Annons

Stänga av ljud när man filmar (Canon Eos 750D)

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaC

Ny medlem
Hej!

Har sett i tidigare trådar att folk upplever skrap från zoomen på kameran.

Fråga 1
Går det att stänga av mikrofonen så att man filmar utan ljud?

Fråga 2
Kan man filma så att allt blir skarpt så den inte måste jobba så mycket med skärpan, hjälper det att vrida på programratten till något speciellt läge?

Fråga 3
Har knapparna på objektivet någon roll i detta, AF/MF och Stabilizer ON/OFF?

Mycket tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Pernilla
 

hne

Aktiv medlem
Ljudet du hör är från autofokus. Det går att ta bort ljudet i redigeringen så slipper du riskera att missa något kul ljud. Om du vill att allt ska vara skarpt behöver du ett högre bländarnummer. Det går att styra om du vrider programratten till M (på vissa Canonkameror även Av), precis som för stillbilder.
Slår du av autofokus med AF/M-switchen får du fokusera själv, men slipper iaf ljudet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Att stänga av ljudet är tokigt.
Att få bort zoomljudet helt har jag aldrig klarat men Hannes är mycket duktigare än jag(jag är bara amatör).
Däremot så kan du klippa ljud /ersätta ljudet /ta bort ljud / styra ljudnivån i efterbehandlingen. Det är enkelt men beror givetvis på mjukvaran du använder när du redigerar i datorn.
 

hne

Aktiv medlem
Jag är också amatör men är både nyfiken och har snappat upp ett och annat från att ha jobbat dryga decenniet i mediebranschen. Vill du ha bra ljud ska du ha mikrofonen nära ljudkällan och långt från allt som kan störa. Så mygga på kavajen snarare än omnidirektionell mikrofon inbyggd i kameran. Ett bra mellanting kan vara en separat ljudinspelare. Själv använder jag en zoom h2n för ljud och mikrofon i kameran bara för att synca alla kameror (har kört upp till tre på konsert med bandet jag spelar i) mot ljudet. Då blir det lätt att klippa mellan kameravinklar.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag är också amatör men är både nyfiken och har snappat upp ett och annat från att ha jobbat dryga decenniet i mediebranschen. Vill du ha bra ljud ska du ha mikrofonen nära ljudkällan och långt från allt som kan störa. Så mygga på kavajen snarare än omnidirektionell mikrofon inbyggd i kameran. Ett bra mellanting kan vara en separat ljudinspelare. Själv använder jag en zoom h2n för ljud och mikrofon i kameran bara för att synca alla kameror (har kört upp till tre på konsert med bandet jag spelar i) mot ljudet. Då blir det lätt att klippa mellan kameravinklar.
Då gör vi exakt likadant :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det kan ju vara intressant att veta att om man tar ljudet DIREKT från mixerbordet så blir det helt dött.
Man hör väldigt tydligt vad var o en sjunger i mickarna.
Men sådant som rumsljud, som efterklanger osv blir helt dött.
Så när vi(3 lokala kompanjoner) plockar ljud från musikskolans konserter så gör vi det hellre med en zoom i lokalen än BARA direkt från mixerbordet.
Normalt tar jag ljud från en zoom i mixerbordet, då blir sången tydlig.
Plus en eller två videokamerors ljud, och en zoom i lokalen.
 
ANNONS