Annons

Tokina AF 210 II N/AI-AF kompatibel med D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

kroyza

Medlem
Jag har följande objektiv: Tokina AF 210 II N/AI-AF, 70~210mm F4~5.6.
Är det objektivet kompatibelt med min Nikon D7000? Den passar på kameran men blinkar err i fönstret, behöver man göra några manuella inställningar?
Objektivet borde fungera som jag förstår de gamla standarderna men jag är ingen expert på området.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är inte otänkbart att elektroniken i objektivet inte fungerar ihop med nyare kameror. Detta är något man ibland kan råka ut med när det gäller tredjepartsobjektiv, vilket beror på att de inte riktigt följer specarna eftersom tillverkarna har räknat ut hur protokollen ser ut bakvägen.
 

kroyza

Medlem
Vad bör man tänka på med äldre objektiv? Måste man köra manuellt med det här objektivet? Är det något som kan gå sönder i kamerahuset om jag provar ta bilder med det? Behöver några inställningar göras?
 

kroyza

Medlem
Har försökt ställa in non-CPU lens data till inställningarna för objektivet manuellt men F blinkar EE så det går inte att ta bilder, Finns det nåt mer man kan prova?
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Är det fel direkt när objektivet monteras? På min D50 knasade ett tokina så fort exponeringsmätaren slocknade vilket löstes med att jag förlängde avstängningstiden till flera minuter ist för 10 sek som är standard.
 

PMD

Aktiv medlem
Blinkar när jag startar den F EE.
Har du vridit bländarringen till minsta bländaröppning (antagligen f/22 eller f/32)? Om du inte har gjort det klagar kameran med "F EE" för att den inte kan ställa in bländaren. Eventuellt finns det också en liten låsknapp på bländarringen (brukar finnas på Nikons objektiv). Med den i låst läge är det ingen risk att bländarringen vrids av misstag.
 

kroyza

Medlem
Tack för hjälpen nu fungerar det, var precis som du sa måste ställa in den på minsta bländaröppningen och den gick att låsa nu funkar den :).
 
ANNONS