Annons

Sony A9

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Med tanke på att tråden handlar om A9 är det kanske inte så relevant vilka objektiv som finns eller inte finns till APS-C (eller hur stora objektiven är) ...

Jag tycker dock det är lite synd att om man vill ha bra objektiv med full funktionalitet till en A9, så är man hänvisad till GM-objektiven och en del Zeiss. Kamerahuset är fortfarande för litet och oergonomiskt (tycker jag alltså) för de stora objektiven. Visst går det att sätta på ett batterigrepp, men jag tycker att Sony borde gjort huset lite större från början (vilket också var vad många förväntade sig att de skulle göra med A9).

Den här kameran känns mer som en A7 III, om än med många förbättringar och mycket större prislapp. Sony verkar ha fastnat i det formspråket där det är viktigare att det är så smått som möjligt i stället för att tänka på användarna.
 

smislo

Aktiv medlem
Nja. Så märkligt är det inte. Deras 50-140/2,8 är lika stor och tung som en ekvivalent 70-200/4 från Canon, Nikon eller Sony. Deras 56/1,2 är lika stor som en ekvivalent 85/1,8. Deras 35/2 är liten och lätt som en ekvivalent EF 50/2,5 macro osv
50-140/2.8 (APS-C) är inte samma som 70-200/4 (FF), detta gjorde att jag lämnade SONY, vill ha lätt och inte använda FF lens till APS-C hus...
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan hålla med där om storleken på A9, många förväntade sig en större kamera, blir trångt för fingrarna också med flera objektiv, det problemet fans där tidigare med A7, men Sony verkar inte att kunna rubba på storleken, eller kan det vara möjligt att en A9RII blir den större kameran, nu vet jag inte hur den känns med ett grepp påskruvat med dubbla batterier, den bör bli lite tyngre då också.
 

afe

Aktiv medlem
50-140/2.8 (APS-C) är inte samma som 70-200/4 (FF), detta gjorde att jag lämnade SONY, vill ha lätt och inte använda FF lens till APS-C hus...
Det Magnus menar är att 50-140/2,8 på APS-C motsvarar 75-210/4 på småbild (och är ungefär lika stort). Sony har dock inte något sådant objektiv för APS-C
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Jag tycker dock det är lite synd att om man vill ha bra objektiv med full funktionalitet till en A9, så är man hänvisad till GM-objektiven och en del Zeiss.
Läste just nu om Sigmas nya video-bjektiv. De är ju baserade på deras motsvarande stillbilfsobjektiv och funkar väl till stillbild också. Dessa finns Mad PL, EF och E-fattning.

Underligt att de gör dessa native för Sony E, men inte stillbildsobjektiven.

/Mats
 

afe

Aktiv medlem
Läste just nu om Sigmas nya teleobjektiv. De är ju baserade på deras motsvarande stillbilfsobjekti och funkar väl till stillbild också. Dessa finns Mad PL, EF och E-fattning.

Underligt att de gör dessa native för Sony E, men inte stillbildsobjektiven.

/Mats
Full funktionalitet skrev jag, och då menar jag med AF och bländarstyrning. De där är ju helt videoinriktade och manuella. Mycket lättare för Sigma än att få stillbildsobjektiven att fungera fullt ut.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vi får väl se om det nya 2,2 gånger större batteriet ( kapacitet ) är tillräckligt som A9 fick, här fans annars chansen med kanske ett ännu lite större batteri om man valt att göra A9 ytterligare lite större, A9 hade behövt att bli bredare 5-6mm, man måste ju kunna hålla ordentligt med fingrarna samtidigt som man kan dra nytta av den inbyggda stabiliseringen som då skall hjälpa när man handhåller kameran och vill slippa stativet, det är liksom en välkommen bra idé som försvåras med dom stora GM objektiven om inte kameran har rätt formfaktor.

Det är inte troligt att nästa A9XXX blir så mycket större än A9 med ytterligare ett annat batteri, nya vertikalgreppet ( bra med dubbla batteri möjlighet )- gör A9 också dyrare än vad den redan är ( kan tycka att Fuji gör samma misstag med X-T2 den skulle också haft större grepp som standard enligt mig då )


20bps skall väl ha dom nya bästa snabbaste korten XQD, eller liknade, när den lanseras som snabbskjutar kamera med tyst läge och allt. Fins det några uppgifter på hur snabbt A9 startar upp, konkurrenter DSLR brukar vara direkta vid uppstart, och gillas starkt av yrkesfolket och många andra.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nja. Så märkligt är det inte. Deras 50-140/2,8 är lika stor och tung som en ekvivalent 70-200/4 från Canon, Nikon eller Sony. Deras 56/1,2 är lika stor som en ekvivalent 85/1,8. Deras 35/2 är liten och lätt som en ekvivalent EF 50/2,5 macro osv

Okej, kan det vara några av dom populära 23mm objektiven som då är lättare möjligtvis.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Okej, kan det vara några av dom populära 23mm objektiven som då är lättare möjligtvis.
Fujifilm har en rad objektiv med fast brännvidd som är lätta och kompakta, ex 23/2 WR. Detta lockar många fotoentusiaster.

Men konstruktionerna är i sig är inte märkvärdiga. Canon har exempelvis 24/2,8 IS, 28/2,8 IS, utgångna 35/2, 50/1,4 med flera som är lätta och kompakta.

Som en enkel huvudregel kan man säga att ekvivalenta objektiv är rätt lika i storlek, ex Fuji 56/1,2 och Canon/Nikon 85/1,8.

Men även ambitionsnivån spelar in. Vill man korrigera för många optiska fel så blir det konstruktioner med många linselement. Vi kan exempelvis jämföra Zeiss Otus 55/1,4, Sigma 50/1,4 Art, Sony 50/1,4 GM och Leica TL 50/1,4 som alla väger flera gånger med än Nikons och Canons 50/1,4-objektiv som inte presterar lika bra.

Och för att återkoppla till Sony A9: Man kan ju fundera över om en toppmodell som A9 inte kunnat få vara lite större och ge bättre ergonomi när de bästa objektiven ändå är så stora.
 

Third eye

Aktiv medlem
Det verkar ändå som att det kompakta huset gillas av fler och fler, vanesak kanske?
En stor klump hålls på ett annat sätt än en liten klump.

Läst tester och kollat youtube i veckor nu inför ett ev byte/komplettering från Canon till Sony och de flesta tycks gilla formatet.

Det absolut bästa med Sonys intåg måste ändå vara att de skakar om Canon och Nikon lite :)
 

smislo

Aktiv medlem
Fujifilm har en rad objektiv med fast brännvidd som är lätta och kompakta, ex 23/2 WR. Detta lockar många fotoentusiaster.

Men konstruktionerna är i sig är inte märkvärdiga. Canon har exempelvis 24/2,8 IS, 28/2,8 IS, utgångna 35/2, 50/1,4 med flera som är lätta och kompakta.

Som en enkel huvudregel kan man säga att ekvivalenta objektiv är rätt lika i storlek, ex Fuji 56/1,2 och Canon/Nikon 85/1,8.

Men även ambitionsnivån spelar in. Vill man korrigera för många optiska fel så blir det konstruktioner med många linselement. Vi kan exempelvis jämföra Zeiss Otus 55/1,4, Sigma 50/1,4 Art, Sony 50/1,4 GM och Leica TL 50/1,4 som alla väger flera gånger med än Nikons och Canons 50/1,4-objektiv som inte presterar lika bra.

Och för att återkoppla till Sony A9: Man kan ju fundera över om en toppmodell som A9 inte kunnat få vara lite större och ge bättre ergonomi när de bästa objektiven ändå är så stora.
Egentligen är detta väldigt enkelt. FF kamera ska matcha FF lens i storlek och handling. Det verkar att A9 har missat lite där.

Jag har t ex valt APS-C format som bästa kompromiss mellan pris/ prestanda och storlek. Om jag måste välja FF lens till APS-C kamera då missar jag "point" varför jag valde APS-C kamera i första hand.

Om nu är target med A9 pro/ avancerade amatör fotografer då vill de också använda A9 med SONY GM lens, 24-70, 70-200/2.8 som väger lite och är stora. Då skulle SONY gjort A9 lite mer matchande dessa tycker jag...
 

Bengf

Aktiv medlem
Fujifilm har en rad objektiv med fast brännvidd som är lätta och kompakta, ex 23/2 WR. Detta lockar många fotoentusiaster.

Men konstruktionerna är i sig är inte märkvärdiga. Canon har exempelvis 24/2,8 IS, 28/2,8 IS, utgångna 35/2, 50/1,4 med flera som är lätta och kompakta.

Som en enkel huvudregel kan man säga att ekvivalenta objektiv är rätt lika i storlek, ex Fuji 56/1,2 och Canon/Nikon 85/1,8.

Men även ambitionsnivån spelar in. Vill man korrigera för många optiska fel så blir det konstruktioner med många linselement. Vi kan exempelvis jämföra Zeiss Otus 55/1,4, Sigma 50/1,4 Art, Sony 50/1,4 GM och Leica TL 50/1,4 som alla väger flera gånger med än Nikons och Canons 50/1,4-objektiv som inte presterar lika bra.

Och för att återkoppla till Sony A9: Man kan ju fundera över om en toppmodell som A9 inte kunnat få vara lite större och ge bättre ergonomi när de bästa objektiven ändå är så stora.

Går man in i Fjuitrådar så blir man köpsugen av den så positiva upprymdhet dom ser ut att känna där över valet av en Fuji kamera, man läser inte så mycket om dom tunga objektiven som Fuji ändå har, Så tack för bra information.


ANG. A9 och vad du säger där så håller jag absolut med, fans så mycket rykten tidigare som tydde på att Sony äntligen skulle komma med en större kamera, så man blev allt förvånad att så inte blev fallet, säger som Anders att det är mera som en A7III viket också hade varit bättre, och sedan att vi fått en större A9.
 

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Det är inte troligt att nästa A9XXX blir så mycket större än A9 med ytterligare ett annat batteri, ...
Det är inte omöjligt att batterikapaciteten om några år kan fördubblas jämfört med nu utan att den fysiska storleken blir större.

Utvecklingen inom det området går rasande fort just nu tack vare att bilindustrin ligger på så hårt.

Samtidigt när elektroniken utvecklas i sensorerna och skärmarna så drar de mindre ström och båda dessa saker i kombination med det lite större batteriet och batterigrepp gör att det här nog blir en icke-fråga om sisådär 5 år.

Processortekniken och minne utvecklas också, samt ännu smartare programvara görs det med. Och till dess hinner Sony få ett riktigt komplett objektivutbud och adaptrarnas smarthet har säkert också förbättrats så att EF-objektiv funkar lika bra som native.

Sony arbetar långsiktigt och det verkar som att alla pusselbitar faller på plats för dem, så det är nog inte som vissa tvärsäkra här verkar tro att professionella fotografer alltid kommer att behöva stora mekaniska kameror och stora tunga superljusstarka teleobjektiv i 100 000 kr-klassen.

A9 är inte slutmålet, utan ett steg på vägen som visserligen innebär ett viktigt tekniksprång och visar att det är möjligt att hantera snabbhet och autofokus med elektronik. De räknar nog inte med att i det här skedet göra någon allvarlig inbrytning på pro-marknaden, men är definitivt på väg dit med målmedvetna steg.

Canon och Nikon kommer såklart att fortsätta leverera konkurrenskraftiga saker och även byta teknik om det är nödvändigt, men de har ett trovärdigehtsproblem om de gör det som inte Sony har.

Spännande framtid.


/Mats
 

Bengf

Aktiv medlem
Mja...C/N kan nog komma tidigare med FF-spegellösa än vad många tror, men INTE för att direkt byta ut några 1DXII eller D5, utan för att prova/testa, se på reaktioner osv, Canons M5/6 är redan lite av en mini MKIV. Nikon skulle givetvis nöjt sig med en modell spegellös APS-C i stället för att bomba på med tre varianter som sedan aldrig kom till skott. Mycket bra läroår att börja i mindre skala.


Jovars, om 5 år kommer många spegellösa att vara vassa som tusan, men i dag hade jag gärna sett att A9 ändå varit lite större, man kunde då till och med fått dit ett batteri som varit 4ggr större än A7 original. Jag reserverar mig lite då man ännu inte riktigt vet hur vertikalgreppet med två batterier fungerar, Fujiägare sätter på extragreppet och skruvar på tyngre objektiv och verkar nöjda, och då tycker jag att grundgreppet på A9 ser betydligt bättre ut, har man långa fingrar så hjälper det inte alltid att kameran blir hög som tusan, utan mera hjälpsamt för den som har breda händer, kameran behöver en viss tjocklek i kombination med djupt grepp om man skall handhålla större objektiv under lite längre tid.


Lennart Aspman sa något bra om det för en tid sedan, att en stor kamera som verkar då för klumpig och tung, återgäldar det ganska snabbt när större objektiv sätts på kameran, man orkar att hålla den längre för att balans och hantering blir mera jämspelta, Sony bör och skall ha mindre kameror men inte alla modeller skall vara små.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tycker inte de verkar speciellt skakiga. Verkar tvärtom rätt stabila.

Jag tycker det är jättebra att Canon/Nikon gör så bra kameror, då måste Sony och andra försöka att bygga lika bra, det gynnar många nya köpare att andra åtminstone försöker att förbättra sig, det kommer givetvis många nya 5DMK5-6-7 och åtta, det är bara bra att det fins valmöjligheter framöver, Canon är absolut inte skakiga möjligtvis något lite,lite, lite rörda.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja inget speciellt med dessa bilder, går inte att värdera på något särskilt sätt, fins likvärdiga tagna med gamla A7 med sämre autofokus. Personligen har jag slutat med hänvisningar till länkar, där min sista var från DPR som gav A7RII goda vitsord, det blev lite väsen över att A7RII fick för bra betyg att någonting inte stod rätt till med testaren eller vad det nu var för någonting.

Alla kameror i dag visar på fin bildkvalitet, även dom som är flera år gamla. På pappret imponerar så klart 20bps med FF-sensor, men vi får nog vänta till Martin A lägger händerna på A9, är jätteosäker på hur följande AF verkligen fungerar när störningar kommer i vägen. Men A9 är nog bra, fast priset är för högt.
 
ANNONS