Annons

Vilken systemkamera ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

mims91

Medlem
Hej!

Foto har varit intresse många år, men jag har tagit en paus i mååånga år och nu är jag sugen på att komma igång igen. Jag har sålt av mina kameror, så det jag har kvar nu är bara en sketen kompakt liten Sony rx100 och sedan har jag en gammal Nikon D60 som jag ärvde. Dvs, jag behöver en ny!

Budget: Ca 10.000-ish.

Jag vill använda den i hobbysyfte. Mest fota barn. Porträtt, men även situationer och lite miljöbilder. Tänk er ett familjealbum helt enkelt! :)

Har kikat lite på Canon 750D, men det kanske känns för "enkel" mot vad jag skulle kunna få för budgeten? Jag har INGEN koll på marknaden just nu. Behöver även tips på bra objektiv med stor bländare som funkar bra för porträtt.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Panasonic G80 alt. GX80 + Olympus 17mm f1,8 + Olympus 45mm f1,8. Tja, det är iallafall vad jag hade köpt just nu, less som jag är på min onödigt stora Nikon D610.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Varför inte köpa en 50/1,8 till din D60 och känna på den ett tag till? Det är faktiskt inget större fel på en D60 om du inte har väldigt bråttom (långsam AF) eller tar bilder med höga ISO-tal.

Att kalla RX100 för sketen är nog att nedvärdera den! Den är fortfarande modern.

Per.
 

mims91

Medlem
Vill inte ha kvar min D60. Behöver en nytändning och vill ha något nytt. Sugen på en Canon.

Tror ni en Canon 70D skulle vara något för mig?
 

larsborg

Aktiv medlem
.

Att kalla RX100 för sketen är nog att nedvärdera den! Den är fortfarande modern.

Per.
Ja, jag håller med dig!
TS har tydligen ingen koll på hur bra en Sony RX100 eller en Nikon D60 egentligen är,
tror att en "nytändning" måste innebära nytt inköp, kan tänka sig lägga upp 10 000 slantar.
En erfaren fotograf "kör" in sig på det han/hon redan har, klassen på hantverket
sitter mest hos den som håller i verktyget. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Tro mig Lars, det kan plötsligt bli mycket roligare att fotografera om man köper en ny kamera. Alla gillar inte att harva med samma gamla grejer i evighet.

Mimmie, en Canon EOS 70D är en utmärkt kamera, men jag skulle nog hellre välja en EOS 80D i dagens läge, om budgeten tillåter det.

Det innebär dock en viss omställning att byta från Nikon till Canon. Vad har du för objektiv till din D60? Om det är några stycken av hyfsad klass så är det en god anledning att köpa en modern Nikon istället.
 

larsborg

Aktiv medlem
Tro mig, det kan plötsligt bli mycket roligare att fotografera om man köper en ny kamera. Alla gillar inte att harva med samma gamla grejer i evighet.
Ja visst, byta kamera vid varje lansering av en ny modell, kan plötsligt göra fotograferingen ännu mera mycket roligare? :)
Kanske, om man inte har annat att göra, än kamera inköp, - verkar hysteriskt.
 

dumbo

Aktiv medlem
RX100 är, som sagt, allt annat än sketen.
D60 börjar ju dock bli en smula omodern men kan fortfarande prestera finfina bilder.

Finns det någon särskild anledning till att du "är sugen på en Canon"?

Har du några objektiv till D60:n?

Ska budgeten även innefatta objektiv eller är det för bara huset.

Jag hade valt Nikon D7200 framför 70D alla dagar i veckan. Med 80D i ekvationen börjar det bli ett lite svårare val.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja visst, byta kamera vid varje lansering av en ny modell, kan plötsligt göra fotograferingen ännu mera mycket roligare? :)
Kanske, om man inte har annat att göra, än kamera inköp, - verkar hysteriskt.
Jag tror att Mimmie kanske ändå har annat att göra också eftersom hon inte har uttryckt en önskan om att byta kamera vid varje lansering av en ny modell. :)

Nikon D60 kom för nästan 10 år sen, så det är inte speciellt konstigt att vilja byta den mot något modernare (även om den säkert fungerar bra fortfarande).
 

dumbo

Aktiv medlem
Ja visst, byta kamera vid varje lansering av en ny modell, kan plötsligt göra fotograferingen ännu mera mycket roligare? :)
Kanske, om man inte har annat att göra, än kamera inköp, - verkar hysteriskt.
D60 börjar bli lite åldersstigen. Den är, som sagt, nästan 10 år gammal. RX100 levererar bilder av högre kvalitet än vad en D60 gör.
Den leverar såklart lika bra bilder som den alltid gjort, men med dagens mått mätt är den lite utdaterad.

Jag tillhör inte dem som måste byta kamera vid varje nylansering men jag är inne på min tredje DSLR sedan jag köpte min D70 2004 och jag har uppgraderad som en kombination av att mitt fotograferande har vunnit på det och för att jag tycker det är roligt med nya grejer.
Om jag verkligen BEHÖVER den kameran jag har idag kan man såklart diskutera men jag tycker det är klart roligare att fotogarfera med min D750 än med min D70 (som jag fortfarande har kvar).
Att byta/uppgradera en 10 år gammal digital kamera är inte så konstigt i mina ögon.
 

lonian

Aktiv medlem
Vill inte ha kvar min D60. Behöver en nytändning och vill ha något nytt. Sugen på en Canon.

Tror ni en Canon 70D skulle vara något för mig?
Kör du en snabb googling på Canon 70D VS Nikon D7200 så lär du se att Nikon kameran vinner. Har du dessutom redan en nikon kamera passar ditt objektiv på D7200. Men vill du byta system så är nog Canon 70D inget dåligt val.

Bäst är ändå att ta dig till en kamerabutik och klämma på båda kameror eller fler så ser du vilken som känns rätt i handen.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Hej!

Dvs, jag behöver en ny!

Budget: Ca 10.000-ish.
Jag skulle gå på en full frame, tycker det formatet har bäst potential, mest och växa om man så vill. Plus att bilderna blir bra och formatet ger störst flexibilitet. Tycker också att dom bästa objektiven byggs till fullformat, reserverar mig för Fuji.

Har en 70D som är en fin kamera, men jag skulle kolla på en ny Sony A7 full frame (tjatar ofta om den kameran :)). Du får fantastiskt mycket visningsbild för dryg 8000 spänn. Du kan använda adapter med Sigma-objektiv eller kanske en Sony-zoom?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vill inte ha kvar min D60. Behöver en nytändning och vill ha något nytt. Sugen på en Canon.

Tror ni en Canon 70D skulle vara något för mig?
Kanske om du vill filma. Annars ger Nikon D7100 eller D7200 mer för pengarna. Bättre dynamiskt omfång, mindre brus när det är mörkt.

Eftersom du inte verkar fotografera jättesnabba motiv kan du spara en del pengar på att välja D7100 istället för D7200 då den största skillnaden är att D7200 har bättre serietagningsbuffert.

Allmänt, om du hellre vill ha Canon välj nya modeller, då Canon länge släpade efter vad det gäller sensorteknik.
Jämför t.ex. den nu sju år gamla Nikon D7000 med betydligt nyare Canon modeller.

https://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-80D-versus-Canon-EOS-70D-versus-Nikon-D7000___1076_895_680

Vill du ha något helt annorlunda titta på vad Fujifilm har att erbjuda
 

mims91

Medlem
Tack för era intressanta svar.

Nej, att kalla min RX100 för sketen var fel ordval. Men jag köpte den 2015 inför en familjeresa just för att den var smidig. Den funkar - men jag vill ha något rejälare som känns bättre i handen. ;)

Och nej - jag springer inte runt och köper kameror jämt och ständigt. Min D60 fick jag ärva av min morfar, och den har mååånga år på nacken. Jag har avstått dyra luncher och annat onödigt jag lägger pengar på för att unna mig en ny kamera så jag tycker definitivt att jag är värd det. :)

Vet faktiskt inte egentligen varför jag vill gå från Nikon till Canon. Har ingen bra anledning förutom att testa något "nytt". Ni skulle alltså välja en Nikon D200 då framför 70D? Ska definitivt spana in den isåfall. :)

Jag har inget objektiv till min Nikon i dagsläget. Använder den aldrig, tyvärr.
 

horvendile

Aktiv medlem
Det finns flera kameror som skulle kunna klara uppgiften, och Nikon D7200 är definitivt en av dem.

Det finns också många kameror som skulle göra uppgiften onödigt svår. Barn kan faktiskt vara rätt tekniskt krävande motiv, eftersom de ofta rör på sig. Autofokusens förmåga att följa rörliga motiv kan bli viktig. Och ja, D7200 är en kamera som har bra autofokus.
Sedan kan det ofta vara svag belysning också, och då är bra sensorprestanda vid höga ISO trevlig att ha. D7200 ligger bra till även där.

En annan sak. Kan vi (jag vet att "vi" är långtifrån alla) inte sluta omyndigförklara forumanvändare som vill köpa nya kameror? I alla fall om modellen de vill ersätta är tio år gammal? Visst finns exempel där det inte stämmer, men jag tycker generellt att grundantagandet tills motsatsen blir uppenbar bör vara att en TS som frågar om köpråd har gjort en behovsanalys.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Frågan kvarstår dock: är 10.000kr för endast kamerahuset (säg plus kanske 10.000kr eller mer till för objektiv) eller är det för allt - åtminstone kamerahus med bättre kitzoom eller normal+telezoom?
 

mims91

Medlem
Frågan kvarstår dock: är 10.000kr för endast kamerahuset (säg plus kanske 10.000kr eller mer till för objektiv) eller är det för allt - åtminstone kamerahus med bättre kitzoom eller normal+telezoom?
Tja, tänker 10.000-ish. Får jag lägga typ 12' med objektiv är det ok. Men låt oss säga att jag helst vill gå under 13 iaf, om det går. Men kommer inte stå där och räkna hundralappar. Den kameran jag köper vill jag ha i många år. Men i och med att jag är en glad amatör vill jag inte lägga en förmögenhet heller. Vill mest fota mina och andras barn, och speciella högtider kanske. En glad familjefotograf helt enkelt!

Har ni tips på bra objektiv för porträttbilder till en Nikon D200? Och vilka butiker är bäst i Stockholm? Jobbar precis vid Hötorget vid Scandinavian Photo men antar att det är billigare att handla på nätet.
 

horvendile

Aktiv medlem
Har ni tips på bra objektiv för porträttbilder till en Nikon D200? Och vilka butiker är bäst i Stockholm? Jobbar precis vid Hötorget vid Scandinavian Photo men antar att det är billigare att handla på nätet.
Obs, D7200. D200 är en annan kamera. Ingen i den här tråden kommer tro att du menar D7200, men det kan bli förvirrat i affären.
Alla som har Nikon DX bör ha Nikon 35/1,8 DX.
Det är få objektiv som man kan säga "du bör ha det här" om förbehållslöst, men det här är ett undantag. Lätt, skarpt, ljusstarkt, odyrt.
För porträtt kan man sedan vilja ha något med längre brännvidd, men 35/1,8 är en bra startpunkt.

Du kan kanske hitta lägre priser någon annanstans, men till Scandinavian Photos fördel vill jag andraga att det är en bra affär och att det finns ett värde i att kunna gå in och känna på prylarna och att prata direkt med någon ofta rätt kunnig.
De har inbyteskampanj på Nikon nu också såg jag. (Det kanske andra också har, jag vet inte.) Läge att byta in en gammal D60 kanske? På så vis blir det lättare att klara budgeten.
 
ANNONS