Annons

ny laptop för lightroom och videoediting (mac vs pc)

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Här är en sökning på bärbara datorer med
<14" skärm (det finns 14" på ca 1,2kg)
>200GB SSD
IPS-skärm med 1920x1080 eller högre
Core i5 eller i7
16GB minne eller mer

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s312964206#rparams=l=s312965212

Här är en sökning på 8GB minne och ledig minnesplats så att du kan utöka.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s312964206#rparams=l=s312965432

Här kan du söka på processormodellen för att jämföra olika modeller.
https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Här är en sökning på bärbara datorer med
<14" skärm (det finns 14" på ca 1,2kg)
>200GB SSD
IPS-skärm med 1920x1080 eller högre
Core i5 eller i7
16GB minne eller mer

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s312964206#rparams=l=s312965212

Här är en sökning på 8GB minne och ledig minnesplats så att du kan utöka.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s312964206#rparams=l=s312965432

Här kan du söka på processormodellen för att jämföra olika modeller.
https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
Mycket matnyttigt där!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Som vanligt görs en massa inlägg som inte tar hänsyn till trådskaparens kunskaper eller ens lyckas besvara den fundamentala frågan, alltså huruvida datorn duger.

Och det gör den. Lenovo 710S har definitivt tillräckliga prestanda både för bildbehandling och videoredigering, så länge det handlar om normal hobbyanvändning. I vissa avseenden är den bättre än din iMac.

Lenovo har sin grafikhantering inbyggd i den vanliga processorn och normalt brukar man vilja ha ett kort särskilt byggt för grafik och video, vilket din iMac har. Men GTX 660M är ett relativt gammalt grafikkort och inte så vansinnigt mycket vassare än grafikkretsen i processorn i Lenovo-laptopen.

Det enda som iMac:en har solklart bättre prestanda på är RAM-minne. Du har tryckt in 24 GB vilket troligen är grov overkill för din användning. Det bevisas inte minst av att du inte tycker dig märka någon skillnad mot tidigare. 16 GB hade räckt mer än väl. Lenovon har 8 GB och det kommer troligen att räcka fint för all användning du utsätter den för och skulle du börja göra mer videoredigering på den så är det bara att trycka i 8 GB till. Antar att det finns plats för det (står tyvärr inte i annonsen).

Det går lätt att hitta ännu bättre och samtidigt tunna PC-laptops för krävande bruk men de blir också dyrare. Så den modell du har valt verkar vettig.
Tack för raderna :) Tyvärr går det inte att byta minneskort i dessa. men det finns en variant till med 16gb för tusen kr mer. Säkert värt att köpa den istället i så fall.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Här är en sökning på bärbara datorer med
<14" skärm (det finns 14" på ca 1,2kg)
>200GB SSD
IPS-skärm med 1920x1080 eller högre
Core i5 eller i7
16GB minne eller mer

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s312964206#rparams=l=s312965212

Här är en sökning på 8GB minne och ledig minnesplats så att du kan utöka.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s312964206#rparams=l=s312965432

Här kan du söka på processormodellen för att jämföra olika modeller.
https://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php
Kollar man på priserna där så blir det ju riktigt dyrt alltså. Tanken med att köpa pc istället för mac var ju att alla säger att det är så väldigt mycket billigare och att man får mer dator för pengarna.

men för mig känns det inte riktigt så. Ingen är gladare än jag om jag slipper gå över till pc och windows.

du får ju en macbook pro med retinaskärm för lite drygt 12000kr
enligt tester och massor youtubeklipp så ska ju den vara sjukt snabb och grymt bra skärm och bättre byggkvalitet än någon annan laptop.

Så varför inte köpa en sådan istället? vad finns det för nackdel med den?
 

A.Dent

Aktiv medlem
Kollar man på priserna där så blir det ju riktigt dyrt alltså. Tanken med att köpa pc istället för mac var ju att alla säger att det är så väldigt mycket billigare och att man får mer dator för pengarna.

men för mig känns det inte riktigt så. Ingen är gladare än jag om jag slipper gå över till pc och windows.

du får ju en macbook pro med retinaskärm för lite drygt 12000kr
enligt tester och massor youtubeklipp så ska ju den vara sjukt snabb och grymt bra skärm och bättre byggkvalitet än någon annan laptop.

Så varför inte köpa en sådan istället? vad finns det för nackdel med den?
Det var ingen affär jag länkade till. Det var prissökningstjänsten prisjakt. Den har letat upp alla bärbara enligt kraven du hade och jag skrev i inlägget. Och listan är sorterat på popularitet.
Sänker du kravet till 8GB som datorn du länkade till har (numera slutsåld) så har du helt andra priser.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s313005824&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
De som har "ledig minnesplats" kan du utöka minnet på.

Varsågod för hjälpen!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det var ingen affär jag länkade till. Det var prissökningstjänsten prisjakt. Den har letat upp alla bärbara enligt kraven du hade och jag skrev i inlägget. Och listan är sorterat på popularitet.
Sänker du kravet till 8GB som datorn du länkade till har (numera slutsåld) så har du helt andra priser.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s313005824&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista
De som har "ledig minnesplats" kan du utöka minnet på.

Varsågod för hjälpen!
nej jag såg att det var prisjakt :) men vad menade du med det egentligen? priserna var fortfarande lika höga för det :)
datorn jag länkade till är inte slutsåld. Bara i fysisk butik. Du kan fortfarande beställa den på nätet.
finns annars andra butiker som har den.

kollade också på dom andra datorerna på 8gb där man inte kan uppgradera minneskort. och då kan man ju få en för 6-9000kr
hur bra dessa är vet jag inte men jag tycker att dom har samma spec som dom flesta andra.

Hur mycket märker man skillnad egentligen på alla dessa spec? tex i5 6500 eller i7 6500 och i7 7500 ?
ser också att grafikkorten skiljer men det är omöjligt för mig att veta vad som är bra eller dåligt.

kanske man bara ska vänta lite tills jag har råd och köpa en macbook som jag egentligen vill ha. den har dock bara 8gb ram (som man inte kan uppgradera tror jag) samt 128gb ssd. men har ju ändå tänkt att köpa en extern hårddisk. har kollat på lacie ruggad mini 2tb för ca 1500kr

Tack för hjälpen förresten. ;)
 

A.Dent

Aktiv medlem
nej jag såg att det var prisjakt :) men vad menade du med det egentligen? priserna var fortfarande lika höga för det :)
datorn jag länkade till är inte slutsåld. Bara i fysisk butik. Du kan fortfarande beställa den på nätet.
finns annars andra butiker som har den.

kollade också på dom andra datorerna på 8gb där man inte kan uppgradera minneskort. och då kan man ju få en för 6-9000kr
hur bra dessa är vet jag inte men jag tycker att dom har samma spec som dom flesta andra.

Hur mycket märker man skillnad egentligen på alla dessa spec? tex i5 6500 eller i7 6500 och i7 7500 ?
ser också att grafikkorten skiljer men det är omöjligt för mig att veta vad som är bra eller dåligt.
Tack för hjälpen förresten. ;)
Det du skrev tolkade jag som om du trodde att jag länkat till en butik och att du inte förstått mitt inlägg. Ja de har ganska liknande specar, i stort sett bara minne och processor som ändras.
Det är väldigt liten skillnad. Sämst på listan med 16GB datorer är i5-6267U som är 5% långsammare än i7-7500, bland 8GB datorerna är i5-6200U sämst, 25% långsammare. Det går att märka men inte det andra.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det är rätt att Macbook Pro 8GB/128GB inte kostar mycket mer än de billigare PC i sökningen. Däremot bör man jämföra liknande prestanda och pris. T ex kostar Lenovo yoga 900 med ca retinaupplösning med 16GB/512GB mindre än en MBP med 8GB/512GB.

Vad som händer med PC när man går ner i pris sedan är att dessa finns med sämre skärm. Prioriterar man retinaskärm över ffa RAM och SSD storlek och då tittar på billigaste MBP retina mot billigaste QHD/4K PC så blir inte prisskillnaden så stor eftersom PCn då i regel dessutom har högre RAM och större SSD.

Med andra ord, räcker 8GB RAM och SSD kan vara liten så kan mycket väl en MBP retina vara en bra affär för dig.

MBP blir dyr i 2 sammang ffa:
1. Man behöver inte QHD eller högre upplösning (det kryllar av billiga PC med full HD)
2. Man behöver mer än 8GB RAM och/eller större SSD (Mac lägger på ett högt premium då man går upp i SSD storlek)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det är rätt att Macbook Pro 8GB/128GB inte kostar mycket mer än de billigare PC i sökningen. Däremot bör man jämföra liknande prestanda och pris. T ex kostar Lenovo yoga 900 med ca retinaupplösning med 16GB/512GB mindre än en MBP med 8GB/512GB.
fast varför ska du jämföra en lenovo med 16gb/512gb med en macbook med 8gb/128gb?
det är väl inte liknande prestanda som du skriver?

Vad som händer med PC när man går ner i pris sedan är att dessa finns med sämre skärm. Prioriterar man retinaskärm över ffa RAM och SSD storlek och då tittar på billigaste MBP retina mot billigaste QHD/4K PC så blir inte prisskillnaden så stor eftersom PCn då i regel dessutom har högre RAM och större SSD.
gå ner i skärmkvalitet vill jag inte göra. går mycket hellre ner i diskstorlek då eftersom jag ändå ska ha extern hårddisk till den.

Med andra ord, räcker 8GB RAM och SSD kan vara liten så kan mycket väl en MBP retina vara en bra affär för dig.
hur länge tror du en sådan maskin räcker? till mina ändamål?

blir dyr i 2 sammang ffa:
1. Man behöver inte QHD eller högre upplösning (det kryllar av billiga PC med full HD)
2. Man behöver mer än 8GB RAM och/eller större SSD (Mac lägger på ett högt premium då man går upp i SSD storlek)
förstår inte vad du menar med punkt ett. blir en macbook dyr för att man inte behöver högre upplösning?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
fast varför ska du jämföra en lenovo med 16gb/512gb med en macbook med 8gb/128gb?
det är väl inte liknande prestanda som du skriver?


gå ner i skärmkvalitet vill jag inte göra. går mycket hellre ner i diskstorlek då eftersom jag ändå ska ha extern hårddisk till den.


hur länge tror du en sådan maskin räcker? till mina ändamål?



förstår inte vad du menar med punkt ett. blir en macbook dyr för att man inte behöver högre upplösning?
Nej. Om du inte behöver QHD (+) kan man få en PC mycket billigare än den billigaste MBP.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du bara skall ha färre progrqm på SSDn och alltid lagra allt på extern HD så räcker nog 128GB ett tag. Det som begränsar hur länge en dator hänger med i framtiden är väl egentligen processor och RAM och ev grafikkort. Eftersom 13" MBP bara kan sppecialbeställas med 16GB RAM (tror jag) och 8GB bara är aktuellt för dig så räcker den väl lika länge för dig som en dyrare MBP. Förbehåll för oförutsedda utvecklingar på mjukvarusidan som t ex kraftigt ökade RAM behov i framtida program eller om du kommer på att du vill redigera 4k film.

Skall du börja med 4k film kan det bli dyrt!
 

andreassofus

Aktiv medlem
Om du bara skall ha färre progrqm på SSDn och alltid lagra allt på extern HD så räcker nog 128GB ett tag. Det som begränsar hur länge en dator hänger med i framtiden är väl egentligen processor och RAM och ev grafikkort. Eftersom 13" MBP bara kan sppecialbeställas med 16GB RAM (tror jag) och 8GB bara är aktuellt för dig så räcker den väl lika länge för dig som en dyrare MBP. Förbehåll för oförutsedda utvecklingar på mjukvarusidan som t ex kraftigt ökade RAM behov i framtida program eller om du kommer på att du vill redigera 4k film.

Skall du börja med 4k film kan det bli dyrt!
jag redigerar inte film på avancerad nivå. jag filmar med gopro på mina resor och det enda jag gör är att klippa ihop filmsnuttar typ och raderar det jag inte vill spara. så jag vet inte hur avancerad maskin jag behöver för det faktiskt.

känns onödigt att filma typ rese-vlog i 4k. många säger ju att 1080p räcker mer än väl. filmar dock i 2,7k men filerna är lika stora som 2.7k på gopro.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
jag redigerar inte film på avancerad nivå. jag filmar med gopro på mina resor och det enda jag gör är att klippa ihop filmsnuttar typ och raderar det jag inte vill spara. så jag vet inte hur avancerad maskin jag behöver för det faktiskt.

känns onödigt att filma typ rese-vlog i 4k. många säger ju att 1080p räcker mer än väl. filmar dock i 2,7k men filerna är lika stora som 2.7k på gopro.
Ja, då har du samma bitrate, och då har du sannolikt hårdare komprimering av den högre upplösning. Sedan vet jag inte om man skulle redigera i filerna, inte bara klippa bort, om du skulle behöva "packa upp" filerna (dekomprimera dem) och då skulle i den situationen behöva mer datorkraft. Detta vet jag dock inte mycket om. Det låter ju ändå som din gamla iMac hänger med och då skulle jag tro att en ny MBP också torde göra det.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ja, då har du samma bitrate, och då har du sannolikt hårdare komprimering av den högre upplösning. Sedan vet jag inte om man skulle redigera i filerna, inte bara klippa bort, om du skulle behöva "packa upp" filerna (dekomprimera dem) och då skulle i den situationen behöva mer datorkraft. Detta vet jag dock inte mycket om. Det låter ju ändå som din gamla iMac hänger med och då skulle jag tro att en ny MBP också torde göra det.
nej jag behöver inte packa upp filerna sen. jag har testat att lägga filer på filmerna och även ökat färger och kontrast och så. även kört i slowmotion och även kört 8ggr snabbare och lite sån "vanlig" redigering och det är inga direkta problem med min iMac. Har ju dock inget att jämföra med men det känns inte som jag stör mig på så väldigt mycket i alla fall.
 

andreassofus

Aktiv medlem
har tänkt hela dagen nu på förslaget jag fick längre upp om att sälja min iMac och sen köpa en macbook istället + en extern skärm till den som jag har hemma.

inte så dumt egentligen. jag behöver ju egentligen inte två st datorer. dessutom blir det väl billigare i framtiden också eftersom jag slipper köpa/uppgradera två st datorer.

Men hur är det att sitta med en laptop uppkopplad på en stor skärm? kopplar ni också in mus och tangentbord då eller kör ni allt på laptopen? blir inte skärmen på laptopen i vägen?

Såg nu att macbook pro med 8gb ram och 128gb SSD och i5 kostar 11990kr

Men kanske vill köpa en med mer minne istället om jag ska ha den som stationär också. då kostar samma dator fast med 16gb ram 15990kr
det kostar alltså 4000kr extra med 8gb ram. Är det verkligen värt det?

Om jag väljer en sån här lösning. vad för skärm ska jag satsa på? är nöjd bara den är lika bra som den jag har nu. har ingen lust att lägga för mycket pengar på skärm.
 

martinot

Aktiv medlem
Men hur är det att sitta med en laptop uppkopplad på en stor skärm? kopplar ni också in mus och tangentbord då eller kör ni allt på laptopen? blir inte skärmen på laptopen i vägen?
Jag brukar köra separat tangentbord och mus till. Sätter den bärbara brevid den separata skärmen (eller brevid två separata skärmar) så att man kan använda alla skärmar samtidigt.

Mitt tips är att lägga mest pengar på en bra extern skärm som har hårdvarukalibrering och gärna med AdobeRGB (om du någon gång vill skicka några filer för utskrift) som möjlig färgrymd. Det har du mest igen i längden gällande foto.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Gällande RAM och att utöka det så är det så att man är fast i den mängd man har från början med en MBP retina, det går inte att utöka. Sannolikt räcker 8GB länge. Mer RAM kanske förlänger hur länge du kan använda den då framtida proogram kanske kräver mer. Men då kanske du vill ha annan processor också. Som det låter på dig kanske 8GB räcker. Däremot kanske överväg 256GB SSD om det finns risk/chans att andra i familjen kan komma att ladda ner program på den.
 
ANNONS