Annons

Kulled från Kina?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonn Nilsson

Aktiv medlem
Jag har en sån, blev faktiskt positivt överaskad, bra reglage, material, stabilitet, har D3s + 70-200 utan problem på en sån, men huruvuda alla exemplar är lika bra är ju en annan fråga, fortfarande svårt att kunna lita på en sån tillverkare, på egen risk att köpa :)
 

revox

Aktiv medlem
Jag köpte en gimbal från Beike och den funkade väl ganska bra första gången jag använde den, sen lossnade plastratten på skruven där man skall dra åt "snurr"-axeln. Efter det började gimbalen glappa mot fästet till stativet och då visar det sig att dom inte har någon vettig lagring alls där utan hela gimbalen sitter med en skruv som gängar loss sig själv hela tiden.

Så, jag skulle inte köpa en sån igen :)

Edit: Justja, det är ju värt att nämna att man ofta kan ha tur och otur om man köper billiga prylar från kina. Det kan ju vara så att andra produkter från samma tillverkare är mycket bättre än just den som jag testat (eller tvärtom...)
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, om vi skall generalisera lite så är ofta de stora skillnaderna emellan att köpa produkter ifrån erkända amerikanska och europeiska märken, som många gånger ofta också tillverkas i Kina eller något annat asiatiskt land, är att de egna kinesiska varumärkena ofta lämnar en hel del att önska gällande kvalitetskontroller och QA-processer (ibland tom. närmast obefintliga).

Det blir då ofta ett klart större lotteri med produkter ifrån den senare gruppen.
 

PMD

Aktiv medlem
Exemplen i urinlägget kostar under 200 kr, så man kan ju köpa cirka 10 billiga kinesiska kulleder istället för en dyr italiensk.

Nackdelen är att man nog bör ha med sig reservkulleden jämnt.
 

mrwalker

Aktiv medlem
Jag har precis en sådan som du har i den första länken. Det är inte det bästa precisions instrument eller kulled jag provat, men det antar jag att man inte kan förvänta sig, jag betalde 163 kr. Jag har haft min i ett par år och använt den mycket, den är nu lite sliten eller om det är något annat som glappar. Jag använder den dock fortfarande och är nöjd med hur den fungerat.

Jag köpte även samtidigt en Sirui K-40, den är otroligt robust och pålitlig. Enda nackdelen som jag upptäckt med den är att reglagen blir lite tröga då det är kyligt ute. Har haft den med några gånger vid kyla och då blir rattarna lite tröga. Det är inte heller något som är unikt för just Sirui, även andra tillverkares prylar blir trögare i kyla.

Sirui gör annars bra grejor, tycker jag. Så jag hade nog lagt lite mer pengar på en Sirui K-20 eller så på Ebay om jag köpte idag. Dock är den billiga i länken helt OK.
 

Merlin

Aktiv medlem
Jag har precis en sådan som du har i den första länken. Det är inte det bästa precisions instrument eller kulled jag provat, men det antar jag att man inte kan förvänta sig, jag betalde 163 kr. Jag har haft min i ett par år och använt den mycket, den är nu lite sliten eller om det är något annat som glappar. Jag använder den dock fortfarande och är nöjd med hur den fungerat.

Jag köpte även samtidigt en Sirui K-40, den är otroligt robust och pålitlig. Enda nackdelen som jag upptäckt med den är att reglagen blir lite tröga då det är kyligt ute. Har haft den med några gånger vid kyla och då blir rattarna lite tröga. Det är inte heller något som är unikt för just Sirui, även andra tillverkares prylar blir trögare i kyla.

Sirui gör annars bra grejor, tycker jag. Så jag hade nog lagt lite mer pengar på en Sirui K-20 eller så på Ebay om jag köpte idag. Dock är den billiga i länken helt OK.
Ok. Ja och en kulled är en såpass viktig del av ens utrustning. Lika bra att satsa på nåt bättre.
 

Smw

Aktiv medlem

Merlin

Aktiv medlem
Hej !

Jag tror det är den första jag har, använder den på ett enbenstativ.

Den har inte den lena fina känslan, men här spelar det ingen roll.

Jag skulle tveklöst köpa en, är man nöjd så är man, vill man sen förnya
sej ( ovanligt fenomen ?!? ) så är inte summan svår att komma över.

Samtidigt skulle jag beställa några plattor:
http://www.ebay.com/itm/PU-70-Quick-Release-Plate-Bracket-1-4-Screw-for-Benro-Arca-Swiss-QR-black-AD-/112172982726?hash=item1a1e07e1c6:g:1xIAAOSw-0xYT2zz
eller / och:
http://www.ebay.com/itm/1x-PU-50-Universal-Quick-Release-Plate-for-Benro-Arca-Swiss-Tripod-Ball-Head-New-/331847612380?hash=item4d43a8b7dc:g:GQgAAOSwiYFXKYSo

och även en L-bracket, eller gärna en modellanpassad i st:
http://www.ebay.com/itm/Universal-QR-Quick-Release-L-Plate-Bracket-For-Arca-Swiss-RSS-Manfrotto-Ballhead-/111766215805?hash=item1a05c91c7d:g:vfAAAOxyRhBSxrfZ

//MW
Ok :) Plattor och L-bracket skulle jag definitivt köpa. Jag köpte en digiscope-adapter för nåt år sedan och den är rock-solid..
 
ANNONS