad här och där, men den tog ännu bilder. Budget på nånstans runt 7000kr är OK.

Någon har rekomenderat Sony A6000 till mig med Sony E 10-18/4 OSS objektiv. Kameran i sig passar min budget, men med det objektivet så blir det ganska dyrt.

Med min gamla fotade jag mest med bländare F8 och låg ISO. Brusreduseringen tog för lång tid så jag föredrog att fota med den av så att jag kunde se resultatet direkt.

Jag är inte ens i amatörnivå på fotografi. Hi-tech funktioner är något bortom mig och helst slipper jag en massa efter arbete på datorn. Bländare, slutartid, ISO och vit balans är sånt jag förstår mig på, sen måste jag börja läsa på. D90 med Tokinan tog bilder jag var nöjd med, det gör ju inget om bilderna blir skarpare med en ny, men vill inte gå ned i kvalité. Jag har dock ingen koll idag då jag haft D90 så länge utan tankar på att byta.

Jag läser recesioner, men de tar väldigt sällan upp exakt det som intresserar mig, utan jag måste söka vidare. Tacksam för tips!

Tackar på förhand för tips!
/Mike
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Spännande saker du gör.

Ska budgeten täcka hus, en vidvinkel (är zoom ett krav?) samt ett antal batterier kan jag tro?
Behöver du något kameraspecifikt L-fäste till stativet också?
 

Mike C

Ny medlem
Budget ska helst täcka hus och objektiv. Extra batterier och fjärkontroll tillkommer, inget som måste rymmas i budgeten. Zoom är inte ett krav på objektivet. Viktigtast är att jag måste få slippa räta upp bilderna efteråt, och att vinkeln någerlunda motsvarar Tokinan (fotade nästan alltid i 11mm med den).

7000kr är inte exakt, jag kan gå upp lite till om det behövs. Jag kan tänka mig köpa begangnad också.

Edit: Vilket stativfäste inte så viktigt. Jag har kört på ganska billiga och lätta stativer, de har funkat bra för mina ändamål.
 

PMD

Aktiv medlem
Kika på Pentax mellan- och budgetmodeller. De flesta (kanske alla?) av dem har tätningar för att tåla regn och damm, vilket kanske är en fördel för dig.
 

Mike C

Ny medlem
Jag får kika lite på dem. Har du någon koll på objektiv till Pentax?

Finns det något benämning på det här som gör att man slipper räta upp bilder? Om jag vet vad det heter blir det kanske lättare för mig att hitta rätt glugg.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag får kika lite på dem. Har du någon koll på objektiv till Pentax?

Finns det något benämning på det här som gör att man slipper räta upp bilder? Om jag vet vad det heter blir det kanske lättare för mig att hitta rätt glugg.
Jag tror att ordet du söker är "raktecknande".
För övrigt har jag goda erfarenheter av Pentax och kan absolut rekommendera det märket.
 

Mike C

Ny medlem
Det vart en Canon EOS 100D med Canon EF-S 10-18 glugg. Verkar bra grejer och har tillsammans ganska låg vikt.
 
ANNONS