Annons

Gratis filmredigerings-program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Karl R

Aktiv medlem
Men välj då någon annan inställning när du sparar. Du hittar inställningarna i spara-menyn för WMM.
Varför skulle jag välja en inställning som ger sämre upplösning än det som programmet rekommenderar? Det som fanns att välja på utöver det rekommenderade var alltså ännu lägre upplösning!
Vad jag frågade om var om Virtualdub kan spara i samma upplösning som originalet! Jag är inte så intresserad av en massa effekter, utan bara att kunna lägga på annat ljud och skarva ihop några korta snuttar och bibehålla kvaliteten på filmen. Att få ner filstorleken är inget krav. Det handlar inte om att göra långfilmer!//K
 

j2^

Aktiv medlem
Varför skulle jag välja en inställning som ger sämre upplösning än det som programmet rekommenderar? Det som fanns att välja på utöver det rekommenderade var alltså ännu lägre upplösning!
Då gör du fel.

Save movie -> Scrolla lääääängst ned i listan. -> Välj "custom settings" -> Blås på med vilken upplösning du vill.
 

j2^

Aktiv medlem
Karl R;1674147 Vad jag frågade om var om Virtualdub kan spara i samma upplösning som originalet! [/QUOTE sa:
Ja. Men det kan även WMM göra, utan några som helst problem.

VirtualDub är INTE avsett för filmredigering, även om man KAN göra enklare klipp osv i det. Det är avsett för helt andra göromål (tillochmed upphovsmannen har den synen på mjukvaran).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Måste bara fråga, är det 23,94 bilder/sekund man ska ha för att visa på svensk TV? Filmar ibland nyhetshändelser nämligen.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Fick samma behov, ett videoredigeringsprogram.

Jag får av någon anledning inte Lightworks att ta min fil, en konverterad mp4 från
Olympus T8010, har försökt med ett antal format, ev finns någon annan konvterare
som gör det möjligt, däremot kommer ljudet oftas med.

Fann dett, har använt program från NCH tidigare och gillat dem, hut pass
"gratis" de är vet jag inte, kanske slutar de att funka rätt som det är.

En del av programmen är inte fria, en del är det, även köpeprogrammen
är behagligt prissatta.


får inte länken att funka nått vidare, finns här:
http://freewarehome.com/
leta rätt på animation video
sen "download video converter

så småningom kommer man till http://www.nchsoftware.com/prism/index.html?gclid=CN6k6e2Ci6kCFUTxzAodpC0whg

http://www.nchsoftware.com

//Magnus





www.nchsoftware.com
 

Karl R

Aktiv medlem
Då gör du fel.

Save movie -> Scrolla lääääängst ned i listan. -> Välj "custom settings" -> Blås på med vilken upplösning du vill.
Den WMM jag har kan inte. Någon "custom setting" har jag inte hittat! Har kollat i hustruns nyare dator, os Vista, och den har ännu sämre valmöjligheter. Min dator har XP från 2003. Har du möjligen en ännu äldre version då de nyare tycks vara sämst? Mitt XP är på svenska och saknar som sagt möjligheten att spara med bibehållen upplösning, den som kameran levererar.//K
 

j2^

Aktiv medlem
Den WMM jag har kan inte. Någon "custom setting" har jag inte hittat! Har kollat i hustruns nyare dator, os Vista, och den har ännu sämre valmöjligheter. Min dator har XP från 2003. Har du möjligen en ännu äldre version då de nyare tycks vara sämst? Mitt XP är på svenska och saknar som sagt möjligheten att spara med bibehållen upplösning, den som kameran levererar.//K
WMM under Vista och framåt har alla de möjligheter som krävs för att spara vilken upplösning som helst. Mitt exempel kom från en fullt uppdaterade Windows 7.

Jag använde aldrig VMM under XP-tiden.
 

j2^

Aktiv medlem
Det är nog svårt att hitta ett videoredigeringsprogram som INTE stödjer AVI skulle jag tro.
...nu är det ju inte så enkelt..

AVI är varesig ett videoformat eller ett ljudformat. Det är ett "containerformat".

Redigeringsprogramet måste veta:

1. Hur man hanterar containern för att läsa/skriva audio/video till den.
2. Kunna hantera de(t) format med vilket/vilka ljudspåret/ljudspåren är skrivna.
3. Kunna hantera de(t) format med vilket/vilka videospåret/videospåren är skrivna.

För att tillfredställa (2) och (3) så måste datorn ha rätt CoDec's installerade och tillgängliga.

En avi-fil kan innehålla såväl MPEG2-video som MPEG4 (som i sin tur kan vara H264 osv osv osv).

Se på en AVI-fil som en lastcontainer. Den kan innehålla såväl teddybjörnar som konstgödsel. Men om en leksaksaffär får konstgödsel så kan de inte göra så mycket med den.
 

holmbo

Aktiv medlem
Davinci Resolve finns som gratisprogram och är riktigt bra. Men tråden är nästan 6 år gammal men är kanske aktuell för någon :)
 
ANNONS