Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag bryr mig egentligen inte om ifall det är DNG som blir det formatet eller något annat men det OpenRAW-initiativ som togs påhejat av bl.a. Michael Reichman hos Luminous Landscape verkar ju ha somnat av.
Och det blir nog inte så mycker mer påhejat därifrån nu när Reichmann har somnat in.

DNG finns ju. PDF används ju av alla idag som standardiserat dokumentformat och jag har svårt att se att DNG inte skulle kunna användas på samma sätt för kamera-RAW.
Jag tror att chansen är rätt liten. Idén med ett standardiserat råformat är i princip god, men det bygger på att alla kameratillverkare anammar det formatet och därmed avhänder sig möjligheten att införa nya finesser i sitt rådata. Jag tror att det blir svårt att övertyga dem om det.
 

PMD

Aktiv medlem
Enligt artikelns beskrivning av konvertering till DNG: "the raw data has been changed during the conversion process" vilket, om det stämmer, gör nyttan med DNG ytterst tveksam.

Återstår att verifiera om det verkligen stämmer.

En sak som jag inte visste om DNG är att (också enligt artikeln) metadata om kamerans inställning ("profil") inte sparas, utan en råkonverterare som ska framkalla en DNG-fil får utgå från "Adobe standard". Det måste ju göra livet lite bökigare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om du läser den artikeln noggrant så gäller ju det där med Adobes standardprofil just Lightroom. I artikeln står ju också att artikelförfattaren fick beröm för sin förbättrade bildkvalitet sedan han gick över till Capture One och CR2, då Capture One inte "visste vad det skulle göra med en DNG-fil".

Det senare påståendet var sant när vi hade version 8 som väl var det som gällde för 1,5 år sedan drygt när artikeln skrevs. Idag har vi version 10.X och DNG-problemet är åtgärdat. Så den här artikeln kan du nog bortse från idag.

Sedan är det så också att DNG länge bara hade oförstörande komprimering (loss less) men av någon anledning har man infört även förstörande komprimering och det kan ju vara så att någon konverterat utan att ha koll på detta. Så det kan ju förklara att man faktiskt ändrat RAW-data, men det är inte den enda möjligheten som finns, och det riktar jag till Per också.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kommer det fler Fuji-objektiv an de som nu flaggats till Sony E-mount?

Fuji gör ju erkänt fina objektiv till APS-C. Jag kastade upp en undran tidigare det kanske skulle komma varianter av Fuji-objektiv för Sonys E-mount.

Martain var skeptisk kommer jag ihåg.

Fuji har nu i alla fall flaggat för att släppa en handfull objektiv dedikerade till Sonys videokameror med E-mount. Jag frågar mig om vi kan förvänta oss en "portning" av andra vanliga objektiv för X-mount (tror jag det heter) till E-mount. Det skulle vara spännande tycker jag.

Det fortsätter att komma en strid ström av nya objektivlanseringar från alla möjliga och omöjliga tillverkare. Finns det någon site som idag har koll på vad som faktiskt är tillgängligt nu för E-mount? Dyxum har ju mycket men jag frågar mig om de faktiskt är helt uppdaterade.
 

Photocon

Aktiv medlem
Fuji gör ju erkänt fina objektiv till APS-C. Jag kastade upp en undran tidigare det kanske skulle komma varianter av Fuji-objektiv för Sonys E-mount.

Martain var skeptisk kommer jag ihåg.

Fuji har nu i alla fall flaggat för att släppa en handfull objektiv dedikerade till Sonys videokameror med E-mount. Jag frågar mig om vi kan förvänta oss en "portning" av andra vanliga objektiv för X-mount (tror jag det heter) till E-mount. Det skulle vara spännande tycker jag.

Det fortsätter att komma en strid ström av nya objektivlanseringar från alla möjliga och omöjliga tillverkare. Finns det någon site som idag har koll på vad som faktiskt är tillgängligt nu för E-mount? Dyxum har ju mycket men jag frågar mig om de faktiskt är helt uppdaterade.
Det är, som du skriver lite svårt att hålla reda på vilka E-mountobjektiv som verkligen finns eller planeras. Jag har inget bra svar efter träget sökande. Det finns ju en massa spekulationer blandade med fakta.

I fallet om Fuji skulle tillverka native E-mount helt anpassade till exempelvis A6XXX-serien så KAN de naturligtvis göra det. Och det vore en fördel för Sonyanvändare- men varför skulle Fuji hjälpa Sony som är deras värsta konkurrent vad gäller spegellösa APS-C kameror. Videogluggarna däremot ligger ju mer utanför Fujis nuvarande intressesfär så det kan nog gå an.

Fujinonobjektiven håller ju dokumenterat hög klass. Annars skulle väl inte Hasselblad använt sig av deras objektivkonstruktioner. Att Fuji behärskar mellanformatsobjektiv-tillverkning lär ju vara en grundbult för deras egen MF-satsning.

Men jag kan ha fel i mina spekulationer naturligtvis.

Det finns ju hur som helst ganska många objektiv som passar E-mount från rätt många märken numera, men inte i "native-utförande" med focus by wire och anpassade till Sonys hybrid-AF. De flesta är för manuellt fokus.

Jag tror dock inte att vi får se några Fujinon till Sonys APS-C serie med E-mount. Även fast sannolikt många skulle önskat det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är, som du skriver lite svårt att hålla reda på vilka E-mountobjektiv som verkligen finns eller planeras. Jag har inget bra svar efter träget sökande. Det finns ju en massa spekulationer blandade med fakta.

I fallet om Fuji skulle tillverka native E-mount helt anpassade till exempelvis A6XXX-serien så KAN de naturligtvis göra det. Och det vore en fördel för Sonyanvändare- men varför skulle Fuji hjälpa Sony som är deras värsta konkurrent vad gäller spegellösa APS-C kameror. Videogluggarna däremot ligger ju mer utanför Fujis nuvarande intressesfär så det kan nog gå an.

Fujinonobjektiven håller ju dokumenterat hög klass. Annars skulle väl inte Hasselblad använt sig av deras objektivkonstruktioner. Att Fuji behärskar mellanformatsobjektiv-tillverkning lär ju vara en grundbult för deras egen MF-satsning.

Men jag kan ha fel i mina spekulationer naturligtvis.

Det finns ju hur som helst ganska många objektiv som passar E-mount från rätt många märken numera, men inte i "native-utförande" med focus by wire och anpassade till Sonys hybrid-AF. De flesta är för manuellt fokus.

Jag tror dock inte att vi får se några Fujinon till Sonys APS-C serie med E-mount. Även fast sannolikt många skulle önskat det.
En tanke bara men ibland är ju ett företags verksamhet organiserad i olika profitcenters som lever sina liv rätt fritt och ett sätt att öka marknaden för Fujinon vore väl att just anpassa dem för E-mount.

Men det kan självfallet vara så att "videoobjektiven" är mindre kontroversiella att "porta".
 

afe

Aktiv medlem
Videoobjektiven har manuell fokusering och bländare, så de är klart lättare att göra med olik fattningar.
 

Photocon

Aktiv medlem
Videoobjektiven har manuell fokusering och bländare, så de är klart lättare att göra med olik fattningar.
Ja, och trenden med manuella objektiv som har egen bländarring till E-mount håller i sig. Här på FS kan vi ju bara konstatera idag att Voigtländer gör 3 st objektiv för E-mount enl just det konceptet. Dock i första hand avsedda för "vanlig" fotografering- men de går givetvis att filma med också.
 

Photocon

Aktiv medlem
En tanke bara men ibland är ju ett företags verksamhet organiserad i olika profitcenters som lever sina liv rätt fritt och ett sätt att öka marknaden för Fujinon vore väl att just anpassa dem för E-mount.

Men det kan självfallet vara så att "videoobjektiven" är mindre kontroversiella att "porta".
Allt eftersom objektiven får ökad elektronisk korrigering och dessutom ska anpassas till olika kamerors hybrid-AF tror jag att det får blir Sony själva som framledes får stå för utvecklingen av native E-gluggar med AF och därtill hörande FW-uppgraderingar.

Sigma gjorde ju en inbrytning med sina billiga (och bra) aps-c gluggar till Nex-serien (19/2.8 och 30/2.8) som fungerade med AF och focus by wire samt DMF. Sedan kom inget mer på objektivfronten till E förutom deras adapter.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Allt eftersom objektiven får ökad elektronisk korrigering och dessutom ska anpassas till olika kamerors hybrid-AF tror jag att det får blir Sony själva som framledes får stå för utvecklingen av native E-gluggar med AF och därtill hörande FW-uppgraderingar.

Sigma gjorde ju en inbrytning med sina billiga (och bra) aps-c gluggar till Nex-serien (19/2.8 och 30/2.8) som fungerade med AF och focus by wire samt DMF. Sedan kom inget mer på objektivfronten till E förutom deras adapter.
Egentligen var ju MC-11 en jäkligt smart lösning för där behöver man ju bara uppgradera FW på ett enda ställe och det är ju i själva adaptern (om man nu använder deras Global Vision-objektiv).

MC-11 verkar ju funka nu trots allt strul som varit. De funkar nog bra nu med exv. alla ART-objektiven, så jag tror inte nödvändigtvis att bara Sony själva skulle kunna göra AF-objektiv till E-mount. Det är också oklart kring elektronisk korrigering kan jag tycka eftersom den ändå inte sker på ett enhetligt sätt eller på ett enda ställe. Den sker i kamerorna men även i alla RAW-konverterare jag har (LR, DxO och Capture One) fast på lite olika sätt. I kamerorna kan den ofta inte slås av men det kan den exv. i Capture One.

En del föredrar att koppla ur all autokorrigering och det enklaste sättet att är väl i så fall att avstå från att importera profiler för den kamera och de objektiv man har när man får upp dialoger om detta.
 

martinot

Aktiv medlem
Fuji gör ju erkänt fina objektiv till APS-C. Jag kastade upp en undran tidigare det kanske skulle komma varianter av Fuji-objektiv för Sonys E-mount.

Martain var skeptisk kommer jag ihåg.

Fuji har nu i alla fall flaggat för att släppa en handfull objektiv dedikerade till Sonys videokameror med E-mount. Jag frågar mig om vi kan förvänta oss en "portning" av andra vanliga objektiv för X-mount (tror jag det heter) till E-mount. Det skulle vara spännande tycker jag.

Det fortsätter att komma en strid ström av nya objektivlanseringar från alla möjliga och omöjliga tillverkare. Finns det någon site som idag har koll på vad som faktiskt är tillgängligt nu för E-mount? Dyxum har ju mycket men jag frågar mig om de faktiskt är helt uppdaterade.
Japp. Stämmer. Det trodde jag faktiskt inte.

Däremot så är det enbart positivt tycker jag!

Ser logiken i att de satsar på filmsidan (som jag själv tycker är det som Sony är bäst på), och dessutom går helt för manuella objektiv. Ingen stor nytta med AF för filmning, och man slipper alla komplicerade mjukvaruproblem som kan uppstå med icke-native objektiv.

Däremot så skulle jag gärna se deras XF-serie för E-mount (då jag är mest intresserad av foto, och inte så mycket av film). Tyvärr är jag fortfarande relativt skeptisk till sannolikheten för det (även om denna nyhet iaf. kan tolkas som ett litet steg i den riktningen).

En slutsats man kan dra av detta är att det iaf. bekräftar att Fuji numera ser Sony E-mount som en väldigt stark spelare, och att systemet numera blivit riktigt seriöst på filmsidan (med E-mount, Sony har ju funnits/finns där sedan tidigare).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det handlar ju ytterst om en möjlighet att få ut större volymer och längre serier och de där objektiven är det väl inte alla som köper direkt antar jag. Så det är kanske logiskt att det just är dessa objektiv man börjat med.
 

martinot

Aktiv medlem
Japp. De kameror som är mest lika Fujis X-mount är ju verkligen Sonys APS-C E-mount. Bägge är spegellösa, med ungefär samma flankdistans, och samna sensorstorlek (och i många fall samma sensor).

Precis som du är inne på, så gynnar det ju troligen Fuji att de relativt enkelt kan anpassa dessa relativt niscade objektiv till två ganska lika system, och därmed få en större marknad och lite större tillverkningsserie.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför är det logiskt att börja med objektiv som få köper?
Därför att de för det första säkert är belastade med mer R&D i förhållande till varje sålt ex. än de andra objektiven som säkert säljer i betydligt större volymer. Just vidoobjektivet ger väl heller inte Sonys E-mountplattform (A6xx och A7:eek:rna) än mer draghjälp i förhållande till FUJI som kanske ser ett portande av övriga objektiv som något negativt för konkurrensen med Sony när det gäller kameraförsäljningen. Videoobjektiven är ju en liten annan sak eftersom de ju främst väl är avsedda att använda på Sonys dedikerade E-mountvideokameror.

Idag tar ju säkert Fuji en del presumptiva Sony A6xx-kunder eller för den delen befintliga sådana just med hjälp av sitt fina utbud av APS-C objektiv. På en ganska svag marknad så tänker man sig nog för flera gånger innan man ruckar status quo.

Någonstans ska man ju börja och det här kan man ju kanske se som en första försöksballong. Ska bli väldigt intressant att se om de går vidare.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag förstår dock inte riktigt hur det hjälper till mot målet att få ut större volymer och längre serier.

Billigare objektiv som kan säljas i stora volymer kräver billigare tillverkningsteknik än dyra exklusiva objektiv som få köper.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Just vidoobjektivet ger väl heller inte Sonys E-mountplattform (A6xx och A7:eek:rna) ...
E-mountplattformen är betydligt mer än A6xx och A7:eek:rna. Videokamerorna FS5, FS7 m.fl har också E-mount.

E PZ 18-110mm f/4 G OSS är ett jätteviktigt objektiv för video och är kit-objektivet till FS7 II bl.a.

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1015913098/sony/pxw-fs7-ii-med-e-pz-18-110mm-f-4-g-oss

Jag tror det är väldigt få som köper det objektivet för att ha till A6300/A6500 t.ex., vilket heller inte är målgruppen.

(Det äldre systerobjektivet FE 28-135/4 däremot är nog en del som använder till A7SII.)

/Mats
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
E-mountplattformen är betydligt mer än A6xx och A7:eek:rna. Videokamerorna FS5, FS7 m.fl har också E-mount.

E PZ 18-110mm f/4 G OSS är ett jätteviktigt objektiv för video och är kit-objektivet till FS7 II bl.a.

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1015913098/sony/pxw-fs7-ii-med-e-pz-18-110mm-f-4-g-oss

Jag tror det är väldigt få som köper det objektivet för att ha till A6300/A6500 t.ex., vilket heller inte är målgruppen.

(Det äldre systerobjektivet FE 28-135/4 däremot är nog en del som använder till A7SII.)

/Mats
Ingen har betvivlat det Mats men ur ett Fuji-perspektiv som vi diskuterade här så kanske det är mindre problematiskt att porta just videodedikerade objektiv till Sonys E-mountvideokameror än just de objektiv som skulle kunna ge främst Sonys A6xx (APS-C) mer legitimitet och dragkraft eftersom just de hålen fått en del att välja Fuji uppenbart. Var jag oklar där? A7:eek:rna har ju ingen större användning för APS-C -strypta objektiv, som jag ser det i alla fall. Det är inte FF som är Sonys problem eller hur? Där lämnar ju Fuji walk over idag.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag förstår dock inte riktigt hur det hjälper till mot målet att få ut större volymer och längre serier.

Billigare objektiv som kan säljas i stora volymer kräver billigare tillverkningsteknik än dyra exklusiva objektiv som få köper.
Bara det att man faktiskt får tillgång till Sonys stora videopro-marknad. Såg man ingen poäng med det hade man nog aldrig portat dessa objektiv eller hur? De ser uppenbart något som du uppenbarligen har svårt att se och så är det ju ibland.
 
ANNONS