Annons

Aktiverad bana

Produkter
(logga in för att koppla)

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Hej,

Har lite problem då jag gjort i ordning frilagd bild.
Har använt mig av ps i många år, men inte hållt på med banon speciellt mycket.

Men tycker mig kunna förstå hur man skapar en bana...

Med riktlinjer som säger:
"Alla produktbilder måste innehålla en aktiverad och korrekt utformad urklippsbana döpt ”Path
1”"

Jag skapar en bana med ritverktyg runt produkten. Går in i banor och sparar banan genom att dubbelklicka på den och döpa den rätt. I detta fall "Path 1".
Sedan sparat som tiff som riktlinjerna föreslår.

Får sedan ej godkänt resultat av kvalitetskontrollen. För att banan "inte är aktiverad".
Bifogar fil med bild som jag fick skickad till mig.

Googlat otal antal gånger på hur man aktiverar en bana, men kan inte finna något speciellt sätt.
 

Bilagor

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Öppnar jag min tiff i PS och använder pil för banmarkering och trycker på bilden så får jag ju upp banan.


Men har gjort ett annat försök och markerat banan och sedan högerklickat och valt "urklippsbana".
Då blev texten "Path 1" fetmarkerad. Är det detta som innebär aktiv bana?

Bifogar skillnaden i ban-fliken.
 

Bilagor

Dead_Silent

Aktiv medlem
Jag tror att det är vad de menare med "aktiv bana".
Det som händer med en bild som har en bana som är fetmarkerad är att bilden blir frilagd direkt om man monterar den i Indesign.

Öppnar jag min tiff i PS och använder pil för banmarkering och trycker på bilden så får jag ju upp banan.


Men har gjort ett annat försök och markerat banan och sedan högerklickat och valt "urklippsbana".
Då blev texten "Path 1" fetmarkerad. Är det detta som innebär aktiv bana?

Bifogar skillnaden i ban-fliken.
 

Sillstrybarn

Aktiv medlem
Jag tror att det är vad de menare med "aktiv bana".
Det som händer med en bild som har en bana som är fetmarkerad är att bilden blir frilagd direkt om man monterar den i Indesign.
Okej tack för svar.

För att förtydliga deras riktlinjer borde man säga att man ska skapa en "urklippsbana" istället för att säga att den ska vara aktiv...?
 

Fredrik87

Ny medlem
Hej,

Har lite problem då jag gjort i ordning frilagd bild.
Har använt mig av ps i många år, men inte hållt på med banon speciellt mycket.

Men tycker mig kunna förstå hur man skapar en bana...

Med riktlinjer som säger:
"Alla produktbilder måste innehålla en aktiverad och korrekt utformad urklippsbana döpt ”Path
1”"

Jag skapar en bana med ritverktyg runt produkten. Går in i banor och sparar banan genom att dubbelklicka på den och döpa den rätt. I detta fall "Path 1".
Sedan sparat som tiff som riktlinjerna föreslår.

Får sedan ej godkänt resultat av kvalitetskontrollen. För att banan "inte är aktiverad".
Bifogar fil med bild som jag fick skickad till mig.

Googlat otal antal gånger på hur man aktiverar en bana, men kan inte finna något speciellt sätt.

Hej
Har exakt samma problem som du beskriver, att banan inte är aktiverad, hjälpte det när urklippsbanan blev fetmarkered, gick den igenom kvalitetskontrollen då?
 
ANNONS