Annons

Utställning av bilder tagna på Pride Parade

Produkter
(logga in för att koppla)

lacikam

Ny medlem
Får man göra en utställning av bilder man tog på Pride Parade eller behöver man Model Release från de avbildade för att kunna ställa ut bilderna? Hitta de som var med på Paraden är i praktiken omöjlig...
 

afe

Aktiv medlem
Du får ställa ut bilderna, men utställaren (om denne är näringsidkare) får inte marknadsföra utställningen med en bild som innehåller personer från vilka du inte har modellrelease.
 

ErlandH

Aktiv medlem
... utställaren (om denne är näringsidkare) får inte marknadsföra utställningen med en bild som innehåller personer från vilka du inte har modellrelease.
Är du säker på det? Fotoutställningar marknadsförs väl ganska ofta med bilder som innehåller personer.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Lagstiftningen är ju något besynnerlig. Går man i en pridefestival så kan man ju räkna med att bli fotat liksom..... absurt att man inte ska kunna ställa ut bilder från allmän plats, eller göra reklam om det för den delen. Allt borde vara undantaget gällande allmän plats. Det kan ju vara 50 personer i en och samma bild, finns inte en chans att det är rimlig att kräv att man ska leta upp dem och ha modell-avtal. Tyvärr är nog inte lagstiftningen så.

Jag undrar hur TV och alla andra gör? De kör ju ofta reklamjingles med bilder från allmänna platser....? Det kan vara för nyheter, såpor, mm...
 

lacikam

Ny medlem
Utställning

Så här ser Staffan Teste på det:

http://www.bildombudsmannen.se/sv/content/fotoutstallningar-vs-lagen-om-namn-bild-i-reklam

Huruvida det prövats i domstol vet jag inte.
Hej Magnus,
Tack för Ditt svar! Det hela är väldigt invecklat som det ser ut...
Om jag fattar rätt diskussionerna då kan jag utan problem ställa ut bilderna utan model release från de avbildade. Galleriet får dock inte använda någon bild för annonseringen av utställningen... Korrekt???
Tack, och ha en bra dag!
MVH;
Laszlo
 
Lagstiftningen är ju något besynnerlig. Går man i en pridefestival så kan man ju räkna med att bli fotat liksom..... absurt att man inte ska kunna ställa ut bilder från allmän plats, eller göra reklam om det för den delen. Allt borde vara undantaget gällande allmän plats. Det kan ju vara 50 personer i en och samma bild, finns inte en chans att det är rimlig att kräv att man ska leta upp dem och ha modell-avtal. Tyvärr är nog inte lagstiftningen så.

Jag undrar hur TV och alla andra gör? De kör ju ofta reklamjingles med bilder från allmänna platser....? Det kan vara för nyheter, såpor, mm...
Då har du missförstått lite. Man får ställa ut bilderna utan tillstånd från dem som eventuellt finns med på dem. Däremot får man inte använda någon eller några av bilderna i marknadsföring utan medgivande från dem som berörs.
 
Hej Magnus,
Tack för Ditt svar! Det hela är väldigt invecklat som det ser ut...
Om jag fattar rätt diskussionerna då kan jag utan problem ställa ut bilderna utan model release från de avbildade. Galleriet får dock inte använda någon bild för annonseringen av utställningen... Korrekt???
Tack, och ha en bra dag!
MVH;
Laszlo
Du kan utan problem ställa ut bilderna.

Det galleri du ska ställa ut i, är detta deras första utställning av bilder där människor förekommer? I annat fall bör de veta hur marknadsföringen ska hanteras. Generellt gäller att personer som förekommer på bild i marknadsföring ska ha medgivit detta.
 

lacikam

Ny medlem
Utställning...

Du kan utan problem ställa ut bilderna.

Det galleri du ska ställa ut i, är detta deras första utställning av bilder där människor förekommer? I annat fall bör de veta hur marknadsföringen ska hanteras. Generellt gäller att personer som förekommer på bild i marknadsföring ska ha medgivit detta.
Tack Magnus!
Nu vet jag vad som gäller!
MVH
Laszlo
 

afe

Aktiv medlem
Är du säker på det? Fotoutställningar marknadsförs väl ganska ofta med bilder som innehåller personer.
Lagen om namn och bild i reklam gäller förstås också utställlare. Inte alla utställare är näringsidkare, och då går det att använda bilderna utan tillstånd.
 

tormig

Aktiv medlem
Deltar man i det där spektaklet har man förmodligen inget emot att hamna på en affisch eller liknande.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Du kan utan problem ställa ut bilderna.

Det galleri du ska ställa ut i, är detta deras första utställning av bilder där människor förekommer? I annat fall bör de veta hur marknadsföringen ska hanteras. Generellt gäller att personer som förekommer på bild i marknadsföring ska ha medgivit detta.
Nej då, det var den delen jag åsyftade även om det var lite otydligt formulerat.

Jag undrar hur TV och alla andra gör? De kör ju ofta reklamjingles med bilder från allmänna platser....? Det kan vara för nyheter, såpor, sport mm...

Är det någon som vet?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag undrar hur TV och alla andra gör? De kör ju ofta reklamjingles med bilder från allmänna platser....? Det kan vara för nyheter, såpor, sport mm...
SVT kanske inte räknas som näringsidkare? Brukar kommersiella tevekanaler också visa liknande reklamfilmer? (Jag tittar aldrig på teve).
 

PMD

Aktiv medlem
Deltar man i det där spektaklet har man förmodligen inget emot att hamna på en affisch eller liknande.
I så fall lär det inte vara svårt att få deras tillstånd för att använda deras avbildning på en reklamaffisch. Enligt lagen måste man dock ha ett sådant tillstånd oavsett hur övertygad man är om att den avbildade inte har något emot att visas upp på en reklamaffisch.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
SVT kanske inte räknas som näringsidkare? Brukar kommersiella tevekanaler också visa liknande reklamfilmer? (Jag tittar aldrig på teve).
Osäker, SVT är ju i alla fall ett aktiebolag. Fast tv 4 borde väl också visa lite reklamfilmer och jingles. Eller sportevenemang, och liknande kanske är borträknat.....

Lurigt det här. Tycker lagstiftningen är orimlig, man måste ju kunna göra reklam eller använda översiktsbilder från te x Sergels torg utan att behöva ha tillstånd från alla på bilden..... men kanske är lagstiftningen så orimlig.
 
Osäker, SVT är ju i alla fall ett aktiebolag. Fast tv 4 borde väl också visa lite reklamfilmer och jingles. Eller sportevenemang, och liknande kanske är borträknat.....

Lurigt det här. Tycker lagstiftningen är orimlig, man måste ju kunna göra reklam eller använda översiktsbilder från te x Sergels torg utan att behöva ha tillstånd från alla på bilden..... men kanske är lagstiftningen så orimlig.
Det handlar om att personen inte ska gå att identifiera. Så lagstiftningen är inte orimlig utan skyddar bara oss medborgare från att förekomma i marknadsföring vi inte vill förekomma i.
 

linuxwesslan

Aktiv medlem
Osäker, SVT är ju i alla fall ett aktiebolag. Fast tv 4 borde väl också visa lite reklamfilmer och jingles. Eller sportevenemang, och liknande kanske är borträknat.....

Lurigt det här. Tycker lagstiftningen är orimlig, man måste ju kunna göra reklam eller använda översiktsbilder från te x Sergels torg utan att behöva ha tillstånd från alla på bilden..... men kanske är lagstiftningen så orimlig.
Svt och andra tv-media och tidningar har ett utgivningstillstånd:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Utgivningsbevis
 
ANNONS