Annons

En veckas biltur i Norge - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

izzie_izzie

Medlem
Tjena,

Tänk åka på cirkus en veckas biltur genom Norge i sommar. Min mycket primitiva resplan ser ut som följer:

Fjällbacka - Treungen 5h
Treungen - Eitrheim 3,5h
Eitrheim - Skjolden 5h
Skjolden - Vassfaret 5,5h
Vassfaret - Fjällbacka 3h

Någon som har erfarenhet av dessa ställen, eller kan rekommendera andra? Hur funkar camping i Norge - några problem att sova i bilen?

Hit me with all you got!
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Atlanterhavsveien

Om det inte är för långt norrut så skulle rekommendera Atlanterhavsveien, ser väldigt häftigt ut på Youtube, speciellt när det blåser och vågorna sköljer över vägen, kanske kan bli fina bilder.

Annars så regnar det mycket i Norge. Själv har varit i Skjolden trakterna för ca 25 år sedan, vackra vägar genom fjällandskap.

Trollstigen värt att besöka också - vägarna i Norge är vackra, men man får inte ha bråttom.
 
Senast ändrad:

zlotte

Aktiv medlem
Såhär ser min biltur i Norge ut i sommar:
LÖR: Nynäshamn - Væleren | 7h
SÖN: Væleren - Låtefossen | 3h
MÅN: Låtefossen - Voringfossen | 2h
TIS: Voringfossen - Flåm | 2h
ONS: Flåm - Stryn | 3,5h
TOR: Stryn
FRE: Stryn - Geiranger | 1,5h
LÖR: Geiranger
SÖN: Geiranger - Rondane | 3h
MÅN: Rondane - Fulufjället | 5h
TIS: Fulufjället - Nynäshamn | 6h

Vi har bokat stugor.
 

ajoe

Aktiv medlem
Satsar på Lofoten i september. Också från Nynäshamn. Tåg till Narvik och hyrbil där. Har hyrt av Elisens Rorbuer på Hamnøy och har inga andra ambitioner än Lofoten.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Såhär ser min biltur i Norge ut i sommar:
LÖR: Nynäshamn - Væleren | 7h
SÖN: Væleren - Låtefossen | 3h
MÅN: Låtefossen - Voringfossen | 2h
TIS: Voringfossen - Flåm | 2h
ONS: Flåm - Stryn | 3,5h
TOR: Stryn
FRE: Stryn - Geiranger | 1,5h
LÖR: Geiranger
SÖN: Geiranger - Rondane | 3h
MÅN: Rondane - Fulufjället | 5h
TIS: Fulufjället - Nynäshamn | 6h

Vi har bokat stugor.
fan Philip. Vi ser ut att åka på typ samma resa ju :D
När åker du?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Här hemma kan man ju ofta lite slarvigt resonera att tio mil tar runt en timme att köra. I Norge ... Tar tio mil snarare två timmar. Inte bara för att vägar tenderar att vara krokigare än här och mer hastighetsbegränsade, men också för att man ofta vill stanna och fota en hel del även längs vad man tänkt som transportsträckor.

Glöm inte att registrera din bil för bompeng, se http://www.autopass.no/visitors-payment

Jag har ofta campat i bilen (kombi med madrass baktill) i Norge, både på campingplatser (de har inte sällan speciella platser för det) och ibland på rastplatser och liknande. Jag skulle säga att det fungerar ungefär som i Sverige, längs småvägar och på rastplatser, i synnerhet långt ute på landet är det få som bryr sig. Men undvik självklart att parkera vid någons hus, på någons mark, på parkeringar, hållplatser och annat uppenbart :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Här hemma kan man ju ofta lite slarvigt resonera att tio mil tar runt en timme att köra. I Norge ... Tar tio mil snarare två timmar. Inte bara för att vägar tenderar att vara krokigare än här och mer hastighetsbegränsade, men också för att man ofta vill stanna och fota en hel del även längs vad man tänkt som transportsträckor.

Glöm inte att registrera din bil för bompeng, se http://www.autopass.no/visitors-payment

Jag har ofta campat i bilen (kombi med madrass baktill) i Norge, både på campingplatser (de har inte sällan speciella platser för det) och ibland på rastplatser och liknande. Jag skulle säga att det fungerar ungefär som i Sverige, längs småvägar och på rastplatser, i synnerhet långt ute på landet är det få som bryr sig. Men undvik självklart att parkera vid någons hus, på någons mark, på parkeringar, hållplatser och annat uppenbart :)


varför ska man registrera sin bil menar du? Bara att tuta och kör så kommer det räkningar hem sen :)

Kör ofta i Norge och har inte registrerat mig.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
varför ska man registrera sin bil menar du? Bara att tuta och kör så kommer det räkningar hem sen :)

Kör ofta i Norge och har inte registrerat mig.
Smaken är olika, själv tycker jag det är enklare att registrera så dras pengar på kortet och man slipper fakturor. Men tycker man det är lika enkelt med sådana så behövs det ju först inte :)

Kör man hyrbil bör man däremot definitivt registrera bilen, många hyrfirmor lägger på rejäla avgifter på eventuella fakturor de får från sådant bilden varit med om medan man hyrt den.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med Agfors att det ofta tar mycket längre tid att färdas med bil i Norge i snitt jämfört med Sverige. Bra att ha med det i beräkningarna när man lägger färdplanerna.

Skall man köra mycket i Norge så kan jag även rekommendera att skaffa en AutoPass-dosa (säljs på många bensinmackar som tex. Esso), och då kan man få en hel del rabatt på bompengarna om man förskottsbetalar vissa summor. Förutom i hela Norge så funkar den även på Öresundsbron.

Själv gillar jag inte att sova varken bil eller tält, men finns även många trevliga hytter att hyra på många ställen (även på campingar) till mycket överkommliga priser. Är man med i NAF (norska motsvarigheten till motormännen), eller Turistföreningen så kan man få en hel del bra rabatter dessutom.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Nyss hemkommen från en vecka i Norge. Deras bompeng-system har gått över styr tycker jag. Vart man än åker så måste man betala. sista 10 mil hem så tror jag att jag passerade 6st stationer som kostade allt mellan 9kr till 23kr

Dyraste stället var genom en tunnel på ett par kilometer (max) och det kostade mig 150 norska kronor att åka igenom. alla fordon över 6m (med andra ord nästan alla husbilar) fick betala 275kr för att åka igenom. Tycker inte att det är försvarbart.

Har inte fått hem mina räkningar än men jag har lätt betalat över 500 norska kronor i alla fall i bara bompengar.
 

martinot

Aktiv medlem
Kan förstå att det blir dyrt med svenska ögon, men det är dyrare att bygga väg i Norge p.g.a. geologiska skillnader och helt andra byggförutsättningar i stora delar av landet, och därmed ofta mer resurskrävande sådana.

Man kan ju finansiera vägar, broar och tunnlar på i grunden de tre vanligaste sätten;

1. Via skattsedel (alla i landet, oavsett om de har bil eller inte, är med och betalar).
2. Via specifika fordons/drivmedels/vägskatter (bara de som har, eller kör bil, är med och finansierar).
3. Via direktavgift vid passering (bara de som verkligen utnyttjar nämnda bro, tunnel, väg betalar).

På ett sätt så kan jag ju personligen tycka att alternativ 3. ovan är det mest rättvisa (bompeng).

Det blir inte bara norrmän som behöver betala, utan även turister/besökare (som t.ex. vi svenskar och andra länders invånare) får vara med och betala när vi nyttjar och har nytta av den de dyra infrastrukturinvesteringarna som gjorts för att förbättra framkomligheten.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
På ett sätt så kan jag ju personligen tycka att alternativ 3. ovan är det mest rättvisa (bompeng).
Det är också den betalningsmetod som blir synligast för bilisten, vilket nog kan förklara varför det är den som väl oftast drar på sig frustration :)

Men annars håller jag med dig, det är uppenbart bökigt att bygga modernt vägnät i Norge.

Jag noterade för övrigt förra sommaren att en av de tunnlar jag passerar på väg ut till Runde inte längre var avgiftsbelagd vilket den varit tidigare år. Min gissning är att bygget av den var betalt (och underhållet går väl via andra skatter). Har för mig att det är ett av systemen de kör i Norge. Så många av bompengarna försvinner väl i framtiden.
 

bildsten

Aktiv medlem
Jag åker till Rjukan i Telemark några gånger per år eftersom jag har en dotter och hennes familj där.
Under de år jag åkt dit så har jag sett hur E18 från gränsen till Vinterbro, där E18 går i hop med E6 en bit, blivit bättre och bättre, men också hur bompengen utökats på nya sträckor och försvunnit på andra.. Som sagts ovan så avvecklas bompengen när finansieringsmålet nåtts.

Rjukan i sej är värt ett besök och far man via Kongsberg och Notodden så finns det en silvergruva utanför Kongsberg och Heddals stavkyrka utanför Notodden, Norges största. Ett fantastiskt byggnadsverk som fortfarande används som församlingskyrka. Notoddens industripark är en del av industrivärldsarvet Rjukan-Notodden och det finns en del äldre industribyggnader och anläggningar att se. Admini uppe på höjden är sevärt, en av Norges pampigaste träbyggnader.
I Tinnoset och Mäl, innan Rjukan, om man åker den vägen, finns färjelägen för de färjor som användes för industritransporter och mellan Tinnoset och Mäl, vid Rudsgrend finns en minnestavla över de som omkom när färjan Hydro sprängdes under kriget för att förhindra att en transport med tungvatten skulle nå Tyskland.
Åker man inte upp vid Örvella mot Tinnnoset kan man fortsätta en lite bit till på E134 och åka vägen över Tuddal, vägen är öppen för genomfart bara över sommaren. Den vägen rekommenderar jag inte om man har husvagn och kanske inte heller med husbil. Gaustatoppen är värt ett besök, inte minst färden upp inne i berget. Men man kan gå upp också, det gör norrmännen.

I Rjukan finns en del att se och göra <http://www.visitrjukan.com/>.
Ett besök på NIA, Norsk industriarbeidermuseum som är beläget i det gamla kraftverket Vemork, rekommenderas. Från den smala bron över ravinen kan man göra ett strikkehopp (bungyjump) Om det regnar kan man också gå och bada på badhuset som har ett äventyrsbad. Ett litet udda besöksmål är Selstali som är en "fäbod" på södra sidan av dalen på ca 1000 m höjd där man kan smaka fäboddelikatesser. Lite knepigt att hitta och man får betala en liten bompeng på vägen upp. Kolla i turistinfon vid torget.

Lite längre västerut, vid Skinnarbu, ligger Hardangervidda Nasjonalparkscenter som också har en restaurang med utsikt över Mösvatn och vidda. Intressant ställe.
Vill man bo ståndsmässigt kan man göra det på Admini i Rjukan och känna historiens vingslag.
 
ANNONS