Annons

Macro eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Återigen tack för era informativa svar!

Jag inser problematiken med blandljus och när ni beskriver effekterna av det så låter det ju självklart.

Jag har nog haft problem med både skärpan och skärpedjupet och känner definitivt igen problemet med att det är svårt att se riktigt bra vid manuell fokus, framförallt vad som ligger i fokus när jag fotograferar ett utsnitt av en stor enfärgad yta t.ex. Kamerans autofokus har inte alls fungerat vid de tillfällena. Live view tycker jag inte heller har fungerat så bra men det finns säkert kameror med bättre eller sämre skärmar för det. Jag har använt en Nikon 610.

Är det kanske någon av er som har förslag på vad för blixtar som skulle kunna vara lämpligt för detta arbete? Jag har ingen kunskap om det själv och prismässigt verkar det slå ganska mycket.

En fråga till gällande stativ för den här typen av arbete, jag skulle egentligen i idealfallet vilja kunna positionera kameran ovanför objekten eller vid sidan om med en ganska rejäl offset från där stativet står. Vad heter eller kallas den detalj som jag är ute efter och finns det överhuvudtaget? Någon slags bom? Eller handlar det då om extremt dyra speciallösningar? Jag gissar att det behöver vara en relativt kraftig konstruktion om den ska bli helt stabil med kameran monterad på ett långt utstick?
Jo visst finns det bommar att montera på ditt stativ. Fast då gäller det förstås att stativet man sätter den på är rejält stabilt. Ett sätt att få till det är att hänga något tungt under t.ex. en 10-15 liter vattendunk. lägg på motvikter på bommen så att kamerans vikt balanseras. Stativet måste då förstås vara kraftigt nog att totalvikt av kamera bom och viker.

Om man tycker det är svårt att ställa in skärpan manuellt i live view
finns det luppar som kan förstora bilder vilket gör det lättare.
 

Erik X

Aktiv medlem
Fokuseringsproblematiken löser liksom sig själv när man jobbar med focus stacking..
Nån av bilderna i stacken har förhoppningsvis skärpan på rätt ställe :)
/erik
 
ANNONS