Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken Nikonkamera ska köpas efter Nikon D40x?

Produkter
(logga in för att koppla)

ELiN.M

Ny medlem
Nu fyller snart min syster år och tänkte du uppgradera henne från en Nikon D40x till något nytt, men frågan är vad!?
Hon fotar mest vardagsbilder på barnen och vill kunna ha med den på semester och dylikt, så den ska väl vara relativt snabb. Objektiv har hon redan.

Tack på förhand :)
 

xeizo

Aktiv medlem
Jag kollade lite på NIkon innan jag bestämde mig för system, är långt ifrån någon NIkon-kännare. Men deras DX-kameror(APS-C) har i princip 4 serier och sen finns det olika årgångar av dessa.

1. Insteg, D3***-serien, de som är aktuella är D3300 och D3400 som är snarlika, D3400 har trådlös överföring av bilder som skiljer.

2. D5***-serien, är snarlik D3***-serien men med fler finesser, som vikbar skärm och trådlös överföring redan från D5300, det finns även D5500 och D5600 som är nyare med smärre skillnader.

3. D7***-serien som är entusiast-serien, D7100 och D7200 är aktuella modeller, något större, snabbare, bättre autofokus, dubbla kortplatser, tåligare chassie, vädertätad, många dedikerade knappar för funktioner så att man slipper gå in i menyer, display på toppen av kameran som underlättar inställningar osv osv alltså ett större hopp än mellan D3*** och D5***.

Bildkvaliteten i alla dessa 3 serier anses likvärdig, i alla fall om man fotar i RAW, eftersom de använder samma sensor från Sony. JPEG-bilder kan möjligen skilja beroende på hur man fintrimmat komprimeringen i de olika modellerna.

4. D500 som är semiproffs, med liknande chassie som proffsmodellerna med FX/FFfast det är DX/APS-C, snabbare, tåligare, ännu fler knappar, ännu bättre autofokus osv men fortfarande liknande bildkvalitet som de enklare modellerna.

De två översta serierna har jag för mig har motor i huset för äldre objektiv, de två enklare kan bara ha autofokus med nyare DX-objektiv annars gäller manuell fokus.

Personligen skulle jag troligen valt någon av D7100 eller D7200 för bättre handhavande än de enklare modellerna. För peka och skjut duger antagligen en D3300(eller D3400) för de flesta.

Men jag landade till sist på Canon pga personlig smak, hade heller inga gamla objektiv att ta hänsyn till.
 

Ventures

Aktiv medlem
Ovanstående var en bra sammanfattning. Om inte ambitionen är att bli en mer aktiv fotograf än nu så tror jag 3000-serien är fullt tillräcklig. Sensortekniken lär ju ha tagit några rejäla kliv sedan D40 vad gäller ISO -prestandan. Har dock inte använt någon av dessa kameror själv.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Håller med Per Johansson, en liten justering bara:

De två översta serierna har jag för mig har motor i huset för äldre objektiv, de två enklare kan bara ha autofokus med nyare DX-objektiv annars gäller manuell fokus.
Det gick säkert att tolka ändå, men bara för att förtydliga - de två förstnämnda serierna, D3xxx och D5xxx har inte motor för att driva fokus hos äldre objektiv men fungerar bra med alla moderna objektiv (med "AF-S" i namnet). D7xxx-serien och D500 har däremot motor i huset så de utöver alla moderna objektiv också kan driva äldre AF-objektiv utan inbyggd fokusmotor (som har "AF, inte "AF-S" i namnet).

Mitt generella tips: kika gärna också på begagnat, alla de här kamerorna är populära modeller och förekommer flitigt på Blocket eller i annonserna här på FS. Då kan du för samma pengar få med något kul extra objektiv också. Man kan lite svepande och lite förenklat säga att bildkvaliteten är ganska lik i D3200, D3300, D3400, D5300, D5500, D5600, D7100 och D7200. Däremot är de som redan påpekats av Per lite olika i hantering, snabbhet, sökare osv.

Min rekommendation? En begagnad D7100 eller D7200 :)
Finns det sedan några pengar över och hon inte redan har ett sådant, skulle jag rekommendera ett objketiv också, ett AF-S DX 35/1,8. Kostar 2000 kr nytt i butik, går att hitta begagnat för 1200-1500 kr och är väldigt trevligt för att fotografera människor med.
 

afe

Aktiv medlem
FX!! D4 , D4s. Kostar lite mer men sen är man hemma! :)
Fullständigt meningslöst svar! Visst är de stora proffskamerorna en våt dröm för en del hobbyfotografer, men de är faktiskt inte särskilt vettiga för de flesta.

För vardagsbilder av familjen och semesterbilder är t.ex. en D3200 som tidigare nämnts en fullt tillräcklig uppgradering från D40X.
 

lonian

Aktiv medlem
Har länge velat äga en typ D4, D4s eller D5. Men då jag gått från D800 till D750 har jag insett att en fet tung kamera inte är något för mig.

Ska man mest ta kort på hund och barn och en D40 fungerat bra tidigare så tror jag en ur D3000 serien eller D7000 serien mer är rätt i händerna.
 
ANNONS