** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Bomber och flygplan

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är ju en del plan som kraschat där man misstänkt bomber i lasten. Bara för att bomben ligger i lastrummen, så innebär ju inte det att den inte kan detonera där.
Det är helt riktigt, men just i fallet med det somaliska flygplanet så var den manuellt utlöst. Det är ju mycket enklare än att ha en barometrisk utlösare (hyfsat komplicerad teknik) eller en tidutlösare (opålitlig metod i och med att man inte kan ta hänsyn till försenad avgångstid).
 
Jag pratar om flygsäkerhet. Jag tror man invaggar sig i någon form av falsk säkerhet om man identifierat sex länder som man har under luppen och medborgare från dessa. Dagens terrorismen är gränslös och det har väl redan visat sig under senare år att de som utfört attentaten i en hel del fall haft både europeiska och USA-pass för att de faktiskt varit födda där eller förvärvat dessa efter en immigrationsprocess. De kan dessutom komma inflygande från vilket annat land som helst. Det är väl bara att dra sig till minnes vilken brokig skara som utförde 11:e september attentaten.

... och som sagt, det går mycket lättare med en lastbil har ju många upptäckt idag.
Just det du skriver visar ju att det inte handlar om flygsäkerhet utan om ett sorts handelskrig (som jag skrev). Det är väldigt svårt att göra något åt den konkurrensfördel som statliga subventioner innebär (och WTO hanterar som sagt inte flygtransporttjänster). Ökad flygsäkerhet blir då ett alldeles utmärkt svepskäl till att försämra för de flygbolag man vill komma åt.
 
ANNONS