Annons

Likt D610. Fast mindre ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Deeznts

Avslutat medlemskap
Har fotat ett tag med min Nikon D610. Ett problem är att kameran är alldeles för stor och klumpig i mitt tycke, Vilket leder till att den inte hänger med så ofta som jag vill..


Söker något i samma klass, eller snäppet bättre. Som är enkelt att ta med, Inte så stor o tung som en 610.


Kravet är att den ska vara minst lika bra som 610.
Nöjer mig med 50mm 1.8.
Wifi är ett måste.
Prisklass ?. Tja, max 15.000


Behöver inte vara Nikon. Spegellöst ? Varför inte, Så länge bildkvaliten är minst lika bra så är jag nöjd.

Ös på med tips tack.
 

HenryB

Aktiv medlem
Har fotat ett tag med min Nikon D610. Ett problem är att kameran är alldeles för stor och klumpig i mitt tycke, Vilket leder till att den inte hänger med så ofta som jag vill..


Söker något i samma klass, eller snäppet bättre. Som är enkelt att ta med, Inte så stor o tung som en 610.


Kravet är att den ska vara minst lika bra som 610.
Nöjer mig med 50mm 1.8.
Wifi är ett måste.
Prisklass ?. Tja, max 15.000


Behöver inte vara Nikon. Spegellöst ? Varför inte, Så länge bildkvaliten är minst lika bra så är jag nöjd.

Ös på med tips tack.
I fullformatsträsket är det bara Sonys A7-serie som erbjuder ett mindre hus. Optiken kommer vara i samma storlek som för D610. Räkna också med några extra batterier samt risk för att du inte kommer gilla ergonomin/grepp.

Om du kan du tänka dig att gå ner i sensorstorlek till APS-C så finns exempelvis Sony A6300 samt en del modeller från Fuji. Ingen av dessa kan dock mäta sig med sensorn i D610.
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
I fullformatsträsket är det bara Sonys A7-serie som erbjuder ett mindre hus. Optiken kommer vara i samma storlek som för D610. Räkna också med några extra batterier samt risk för att du inte kommer gilla ergonomin/grepp.

Om du kan du tänka dig att gå ner i sensorstorlek till APS-C så finns exempelvis Sony A6300 samt en del modeller från Fuji. Ingen av dessa kan dock mäta sig med sensorn i D610.
Tack för ett bra svar.. Låter inte så lockande med att den käkar batterier, Eller att greppet är kasst..

Greppet är grymt på 610 tycker jag..

Kanske värt att gå ner i sensorstorlek. För att testa på o känna hur det är..

Frågan är hur stor skillnad det är på bildkvalitet.

Har tyvärr inte haft möjlighet att känna på några fuji eller sony i butik..
Har testat D750, Fortfarande lite för stort..

Lär förmodligen behålla min 610. Men vill ha något mindre som komplement.
 

martinot

Aktiv medlem
Vill du gå ner i sensorstorlek, men fortfarande ha ett OK grepp (men imte lika bra som en fullstor DSLR) så kika på en spegellös med extragrepp till. Det har både Sony och Fujifilm.

Tex. så låter det som du kanske skall starta med att undersöka om en X-T1 eller beg. X-T2 utrustade med extragrepp kan vara något. Även Sony har extragrepp till sina kamerahus (både APS-C och FF).

Skall du främst fota så kika på Fujifilm är min personliga rekommendation (bra reglage, menyer och bättre ekosystem av bra AF-optik), men om du främst skall filma så tycker jag att du nog skall gå på en kamera ur Sonys A7-serie (då kan du även nöja dig med mest MF-optik). A9 har hyfsat rejält grepp (inte testat själv), men ligger utanför budget.

Du skulle även kunna kika på något i m43-systemet, och där har Panasonic allt ifrån världens minsta systemkamera, till de som är nästan lika stora och liknande grepp som DSLR:er. Dock så är sensorn lite mindre än APS-C, men hur mycket det praktiskt betyder beror på hur du beskär bilderna (om du gör det).

Batteri käkar dock alla spegellösa, så det är bara något att köpa (gäller alla tillverkare, mer eller mindre).
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ska du ha samma bildkvalitet och batteriliv blir det nog svårt. Sonys A7 modeller borde duga vad det gäller bildkvalitet men har väldigt dålig batterilivslängd. Ska du få samma batteriliv behöver du tre batterier till Sonyn.
Kanske kan du spara några gram, men knappast så mycket att det märks. Nog bättre och nyttigare för hälsan att köpa gymkort för pengarna och träna så att du orkar ta med kameran.
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för ett bra svar.. Låter inte så lockande med att den käkar batterier, Eller att greppet är kasst..

Greppet är grymt på 610 tycker jag..

Kanske värt att gå ner i sensorstorlek. För att testa på o känna hur det är..

Frågan är hur stor skillnad det är på bildkvalitet.

Har tyvärr inte haft möjlighet att känna på några fuji eller sony i butik..
Har testat D750, Fortfarande lite för stort..

Lär förmodligen behålla min 610. Men vill ha något mindre som komplement.
Du behöver inte tappa något eller mycket alls i bildkvalitet. Alla moderna sensorer är bra. Det mesta hänger (precis som för din DSLR) på optiken du sätter framför kamerahuset.

1. Starta med att kika vilka krav du har på optiken. Kika vilka system som har det, och om det ryms i din budget.

2. Åk i till butik och kika/känn på vilka kamerahus som passar den optik du vill ha (se punt 1. ovan).

Själv har jag förutom mina D610 och D750 två spegellösa system som komplement (Fuji X och m43). Väldigt bra och trevliga komplement till de stora DSLR:erna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
[...]Du skulle även kunna kika på något i m43-systemet, och där har Panasonic allt ifrån världens minsta systemkamera, till de som är nästan lika stora och liknande grepp som DSLR:er. Dock så är sensorn lite mindre än APS-C, men hur mycket det praktiskt betyder beror på hur du beskär bilderna (om du gör det).[...]
Lite mindre är en underdrift. Ytan är hälften så stor som APS-C, vilket i sin tur betyder att den är en fjärdedel av småbild. En del är fullt nöjda med det, medan andra tycker att det är för litet. Tycker man att småbild är en lagom sensorstorlek är risken att man inte blir alltför imponerad. Det krävs rejält ljusstarka saker för att kompensera för sensorstorleken.
 

martinot

Aktiv medlem
Lite mindre är en underdrift. Ytan är hälften så stor som APS-C, vilket i sin tur betyder att den är en fjärdedel av småbild. En del är fullt nöjda med det, medan andra tycker att det är för litet. Tycker man att småbild är en lagom sensorstorlek är risken att man inte blir alltför imponerad.
Stämmer rent tekniskt, och om du som sagt inte beskär bilderna.

Själv så beskär jag oftast mycket mer av kanterna på mina FF-bilder och APS-C-bilder än vad jag normalt gör på mina m43-bilder. Det leder till att för mig så är den praktiska skillnaden inte fullt lika stor mellan m43 och APS-C, som mellan APS-C och FF.

Men det gäller kanske bara för mig och hur jag jobbar (alla beskär inte bilder, eller kanske inte på samma sätt som jag).
 

Malla

Aktiv medlem
I fullformatsträsket är det bara Sonys A7-serie som erbjuder ett mindre hus. Optiken kommer vara i samma storlek som för D610. Räkna också med några extra batterier samt risk för att du inte kommer gilla ergonomin/grepp.

Om du kan du tänka dig att gå ner i sensorstorlek till APS-C så finns exempelvis Sony A6300 samt en del modeller från Fuji. Ingen av dessa kan dock mäta sig med sensorn i D610.
Om du är rädd att tappa bildkvalitet, så kika runt hur Fuji står sig mot FF. Flertalet fotografer och proffsfotografer övergår från Canon och Nikon FF till Fuji.. så..
 

Taka

Aktiv medlem
Om du är rädd att tappa bildkvalitet, så kika runt hur Fuji står sig mot FF. Flertalet fotografer och proffsfotografer övergår från Canon och Nikon FF till Fuji.. så..
1+ på den.
Jag själv har kört med Nikon FX i många år, sen började jag testa Fuji lite lätt, men kvaliteten på glaset och sensorerna har gjort att jag bara har en D800E kvar som jag mest har sparat av nostalgiska skäl. Jag använder till 98% Fuji kameror privat och när jag gör jobb. Fujifilerna är så fina att jag brukar ofta få komplimanger över fina hudtoner och färger.
 

Brix

Aktiv medlem
Alltså, man förlorar ju inte direkt mycket i bildkvalité med en mindre sensor, det mesta av bildkvalitén ligger ju ändå i objektivet(och såklart handhavandet). Det man möjligtvis förlorar är lite brusprestanda och dynamiskt omfång samt att man inte kan få riktigt lika kort skärpedjup som med den större sensorn.
 

Taka

Aktiv medlem
Ah, har helt missat den. Hade gärna klämt på en sådan.

Skulle också vilja ha en FX Nikon med D800/D810 sensor i som är i storlek av D3300 samt välbyggd/ skönt grepp.
Nikon jar ju bekräftat att de jobbar på något spegellöst. Min gissning är att de kör minst två modeller, en högupplöst för att konkurrera med sony a7rii och dess uppföljare och något mer lågupplöst för sport, alternativt även en tredje lite mer mindre.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det mest vanliga verkar vara att man behåller sin större kamera och kompletterar med någon mindre spegellös variant och alla fototillfällen innebär inte att man går över tusen bilder varje dag. Det stämmer inte heller att alla fotografer som oftast går om kring med 2kg objektiv på kameran och fotar avlägsna djur i Sareks vild marker.
 

Deeznts

Avslutat medlemskap
Grymma ni är! Tusen tack för all information och väldigt bra svar. Vad glad jag blir!

Har lite att fundera på..

Fuji verkar intressant ändå.
Ska se om jag framöver kan ta mig till någon butik så man kan känna lite på olika modeller.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kände ungefär som TS och letade länge innan jag fastnade för Fuji X-T10 med 23/1,4. Det visade sig vara precis det jag saknade.

Nu finns ju den ännu vassare X-T20 och det lite mindre 23/2. Klarar sig precis inom TSs budget.
 
ANNONS