Arkivera diabilder/negativ - Sidan 2 - Fotosidans Forum
Gammal 2017-09-11, 17:06
PMD

apersson850 skrev: Jo, man kan ju tro det.
Det går ju inte att rätta till fel i inlägg i det här forumet, så jag får göra ett nytt försök här.

Prova den här länken.
Fungerar. Är alla bilderna automatskannade, alltså? Ser helt OK ut.
Ektachromefärger. :-)
Gammal 2017-09-11, 20:26
apersson850

Ja, det är med automatik. Scannern är beroende av en ansluten dator för att den ska fungera. I datorn kan man då köra inställningar som ger lite "allmän lagning", som de sa i Macken, på bilderna. Kontrast, dammretuschering etc. fixas med automatik. Jag tycker det blir bra nog för att bilderna ska gå att titta på, och vill jag då göra något särskilt med en bild kan jag ju alltid ta fram den igen och scanna om den.

Ja, färgerna blir inte som med digitalbilder, men diabilderna ser ut så även om jag kör dem i projektorn.

Den största enskilda förbättrande åtgärden man kan göra när man scannar är att blåsa bilderna rena från damm innan man sätter dem i magasinet. Men sen är det bara att släppa lös scannern på ett magasin. Efter någon timme eller två, beroende på antal bilder och hur mycket man låter scannern arbeta med varje bild, är den redo för nästa magasin.
Min stod här och surrade i flera månader innan alla bilderna hade tuggats igenom.
Gammal 2017-09-11, 20:36
PMD

apersson850 skrev: Ja, färgerna blir inte som med digitalbilder, men diabilderna ser ut så även om jag kör dem i projektorn.
Många av bilderna såg ut att vara några decennier gamla och då blir färgerna förändrade om man inte har använt Kodachrome.
Gammal 2017-09-11, 21:08
apersson850

Såg ut? Det står 1987 i rubriken, så det är rätt uppenbart hur gamla de är.
Gammal 2017-09-11, 23:17
dumbo

apersson850 skrev: Jo, man kan ju tro det.
Det går ju inte att rätta till fel i inlägg i det här forumet, så jag får göra ett nytt försök här.

Prova den här länken.
Nu funkade det, som sagt. Ser okej ut, fast de var dock ganska hårt komprimerade, så det finns säkert lite detaljer som försvinnut i komprimeringen åxå.
Frågan om det är värt pengarna att lägga på något sådant dock. Jag får kolla lite hur många bilder det rör sig om först. Verkar ju hyfsat smidigt att använda en projektor och digitalkamera.
Gammal 2017-09-12, 15:39
apersson850

Ja, min målsättning var inte att få max kvalité, utan få dem överblickbara på en datorskärm samt tillräckliga för att man ska kunna titta på dem på en vanlig TV.
Gammal 2017-09-12, 16:00
Ventures

apersson850 skrev: Ja, min målsättning var inte att få max kvalité, utan få dem överblickbara på en datorskärm samt tillräckliga för att man ska kunna titta på dem på en vanlig TV.
Då brukar svaret bli att det kanske räcker med en Plexgear från Kjell&Company för några hundra kr. :)
Jag har bara testat den utgångna första modellen de hade och kvaliten var överraskande "tillräcklig" för att se vad negativen föreställer.
Gammal 2017-09-12, 16:12
PMD

Bildkvaliteten räcker nog bra för sådan ändamål, men för att scanna 15000 bilder utan att mata fram varje bild för hand så vill man nog ha något annat ...
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:23.

Phottix Mitros Plus Speedlight