Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lightroom synk

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Jag låter Lr ha sitt bibiotek på hårddisken och med (o)jämna mellanrum drar jag iväg datum till en RAID-NAS på mitt hemnätverk.

Det känns ganska hanterbart. Varje gång Macen varit borta från nätverket så får filträdet till nätverksdisken frågetecken på sig och när jag kontrollklickar där så synkas det ihop igen.

Har känts ganska tight.

Men nu har jag tappat synken totalt och i några försök att förstå vad jag borde göra så vet jag inte hur jag ska få tillbaks synken igen.

Bäst vore om jag kunde få tillbaka det som varit, dvs att mina redigeringar kommer tillbaka, men det är inte mer är bara ett par månader så att jag kan leva med att detta försvinner.

Tidiagre hade jag en mapp "Lightroom" som mappades under "media" i Lightroom, se bild.

Alla tycks ju mena att Lr framförallt är jättebäst just på att hantera stora bibliotek av bildfiler, men jag kan tycka att det känns litet som principerna bakom Mac OS, dvs att alla utgår säger att det fungerar som det ska fungera. Kommer man snett blir det plötsligt helt obegripligt och då hade det på sätt och vis varit enklare med mindre automatik.

Jag tycker att jag har läst på och att jag borde begripa hur det borde gå att synka upp filerna igen, men känner mig helt handfallen.

Dvs hur mappar jag in directoryt "Lightroom" från NASen?
 

Bilagor

Jag låter Lr ha sitt bibiotek på hårddisken och med (o)jämna mellanrum drar jag iväg datum till en RAID-NAS på mitt hemnätverk.

Det känns ganska hanterbart. Varje gång Macen varit borta från nätverket så får filträdet till nätverksdisken frågetecken på sig och när jag kontrollklickar där så synkas det ihop igen.

Har känts ganska tight.

Men nu har jag tappat synken totalt och i några försök att förstå vad jag borde göra så vet jag inte hur jag ska få tillbaks synken igen.

Bäst vore om jag kunde få tillbaka det som varit, dvs att mina redigeringar kommer tillbaka, men det är inte mer är bara ett par månader så att jag kan leva med att detta försvinner.

Tidiagre hade jag en mapp "Lightroom" som mappades under "media" i Lightroom, se bild.

Alla tycks ju mena att Lr framförallt är jättebäst just på att hantera stora bibliotek av bildfiler, men jag kan tycka att det känns litet som principerna bakom Mac OS, dvs att alla utgår säger att det fungerar som det ska fungera. Kommer man snett blir det plötsligt helt obegripligt och då hade det på sätt och vis varit enklare med mindre automatik.

Jag tycker att jag har läst på och att jag borde begripa hur det borde gå att synka upp filerna igen, men känner mig helt handfallen.

Dvs hur mappar jag in directoryt "Lightroom" från NASen?
Så länge man gör all filhantering inne i Lightroom fungerar det bra. Ingen filhantering ska göras utanför Lightroom. Då bryts kopplingar garanterat.

Jag är inte helt säker på vad det är du gör men om du flyttar bilder från din hårddisk till din NAS och gör dessa flyttar utanför Lightroom har du roten till problemet där. Synkning borde du dock kunna göra ändå, om det är dina redigeringar du vill ha kvar. Allt hänger givetvis på hur du flyttat filerna och hur pass annorlunda sökvägarna blivit.
 

ajoe

Aktiv medlem
Nej, jag inser givetvis att jag inte kan flytta filer utifrån med operativsystemet om jag ska behålla Lr:s mappning.

Men jag gav tappade tålamodet och offrade oktober månads editeringsinfo och mappade in NAS:en igen för att kunna "flytta ut" fler bilder till NAS:en.

Men jag förstår fortfarande inte vad som har hänt. Men egentligen är ju det som är viktigtast att originalfilerna är under kontroll.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Förstår inte vad du gjort eller vad som hänt utifrån din förklaring men tänk på att (beroende på inställning) så sparas editeringsinfon troligtvis inte på samma ställe som bildfilerna.
 

ajoe

Aktiv medlem
Nej de ligger i en separat fil och det hade varit praktiskt om det hade gått att synka ihop. Men nu har jag tagit smällen och hoppas att det ska fungera framöver.
 
ANNONS