Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken hårdvara använder du när du bildbehandlar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Min huvuddator på jobbet står på dygnet runt liksom min min stationära dator här hemma. Sedan har jag servrar på jobbet som förstås också är på dygnet runt. Kunder har jag en del som stänger av, andra som låter det stå på kontinuerligt.

Jag kan påminna mig ett par kraschade hårddiskar på mina kunders dator-diskar de senaste 5-6 åren.

När det gäller NAS (som i antal är betydligt färre än vanliga datorer) så har jag säkert över tio kraschade diskar under samma period. Dessa diskar har suttit i Seagate, Buffalo och Lacie chassin. Något "skumt" är det med NAS-enheterna. Kanske är det att formatet är så kompakt som gör att värmen blir högre än i en stationär dator??

Tillverkarnas uppgifter tror jag brukar vara drifttid, men jag är inte säker. Läser sällan sådant.
Jag har kört NAS-servrar länge. Den första är en Q-nap TS-219 som nu nog är 7-8 år. Den är idag min back-up. I den har suttit Seagate Caviar diskar som jag bytt en gång på grund av platsbrist.
De har inte krånglat.
I den nyare Q-nap TS-451 sitter fyra Seagate Caviar diskar på 2,5 TB styck-. De har ny gått några år utan problem.
I Q-nap kan man ställa vilken temperatur en disk får nå. Mina ligger på 45 grader.
Jag kan också ställa ett schema när en Q-nap server skall vakna och när den skall stänga ner.
Mina går inte hela dygnet utan ungefär lika mina datorer.
Så därför förstår jag inte dina kommentarer om att NAS-servrar skulle vara med drabbade.
Fast inget av detta påverkar det faktum att hårddiskar i snitt håller ungefär 5-6 år i snitt.
Jag drabbades av en av mina diskar började visa tecken på att inte vara säker och jag fick köpa en ny och trycka in den. Allt återskapades sedan från de andra 3 diskarna.
Det är klart bättre att ha sina bilder på nya-diskar med raid 5 än på enbart vanliga diskar. Fast faktum att hårddiskar lever cirka 5 år i snitt kvarstår.
 

AFJ

Aktiv medlem
Så därför förstår jag inte dina kommentarer om att NAS-servrar skulle vara med drabbade.
Det är baserat på mina egna erfarenheter. Dels från de enheter jag har haft hemma och på mitt kontor, dels från enheter som mina kunder har. För mig är statistiken entydig, diskar som sitter i NAS havererar betydligt oftare än de som sitter i datorer. Merparten av de NAS jag och mina kunder använder är budgetvarianter. Det har varit LaCie, Qnap, Seagate och Buffalo om jag mins rätt. Qnap kan möjligen varit "felfria" men såväl LaCie, Seagate och Buffalo har jag haft flera diskkrascher på samtliga märken. Datorerna är mestadels "kontorsdatorer" från HP, Dell och Fujitsu, där är som sagt diskkrascherna lätt räknade.

Det är möjligt att jag bara har haft otur - men i så fall har jag haft en dj-vla otur.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är baserat på mina egna erfarenheter. Dels från de enheter jag har haft hemma och på mitt kontor, dels från enheter som mina kunder har. För mig är statistiken entydig, diskar som sitter i NAS havererar betydligt oftare än de som sitter i datorer. Merparten av de NAS jag och mina kunder använder är budgetvarianter. Det har varit LaCie, Qnap, Seagate och Buffalo om jag mins rätt. Qnap kan möjligen varit "felfria" men såväl LaCie, Seagate och Buffalo har jag haft flera diskkrascher på samtliga märken. Datorerna är mestadels "kontorsdatorer" från HP, Dell och Fujitsu, där är som sagt diskkrascherna lätt räknade.

Det är möjligt att jag bara har haft otur - men i så fall har jag haft en dj-vla otur.
Jag har förstås inte en massa erfarenhet av olika NAS-sevrar. Jag har bara mina egna.
Som sagt kan jag ställa temperaturen på diskar och processor. Diskarna i NASEN lever upp till de cirka 5 år jag kan förvänta mig av dem.
Fast de kommer endera inom 5 år bli överfyllda och jag måste skaffa mer plats eller så börjar några diskar få fel som gör at de behöver bytas.
Så hur vi än ser på det hela har en hårddisk sällan en livslängd på mer än 5 år.
 

iSolen.se

Guest
Jag har förstås inte en massa erfarenhet av olika NAS-sevrar. Jag har bara mina egna.
Som sagt kan jag ställa temperaturen på diskar och processor. Diskarna i NASEN lever upp till de cirka 5 år jag kan förvänta mig av dem.
Fast de kommer endera inom 5 år bli överfyllda och jag måste skaffa mer plats eller så börjar några diskar få fel som gör at de behöver bytas.
Så hur vi än ser på det hela har en hårddisk sällan en livslängd på mer än 5 år.
Så om livslängden är i snitt fem år och man har 10 hårddiskar i drift...så byter man i snitt två per år.

Hmm.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Så om livslängden är i snitt fem år och man har 10 hårddiskar i drift...så byter man i snitt två per år.

Hmm.
Statistiken tyder ju på det. Min egen erfarenhet också.
Detta är inte alternativ sanning utan statistik som företag tagit fram. Detta öä den bästa data vi har.
I snitt håller en hårddisk snitt 5-6 år. Det är vad vi vet.
Några kommer givetvis hålla mycket längre och några inte så länge.
NU skall vi ju inte hålla oss till Trumps alternativ sanningar utan detta är vad vi vet.
Har vi raid system så är det inte en katastrof när en disk lägger av. Vi kan skaffa en ny och återskapa datan.
Därför ligger mina bilder på en en NAS med raid 5.
Att jag sedan har detta uppbackat på flera olika sätt kan vi glömma i den här situationen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Så hur vi än ser på det hela har en hårddisk sällan en livslängd på mer än 5 år.
"Vi" - jag håller inte med.

Exempelvis så kollade jag nu min hemmadator där jag kör LR. Jag kunde ha svurit på att den bara var ca 4 år gammal men tiden går fort. Den är 6 år och 1 månad gammal! Alla original-diskar fortfarande i drift och den har i princip varit påslagen dygnet runt, 365 dagar om året. Visst har jag funderat på ett byte men i så fall kommer den att leva vidare för någon annan i familjen.
 

iSolen.se

Guest
"Vi" - jag håller inte med.

Exempelvis så kollade jag nu min hemmadator där jag kör LR. Jag kunde ha svurit på att den bara var ca 4 år gammal men tiden går fort. Den är 6 år och 1 månad gammal! Alla original-diskar fortfarande i drift och den har i princip varit påslagen dygnet runt, 365 dagar om året. Visst har jag funderat på ett byte men i så fall kommer den att leva vidare för någon annan i familjen.
I snitt verkar det vara en vanlig livslängd. Några diskar pajar tidigt, som mina två WD Red som dog med en veckas mellanrum efter några månader.
 

lonian

Aktiv medlem
PC/Mac? Bärbar/Stationär? Specifikationer på din dator?
Cosair 16GB 2x8GB DDR4 2666Mhz
Asus X99-A
Intel Core i7 5930K 3.5Ghz 15MB
--
Geforce GTX 970 4GB Gaming
Cooler master GM 750W
Fractal Design Define XL R2 Titanium
--
500GB SSD Samsung
SDHD 2TB Seagate
Intern Minneskortläsare USB3.0
--
Skärm BenQ 32 tum.

OS Windows 10.
Adobe premiere + Photoshop.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Se över brandväggens inställningar. Det kan hända att du har hål i den.
Hej!

lev lite osäker på hur du menar, att datorn blir kapad? Kanske skulle uttryckt mig lite annorlunda i så fall :)

Det är Windows som tankar hem och installerar de senaste uppdateringarna utan att jag kan välja att inte göra det. Ibland tankas de hem och installeras när jag stänger av datorn. Inte så roligt när man har bråttom iväg och ska plocka undan datorn och den vägrar slå av sig innan uppdateringarna är klara.

Men det kanske finns något sätt att lösa det på, har bockar av så många sådana uppdateringsfunktioner jag kan hitta.
 

Rocky_MediuM

Aktiv medlem
Hemmabygge med ca 6 år på nacken. Funkar riktigt bra än så länge.

i5-4670K
16 GB
AMD Radeon 390X
Corsair 240GB SSD för Windows 10 Pro och säkerhetsprogram
Intel 530 180GB för spel
ASUS PB278Q
Extern Seagate 4TB för bildlagring
Extern 3TB för diverse lagring
Extern 2TB för någonting ;-)

Uppgraderar den allt eftersom den börjar kännas slö. Har blivit mer och mer sällan eftersom spelandet inte tar upp lika stor plats som tidigare.
 
ANNONS