Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Klarar en IXUS-kamera om solen kommer med?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
"precis i detta plan " så menar du alltså att brännpunkten är i sensorns plan om jag förstår syftningarna rätt?
Texten säger egentligen var brännpunkten inte ligger.
Ja, du tolkar korrekt vad jag menade, men jag ser nu att det kunde tolkas även på ett annat sätt eftersom jag inte uttryckte mig tillräckligt klart (sådant händer ju emellanåt).

Jag skrev: "Brännpunkten ligger precis i detta plan."
Borde ha skrivit: Brännpunkten ligger precis i film/sensorplanet (när objektivet är inställt på oändligt).

Som även PMD skrivit tidigare.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Se inlägg #13.

Brännpunkten är definerad som en punkt där parallella ljusstrålar fokuseras. Dvs vid fokusering på oändligt. Solen ligger i praktiken oändligt långt borta i detta sammanhang, och sålunda är det olämpligt att fokusera på solen med en kamera.
Om strålgången är parallell, finns det då en brännpunkt där strålarna sammanfaller med all energi i en punkt?
Gör det inte det så borde ett normalobjektiv ge samma värmeeffekt på ytan som utan kamera.
Fn va längesedan jag läste optik.
 

eskil23

Aktiv medlem
Definitionen av brännpunkt är att det är den punkt dit parallellt inkommande ljusstrålar bryts bakom linsen. Detta är ett geometriskt begrepp, i praktiken har man olika linsfel att hantera. T.ex. sfärisk aberration, som innebär att ljusstrålar som bryts vid linsens kanter ger något kortare brännpunktsavstånd än ljusstrålar som bryts i linsens centrala del. För att ange var brännpunkten hamnar någonstans använder vi uttrycket "brännvidd".
Precis!

Ta ett förstoringsglas (eller ett kameraobjektiv med öppen bländare) och gå ut en dag när solen lyser. Håll linsen/objektivet framför ett papper och "fokusera", dvs flytta linsen från eller emot papperet tills bilden av solen blir så liten som möjligt. Det kommer snabbt att börja ryka och solen bränner hål i papperet (temperaturen bör då ligga någonstans mellan 230 och 260 grader C). Man kan säkerligen utgå från att namnet "brännpunkt" har sitt ursprung i detta förhållande.
Helt rätt, men det är inte så en kamera fungerar. Flytta i stället förstoringsglaset längre bort från pappret tills en skarp projektion av solskivan framträder på pappret. Nu har du fokuserat på oändligheten. Om linsens brännvidd är kort måste man hålla den nära pappret och får då en liten sol. Är linsens brännvidd lång måste man hålla den långt från pappret och får då en större sol.
 

eskil23

Aktiv medlem
Helt rätt, men det är inte så en kamera fungerar. Flytta i stället förstoringsglaset längre bort från pappret tills en skarp projektion av solskivan framträder på pappret. Nu har du fokuserat på oändligheten. Om linsens brännvidd är kort måste man hålla den nära pappret och får då en liten sol. Är linsens brännvidd lång måste man hålla den långt från pappret och får då en större sol.
Jag tror att missförståndet beror på att objektiv (nästan) aldrig innehåller bara ett linselement. Oftast finns det en främre grupp/lins vars brännpunkt är i bländarplanet, och en bakre grupp/lins vars brännpunkt är i filmplanet.
Ungefär så här: http://www.rags-int-inc.com/PhotoTechStuff/Lens101/LensDiagram_1024.gif
 
ANNONS