Annons

ND filter mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Sorkbeaver

Aktiv medlem
Hej,

Hoppas jag placerade frågorna under rätt ämne nu.

Hursomhelst.. jag har skaffat ett haida filer 100mm system som jag nu börjar bli tveksam till. Anledningen är bl.a. att filterhållaren kommer i bild vid 16mm vidvinkel. Det verkar vara "ok" så länge hållaren sitter rakt. Det blir dock lite problem om jag skulle behöva justera ett grad filter. Filterhållaren kant hamnar i bild. Har lee filter samma problem, måste jag gå upp på 150mm systemet? Polariseringfilter som jag skaffade till haida ska ligga på 86mm (fick fel 82mm) men jag misstänker att vinjettering skulle vara ett faktum här, eller värre med filterkanten i bild!? Lee har motsvarigheten på 105mm. Åter igen hur funkar det med full vidvinkel på 16mm & Lee 105mm.. kraftig vinjettering etc? Hopps jag gjorde mig förstådd nu.. Är det någon som har bra koll på mina funderinga?

Följdfråga.. vilka ND, grad filter brukar ni mest använda.. syftar på 3, 6, 10 stop osv.

Mvh

Micke
 

pemrby

Aktiv medlem
Jag har själv Haida - funkar bra. Men...har du ett vanligt polfilter skruvat i objektivet först - och sedan filterhållaren? Det funkar INTE vid 16mm. Du ska ha Haidas polfilter som sätts i anpassningsringen.
 

Sorkbeaver

Aktiv medlem
Jag har själv Haida - funkar bra. Men...har du ett vanligt polfilter skruvat i objektivet först - och sedan filterhållaren? Det funkar INTE vid 16mm. Du ska ha Haidas polfilter som sätts i anpassningsringen.
Nä jag skaffade filtrering som man skruvar fast på filter ringen osv. Men jag fick fel polfilter så jag testade utan. Då kom filterhållaren i bild när jag snurrade på hållaren.

LEE har två varianter av filterhållare.. en som man skruvat på & en som man fäster utanpå objektivet. Hursom.. jag är fundersam om man får samma problem med lee's alternativ & 105mm. Ska jag kanske rent av gå på runda ND & polfilter?
 

pemrby

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vad du menar men vid 16mm funkar det noga bara utan något annat än filtersystemet på objektivet.

Lee system:
objektiv utan något filter -> adapterring för filterhållare > filterhållare -> monteringsring för POL -> LEE 105mm POL

Haida:
objektiv utan något filter -> adapterring för filterhållare med Haidas POL filter på ca 100mm skruvat i adapterringen > filterhållare

Jag har både och, Haida är riktigt bra för pengarna. I båda fallen ovan funkar det på min 16-35mm att ha ett B&W Slim UV filter först, om man zoomar in en smula till 17-18mm.
 

Sorkbeaver

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vad du menar men vid 16mm funkar det noga bara utan något annat än filtersystemet på objektivet.

Lee system:
objektiv utan något filter -> adapterring för filterhållare > filterhållare -> monteringsring för POL -> LEE 105mm POL

Haida:
objektiv utan något filter -> adapterring för filterhållare med Haidas POL filter på ca 100mm skruvat i adapterringen > filterhållare

Jag har både och, Haida är riktigt bra för pengarna. I båda fallen ovan funkar det på min 16-35mm att ha ett B&W Slim UV filter först, om man zoomar in en smula till 17-18mm.
Kanske var lite struligtförklarat.. men det är alltså som jag misstänker lite för mycket att kräva på 16mm att inte få me något i bild?! Jag tycker mig se en svag vinjettering även med uv filter på. Inget som jag stör mig på eller som inte går att efter redigera osv.
 

Sorkbeaver

Aktiv medlem
Följdfråga

Jag har både och, Haida är riktigt bra för pengarna. I båda fallen ovan funkar det på min 16-35mm att ha ett B&W Slim UV filter först, om man zoomar in en smula till 17-18mm.
Funkar Haidas filter-ringhållare (den man skruvar fast på objektivet) till LEE filter hållare? Eller har dom sett till att det inte är möjligt? Tacksam för svar då jag har ett LEE system & tänkte om man kunde komba dom ihop.
 

pemrby

Aktiv medlem
Tyvärr inte.
Haida adaperring == Haida filterhållare
Lee adapterring == Lee filterhållare
men filtren passar alltså i båda hållarna
 

urvalet

Ny medlem
Jag förstår inte riktigt vad du menar men vid 16mm funkar det noga bara utan något annat än filtersystemet på objektivet.

Lee system:
objektiv utan något filter -> adapterring för filterhållare > filterhållare -> monteringsring för POL -> LEE 105mm POL

Haida:
objektiv utan något filter -> adapterring för filterhållare med Haidas POL filter på ca 100mm skruvat i adapterringen > filterhållare

Jag har både och, Haida är riktigt bra för pengarna. I båda fallen ovan funkar det på min 16-35mm att ha ett B&W Slim UV filter först, om man zoomar in en smula till 17-18mm.
Hej, lite frågor:
Vilken variant av Haida kör du med, 100 Series (HD2500) eller 100-PRO (HD3300)?
Om du kör med 100 Series (HD2500) hur fungerar det att manövrera POL filtret?

Mvh
Henrik
 

pemrby

Aktiv medlem
Hej, lite frågor:
Vilken variant av Haida kör du med, 100 Series (HD2500) eller 100-PRO (HD3300)?
Om du kör med 100 Series (HD2500) hur fungerar det att manövrera POL filtret?

Mvh
Henrik
Det var vanliga 100-serien jag hade. Det gick bra att manövrera POL filtret eftersom man gör det först och sedan bara hänger på filterhållaren. Med Lee blir det ju tvärtom, att du får rotera polfiltret och sedan trycka i t.ex ett ND1000 - jag tycker egentligen det är kluddigare. Gillade Haida´s lösning.
 

urvalet

Ny medlem
Det var vanliga 100-serien jag hade. Det gick bra att manövrera POL filtret eftersom man gör det först och sedan bara hänger på filterhållaren. Med Lee blir det ju tvärtom, att du får rotera polfiltret och sedan trycka i t.ex ett ND1000 - jag tycker egentligen det är kluddigare. Gillade Haida´s lösning.
Tusen tack för svaret, alltid bra med synpunkter och erfarenheter från verkliga livet.

Tänkte att PRO serien var att föredra då POL filtret går att manövrera med filter i hållaren:
https://www.youtube.com/watch?v=NHQHGnHlMpc

att jämföra med 100 serien:
https://www.youtube.com/watch?v=kTXt18FvBtE

Märkligt nog kostar de ungefär lika mycket men PRO serien verkar bara gå att näthandla utomlands.

/Henrik
 
ANNONS