Annons

Köpråd gällande Canon EOS 7D mark ll

Produkter
(logga in för att koppla)

Szajda

Aktiv medlem
Jag är ute efter Canon Eos 7D Mark ll med Tamron AF 16-300/3,5-6,3 Di II VC PZD objektiv.

Tanke är att jag ska ha kameran många år där av intresse för denna kameran eller liknade nivå.
Jag är seriös amatör som vill ha en allround kamera i många år som jag dessutom kan växa i med tiden.

Finns det någon annan kamera som rekommenderas

Tackar på förhand för era tips
 

ErlandH

Aktiv medlem
7D II känns lite som overkill med det objektivet. Men du kanske planerar att investera mer i objektiv med tiden?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det beror på vad man vill med sin utrustning. Själv har jag 17-55/2,8 och 100-400 II till min 7D II. Vill man gärna ha en superzoom kanske 70D eller 760D är lämpligare partner.
 

xeizo

Aktiv medlem
Det beror på vad man vill med sin utrustning. Själv har jag 17-55/2,8 och 100-400 II till min 7D II. Vill man gärna ha en superzoom kanske 70D eller 760D är lämpligare partner.
Varför det? Fördelarna med 7D mkII är uppenbara oavsett vilket objektiv man parar det med, det är ett stryktåligt hus som är snabbt och med avancerad autofokus. 70D eller 760D är mer ömtåliga, långsammare och med sämre autofokus. Alla tre har likvärdig bildkvalitet som de APS-C de är. Köper du dyrt glas för att uppnå högre bildkvalitet kanske du skall titta på fullformat istället? Och vill du ha Canons bästa APS-C sensor att para med dyrt glas så sitter den i 80D och inte i 7D mkII.

Jag skulle säga att 7D mkII är en alldeles ypperlig kamera för det den är, robust och snabb, även med en superzoom. Det är heller inget som hindrar den som börjar med en superzoom att skaffa sig prime objektiv eller L-zoomar senare. Fördelen med en superzoom är dock alltid att du inte behöver byta objektiv för att få den där bilden , hellre en tekniskt mindre fulländad bild än ingen alls kanske.

Största nackdelen med 7D mkII är annars att den är ganska tung och ganska dyr.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nikon D500 är en annan kamera att fundera över, planerar man ett köp som man vill skall hänga med under flera år ( vilket är vettigt tänkt ) är det bra att fundera lite mera. 7D MKII är en mycket bra kamera i sig, men lite oturligt enligt mig så kom den ut i glappet mellan där Canon förändrade sin sensor till det bättre, 80D fick den nya sensorn och sedermera den nya FF MKIV. Jag tror Canon kan vara på gång med en ny 7DMKIII och en intressant 90D ( med eventuellt det nya moderna 4K som dom flesta nya kameror får numera )- vill man ha en kamera under många år framåt kan 4K ( UHD ) vara lite att tänka på, inom 5 år tror jag 4K UHD platt tv kommer att dominera i våra affärer, vill du byta din 7D om 4-5 år kommer du att få frågan " har den 4K "
 
Typ alla andra Canons aps-c-kameror.

Till Per: Min poäng var att det man betalar typ dubbla priset för om man köper 7D är bl a ett avancerat af-system som inte kommer till sin rätt om det inte kombineras med objektiv som också har riktigt snabb och exakt af. Det har nog inte speciellt många superzoomar.
Men det känns mer rimligt att jämföra med andra märkens motsvarighet och då är 7D Mark II exempelvis 50 gram tyngre än Nikon D500. Marginellt.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Det går inte att bygga en 20x zoom av hög kvalité till ett rimligt pris. Med 16-300 objektivet har TS begränsad glädje av 70DmkII fina egenskaper. Det sägs att till rimligt pris kan man få 3x zoomar, även om det finns 4x zoom med bra prestanda också.

Eftersom det är en systemkamera så skulle jag rekommendera två objektiv:
EF-S 15-85
EF 70-200/4, med eller utan IS beroende hur mycket pengar TS är beredd att lägga ut
 

Szajda

Aktiv medlem
Det går inte att bygga en 20x zoom av hög kvalité till ett rimligt pris. Med 16-300 objektivet har TS begränsad glädje av 70DmkII fina egenskaper. Det sägs att till rimligt pris kan man få 3x zoomar, även om det finns 4x zoom med bra prestanda också.

Eftersom det är en systemkamera så skulle jag rekommendera två objektiv:
EF-S 15-85
EF 70-200/4, med eller utan IS beroende hur mycket pengar TS är beredd att lägga ut
Har faktiskt funderat att börja med Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM och senare skaffa bra superzoom senare. Frågan om Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM är tillfällig bra för allround för nystart!

Eller finns det bättre objektiv kvalité än Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM får ni gärna nämna här
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag är seriös amatör som vill ha en allround kamera i många år som jag dessutom kan växa i med tiden.

Finns det någon annan kamera som rekommenderas
7D mk II (och Nikon D500 som jag tror du också överväger) fungerar förstås utmärkt som allround-kameror men samtidigt så är det kameror som är optimerade för snabba skeenden såsom sport och flygande fåglar.

Eftersom du tittar på objektiv som är allround-zoomar så känns det som om sport och fåglar kanske inte är prioriterade motiv. Det låter mer som om du tänker dig lite "allmänt" fotograferande med blandade motiv.

Då finns det många andra modeller som kan vara intressant. Antingen kan du få en mindre, lättare och billigare modell om du går på någon enklare modell. Det ger utrymme för att lägga mer pengar på optiken.

Eller så kan du fundera på om du istället skall satsa på en kamera med större sensor, typ Canons 6D eller motsvarande hos Nikon. Det ger något bättre bildkvalité vilket kan vara en fördel om du t ex kommer att fotografera mycket i dåliga ljusförhållanden.
 

Szajda

Aktiv medlem
7D mk II (och Nikon D500 som jag tror du också överväger) fungerar förstås utmärkt som allround-kameror men samtidigt så är det kameror som är optimerade för snabba skeenden såsom sport och flygande fåglar.

Eftersom du tittar på objektiv som är allround-zoomar så känns det som om sport och fåglar kanske inte är prioriterade motiv. Det låter mer som om du tänker dig lite "allmänt" fotograferande med blandade motiv.

Då finns det många andra modeller som kan vara intressant. Antingen kan du få en mindre, lättare och billigare modell om du går på någon enklare modell. Det ger utrymme för att lägga mer pengar på optiken.

Eller så kan du fundera på om du istället skall satsa på en kamera med större sensor, typ Canons 6D eller motsvarande hos Nikon. Det ger något bättre bildkvalité vilket kan vara en fördel om du t ex kommer att fotografera mycket i dåliga ljusförhållanden.
Helt rätt jag ute efter en allround kamera men gärna kvalité som Nikon D500 och Canon 7D mark 2 men gärna ett steg up. Vad skulle du rekommendera lika så något bättre objektiv som du kan tänka dig? Än den jag nämt
 
Har faktiskt funderat att börja med Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM och senare skaffa bra superzoom senare. Frågan om Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM är tillfällig bra för allround för nystart!

Eller finns det bättre objektiv kvalité än Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM får ni gärna nämna här
Har inte testat 15-85mm som du nämner men vet att det fått bra i tester och att många är nöjda. Jag kör med Sigma 17-55/2.8 EX DC OS HSM som normalzoom och har en 7d ii och är mycket nöjd med det. Du behöver bl a bestämma dig för om du prioriterar stort brännviddsomfång eller hög ljusstyrka. Vitsen med systemkamera är ju just att kunna variera och sätta på eller ta med de objektiv man behöver vid det aktuella tillfället. Hälsningar Magnus
 

AFJ

Aktiv medlem
Helt rätt jag ute efter en allround kamera men gärna kvalité som Nikon D500 och Canon 7D mark 2 men gärna ett steg up. Vad skulle du rekommendera lika så något bättre objektiv som du kan tänka dig? Än den jag nämt
Jag har ingen koll på Nikon.

Vad har du för budget?

En Canon 5D mk3 är en grymt fin kamera och tillräcklig allround för att klara i princip alla möjliga motiv, inklusive snabb inomhussport och flygande fåglar.

Om du inte behöver snabbheten och den vassa autofokusen i 5Dmk3 så är 6D ett utmärkt alternativ. Samma bildkvalité (eller t o m bättre enligt vissa) men ett något enklare hus och väsentligt lägre pris.

Standard-zoom till dessa så kallade "fullformatskameror" finns det en mängd olika att välja på. Canon har flera 24-70 och 24-105 zoomar, med olika bländare och med och utan bildstabilisering. 24-70 2.8 II är nog det optiskt bästa men saknar IS och kostar rejält med slantar. Tamron har också alternativ med 2.8 och stabilisering som kan vara intressant.

Jag har länge kört 24-105 4L IS på 6D/5D och om man ser till pris och allroundegenskaper är det ett bra val. Speciellt som start, vill man ha bättre prestanda och "roligare" objektiv så finns det en uppsjö av fasta objektiv från snorbilligt till tokdyrt.

Min rekommendation är dock att börja lite försiktigt med inköp av objektiv. Behoven klarnar efter en tids fotograferande. En del älskar makro-foto, andra landskap och en tredje fågelfoto. Alla ställer olika krav på optiken.

PS. Notera att om du väljer 5D eller 6D så passar INTE de objektiv som heter EF-S, det skall vara EF.
 

ralex911

Aktiv medlem
Jag tycker att mina Canon med APS-C sensor har lyft ordentligt sen jag bytte normalzoom till en med bländare 2,8. En kompis har EF-S 15-85 på sin 60D och är mycket nöjd. Själv väljer jag hellre 17-55 eller 17-50 med bländare 2,8 vilket ger klart bättre möjlighet att få suddig bakgrund. Allt hänger på vad du ska fotografera. På telezoom har jag bländare 4 och tycker det funkar bra.

Jag har 7D MarkII och gillar den skarpt. Min första 7D köpte jag pga den mer gedigna känslan jämfört tex 600D. Bytet till 7D markII var pga prestandan, den är lite bättre på allt. Nya sensorn i 80D (även i 77D och någon till) sägs vara ytterligare ett lyft.

Föreslår att du besöker en fotoaffär som har flera modeller hemma så du får prova själv.
 

Szajda

Aktiv medlem
Jag tycker att mina Canon med APS-C sensor har lyft ordentligt sen jag bytte normalzoom till en med bländare 2,8. En kompis har EF-S 15-85 på sin 60D och är mycket nöjd. Själv väljer jag hellre 17-55 eller 17-50 med bländare 2,8 vilket ger klart bättre möjlighet att få suddig bakgrund. Allt hänger på vad du ska fotografera. På telezoom har jag bländare 4 och tycker det funkar bra.

Jag har 7D MarkII och gillar den skarpt. Min första 7D köpte jag pga den mer gedigna känslan jämfört tex 600D. Bytet till 7D markII var pga prestandan, den är lite bättre på allt. Nya sensorn i 80D (även i 77D och någon till) sägs vara ytterligare ett lyft.

Föreslår att du besöker en fotoaffär som har flera modeller hemma så du får prova själv.
Hej och tack för ditt svar.

Jag tänkt fota lite blandat både stadsmiljön men även natur bilder men även bilder på människor . Så det är verkligen blandat. Blir en hel del på min älskade dotter Catherine som är 16 månader som blir mitt huvudobjekt i olika situationer.

Om du känner till ett bra objektiv för denna blandning så snälla säg till.
 

Jaeron

Aktiv medlem
Till en 7Dll välj ABSOLUT ett ljusstarkt zoom 17-50/2,8 tex (eller ljusstarkere) till att börja med, superzoom går bort pga. för liten bländare.
Du ska ju fota din dotter och någon gång i befintlig belysning och då krävs ett ljusstarkt objektiv !
Sökarbilden blir i svagt ljus så mycket bättre till att börja med !
Har själv kompletterat med Sigmas 50-150/2.8 som tyvärr inte tillverkas längre. Synd då det är ett ypperlig komplement till 17-50.
7Dll är en mycket bra kamera som kommer att ge mycket bra foto i många år.
Hadegott / janne
 
Senast ändrad:

Kisco

Aktiv medlem
Mitt val

Jag köpte en EOS 7D mark2 i november. Då visste jag inte så mycket mer än att jag fick ett jättebra pris.

Efter det har jag läst på och förstått en del.
Jag hade en EOS 350 som jag tagit en del bilder med. Efter några år köpte jag ett EF 75-300 objektiv. Trodde jag hade löst allt och nu skulle jag ta bra bilder.

Därefter har det gått några år, jag vet skillnaden på fullformt och APS-C, förstår vad crop innebär och lite till.

Ska du fotografera ditt barn, ta bilder på fester, semesterbilder och liknande är en 7D mark 2 inte en kamera du ska köpa. Du finns billigare kameror för detta.

Tänker du ta actionbilder på naturen, typ fåglar, sportevent, saker som rör sig så är en 7D mark2 en kamera för dig. Om INTE.... är mitt råd att du läser på, fortsätta googla och förklara vad du vill med din fotograferingen.

Bilder på din dotter fungerar med objektiv från 24mm till 85mm. Det finns fasta objektiv på 50 mm som fungerar jättebra. Jag tycker det är viktigt hur ljusstarkt objektivet är...titta på objektiv med bländaröppning från 2,8 eller större.
 

Szajda

Aktiv medlem
Till en 7Dll välj ABSOLUT ett ljusstarkt zoom 17-50/2,8 tex (eller ljusstarkere) till att börja med, superzoom går bort pga. för liten bländare.
Du ska ju fota din dotter och någon gång i befintlig belysning och då krävs ett ljusstarkt objektiv !
Sökarbilden blir i svagt ljus så mycket bättre till att börja med !
Har själv kompletterat med Sigmas 50-150/2.8 som tyvärr inte tillverkas längre. Synd då det är ett ypperlig komplement till 17-50.
7Dll är en mycket bra kamera som kommer att ge mycket bra foto i många år.
Hadegott / janne
Hej Janne
Stort tack för tipsen!
 
ANNONS