afe
Aktiv medlem
En del gillar inte DNG alls ... https://petapixel.com/2015/07/16/why-i-stopped-using-the-dng-file-format/
Och det blir nog inte så mycker mer påhejat därifrån nu när Reichmann har somnat in.Jag bryr mig egentligen inte om ifall det är DNG som blir det formatet eller något annat men det OpenRAW-initiativ som togs påhejat av bl.a. Michael Reichman hos Luminous Landscape verkar ju ha somnat av.
Jag tror att chansen är rätt liten. Idén med ett standardiserat råformat är i princip god, men det bygger på att alla kameratillverkare anammar det formatet och därmed avhänder sig möjligheten att införa nya finesser i sitt rådata. Jag tror att det blir svårt att övertyga dem om det.DNG finns ju. PDF används ju av alla idag som standardiserat dokumentformat och jag har svårt att se att DNG inte skulle kunna användas på samma sätt för kamera-RAW.
Enligt artikelns beskrivning av konvertering till DNG: "the raw data has been changed during the conversion process" vilket, om det stämmer, gör nyttan med DNG ytterst tveksam.En del gillar inte DNG alls ... https://petapixel.com/2015/07/16/why-i-stopped-using-the-dng-file-format/
Om du läser den artikeln noggrant så gäller ju det där med Adobes standardprofil just Lightroom. I artikeln står ju också att artikelförfattaren fick beröm för sin förbättrade bildkvalitet sedan han gick över till Capture One och CR2, då Capture One inte "visste vad det skulle göra med en DNG-fil".En del gillar inte DNG alls ... https://petapixel.com/2015/07/16/why-i-stopped-using-the-dng-file-format/
Det är, som du skriver lite svårt att hålla reda på vilka E-mountobjektiv som verkligen finns eller planeras. Jag har inget bra svar efter träget sökande. Det finns ju en massa spekulationer blandade med fakta.Fuji gör ju erkänt fina objektiv till APS-C. Jag kastade upp en undran tidigare det kanske skulle komma varianter av Fuji-objektiv för Sonys E-mount.
Martain var skeptisk kommer jag ihåg.
Fuji har nu i alla fall flaggat för att släppa en handfull objektiv dedikerade till Sonys videokameror med E-mount. Jag frågar mig om vi kan förvänta oss en "portning" av andra vanliga objektiv för X-mount (tror jag det heter) till E-mount. Det skulle vara spännande tycker jag.
Det fortsätter att komma en strid ström av nya objektivlanseringar från alla möjliga och omöjliga tillverkare. Finns det någon site som idag har koll på vad som faktiskt är tillgängligt nu för E-mount? Dyxum har ju mycket men jag frågar mig om de faktiskt är helt uppdaterade.
En tanke bara men ibland är ju ett företags verksamhet organiserad i olika profitcenters som lever sina liv rätt fritt och ett sätt att öka marknaden för Fujinon vore väl att just anpassa dem för E-mount.Det är, som du skriver lite svårt att hålla reda på vilka E-mountobjektiv som verkligen finns eller planeras. Jag har inget bra svar efter träget sökande. Det finns ju en massa spekulationer blandade med fakta.
I fallet om Fuji skulle tillverka native E-mount helt anpassade till exempelvis A6XXX-serien så KAN de naturligtvis göra det. Och det vore en fördel för Sonyanvändare- men varför skulle Fuji hjälpa Sony som är deras värsta konkurrent vad gäller spegellösa APS-C kameror. Videogluggarna däremot ligger ju mer utanför Fujis nuvarande intressesfär så det kan nog gå an.
Fujinonobjektiven håller ju dokumenterat hög klass. Annars skulle väl inte Hasselblad använt sig av deras objektivkonstruktioner. Att Fuji behärskar mellanformatsobjektiv-tillverkning lär ju vara en grundbult för deras egen MF-satsning.
Men jag kan ha fel i mina spekulationer naturligtvis.
Det finns ju hur som helst ganska många objektiv som passar E-mount från rätt många märken numera, men inte i "native-utförande" med focus by wire och anpassade till Sonys hybrid-AF. De flesta är för manuellt fokus.
Jag tror dock inte att vi får se några Fujinon till Sonys APS-C serie med E-mount. Även fast sannolikt många skulle önskat det.
Ja, och trenden med manuella objektiv som har egen bländarring till E-mount håller i sig. Här på FS kan vi ju bara konstatera idag att Voigtländer gör 3 st objektiv för E-mount enl just det konceptet. Dock i första hand avsedda för "vanlig" fotografering- men de går givetvis att filma med också.Videoobjektiven har manuell fokusering och bländare, så de är klart lättare att göra med olik fattningar.
Allt eftersom objektiven får ökad elektronisk korrigering och dessutom ska anpassas till olika kamerors hybrid-AF tror jag att det får blir Sony själva som framledes får stå för utvecklingen av native E-gluggar med AF och därtill hörande FW-uppgraderingar.En tanke bara men ibland är ju ett företags verksamhet organiserad i olika profitcenters som lever sina liv rätt fritt och ett sätt att öka marknaden för Fujinon vore väl att just anpassa dem för E-mount.
Men det kan självfallet vara så att "videoobjektiven" är mindre kontroversiella att "porta".
Egentligen var ju MC-11 en jäkligt smart lösning för där behöver man ju bara uppgradera FW på ett enda ställe och det är ju i själva adaptern (om man nu använder deras Global Vision-objektiv).Allt eftersom objektiven får ökad elektronisk korrigering och dessutom ska anpassas till olika kamerors hybrid-AF tror jag att det får blir Sony själva som framledes får stå för utvecklingen av native E-gluggar med AF och därtill hörande FW-uppgraderingar.
Sigma gjorde ju en inbrytning med sina billiga (och bra) aps-c gluggar till Nex-serien (19/2.8 och 30/2.8) som fungerade med AF och focus by wire samt DMF. Sedan kom inget mer på objektivfronten till E förutom deras adapter.
Japp. Stämmer. Det trodde jag faktiskt inte.Fuji gör ju erkänt fina objektiv till APS-C. Jag kastade upp en undran tidigare det kanske skulle komma varianter av Fuji-objektiv för Sonys E-mount.
Martain var skeptisk kommer jag ihåg.
Fuji har nu i alla fall flaggat för att släppa en handfull objektiv dedikerade till Sonys videokameror med E-mount. Jag frågar mig om vi kan förvänta oss en "portning" av andra vanliga objektiv för X-mount (tror jag det heter) till E-mount. Det skulle vara spännande tycker jag.
Det fortsätter att komma en strid ström av nya objektivlanseringar från alla möjliga och omöjliga tillverkare. Finns det någon site som idag har koll på vad som faktiskt är tillgängligt nu för E-mount? Dyxum har ju mycket men jag frågar mig om de faktiskt är helt uppdaterade.
Varför är det logiskt att börja med objektiv som få köper?Det handlar ju ytterst om en möjlighet att få ut större volymer och längre serier och de där objektiven är det väl inte alla som köper direkt antar jag. Så det är kanske logiskt att det just är dessa objektiv man börjat med.
Därför att de för det första säkert är belastade med mer R&D i förhållande till varje sålt ex. än de andra objektiven som säkert säljer i betydligt större volymer. Just vidoobjektivet ger väl heller inte Sonys E-mountplattform (A6xx och A7rna) än mer draghjälp i förhållande till FUJI som kanske ser ett portande av övriga objektiv som något negativt för konkurrensen med Sony när det gäller kameraförsäljningen. Videoobjektiven är ju en liten annan sak eftersom de ju främst väl är avsedda att använda på Sonys dedikerade E-mountvideokameror.Varför är det logiskt att börja med objektiv som få köper?
E-mountplattformen är betydligt mer än A6xx och A7rna. Videokamerorna FS5, FS7 m.fl har också E-mount.Just vidoobjektivet ger väl heller inte Sonys E-mountplattform (A6xx och A7rna) ...
Ingen har betvivlat det Mats men ur ett Fuji-perspektiv som vi diskuterade här så kanske det är mindre problematiskt att porta just videodedikerade objektiv till Sonys E-mountvideokameror än just de objektiv som skulle kunna ge främst Sonys A6xx (APS-C) mer legitimitet och dragkraft eftersom just de hålen fått en del att välja Fuji uppenbart. Var jag oklar där? A7rna har ju ingen större användning för APS-C -strypta objektiv, som jag ser det i alla fall. Det är inte FF som är Sonys problem eller hur? Där lämnar ju Fuji walk over idag.E-mountplattformen är betydligt mer än A6xx och A7rna. Videokamerorna FS5, FS7 m.fl har också E-mount.
E PZ 18-110mm f/4 G OSS är ett jätteviktigt objektiv för video och är kit-objektivet till FS7 II bl.a.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1015913098/sony/pxw-fs7-ii-med-e-pz-18-110mm-f-4-g-oss
Jag tror det är väldigt få som köper det objektivet för att ha till A6300/A6500 t.ex., vilket heller inte är målgruppen.
(Det äldre systerobjektivet FE 28-135/4 däremot är nog en del som använder till A7SII.)
/Mats
Bara det att man faktiskt får tillgång till Sonys stora videopro-marknad. Såg man ingen poäng med det hade man nog aldrig portat dessa objektiv eller hur? De ser uppenbart något som du uppenbarligen har svårt att se och så är det ju ibland.Jag förstår dock inte riktigt hur det hjälper till mot målet att få ut större volymer och längre serier.
Billigare objektiv som kan säljas i stora volymer kräver billigare tillverkningsteknik än dyra exklusiva objektiv som få köper.