Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
1/3 EV minskat ljusinsläpp genom "spegeln" i en SLT-kamera ger drygt minus 1/2 EV när ljuset når sensorn. Ja, nästan 2/3 EV minus enligt vad Joakim "The Swede" mätte fram.

Men detta var i början av SLT-epoken och torde vara av mindre betydelse med de modernare sensorer som används idag. Bruset må öka lite men kör man det hela motsvarar bara skillnaden av värdet 1/2 f-stop eller dito tidsparameter.

Fast vad som är värre med SLT-tekniken är den s k ghostingen som kan uppstå med objektiv som har stor frontlinsdiameter i synerrhet. Kan se för jäkligt ut på blänkande texturer, vattenytor som är solbelysta och reflekterande.
Jag tror (men det är min egna personliga förutspående) att SLT (och därmed tyvärr även A-mount) troligen inte har någon stor framtid ens hos Sony själva.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är verkligen mycket konstigt med dom förbannade APS-C objektivens eviga bekymmer, hör inte Sony ropen från stora delar av världen, det påpekas ständigt i dom flesta tester, tycker inte längre att det håller om att orsaken skall vara satsningen på FE, tillverkar man APS-C kameror så måste man givetvis leverera objektiv, och det skall inte bara vara en sort av det dyraste slaget, kunderna måste kunna ha valmöjlighet med olika pris lägen. C/N har alltid haft den möjligheten till val.
 

Photocon

Aktiv medlem
Jag tror (men det är min egna personliga förutspående) att SLT (och därmed tyvärr även A-mount) troligen inte har någon stor framtid ens hos Sony själva.
Det tror jag också. SLT kommer att bli en parantes fast själva idén var inte så dum Vad gäller A-mount vet jag en del som spekulerar i en ännu större variant av Sonys spegellösa modeller fast med A-mount, men det känns inte troligt för mig.

A-mount-objetiven anses stora och klumpiga, men det blir även motsvarande E/FE-mount (isynnerhet för FF) om man vill ha samma ljusstyrka.

Jag anser fortfarande att det inte känns ultimat med stora, ljusstarka objektiv och små kamerahus.

APS-C objektiven till E-mount är fortfarande på efterkälken.
 

PerKr

Aktiv medlem
vad gäller objektiv till APS-C... Känns ju som ett genomgående tema att finns det kamerahus med 35mm sensor i line-upen så prioriteras de när man utvecklar högpresterande optik. APS-C relegeras till att vara ett budget-alternativ, även om man släpper högpresterande kamerahus. Tycker mig se det hos såväl Sony som Canon och Nikon om man jämför med t.ex. Fujifilm och Olympus som bara har ett sensorformat att fokusera på för en given objektivfattning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo liten fördel för Fuji och Olympus kan man nog säga, men Fuji har nu också en mellanformat att ordna objektiv till. Redan Nexarna saknade objektiv som kom före A7-serien, fast nu ligger väl FE-mount med ganska så bra vad gäller objektiv, några fler f/4 för att få ner vikten vore bra och lite lägre priser också. Sony är så pass färska med objektiv så det fins dåligt med begagnat och äldre varianter, där har väl C/N ett försprång
 

martinot

Aktiv medlem
vad gäller objektiv till APS-C... Känns ju som ett genomgående tema att finns det kamerahus med 35mm sensor i line-upen så prioriteras de när man utvecklar högpresterande optik. APS-C relegeras till att vara ett budget-alternativ, även om man släpper högpresterande kamerahus. Tycker mig se det hos såväl Sony som Canon och Nikon om man jämför med t.ex. Fujifilm och Olympus som bara har ett sensorformat att fokusera på för en given objektivfattning.
Numera så har Fujifilm även mellanformat (GFX-serien), men precis som du säger så är Fujifilm den enda tillverkaren som verkligen hårdsatsar primärt på APS-C.

Detta gör varken Sony, Nikon eller Canon (trots att både Sony och Canon har flera APS-C spegellösa kamerahus).
 

martinot

Aktiv medlem
Sony är så pass färska med objektiv så det fins dåligt med begagnat och äldre varianter, där har väl C/N ett försprång
Jag skulle misstänka att det inte bara har med färskhet att göra.

Det finns oftast ett mycket gott utbud på beg.marknaden för Fuji X, och det systemet är klart nyare än Sony E-mount.

Sony satsar typiskt mer på att ständigt släppa nya modeller av kamerahus, medans andra som Nikon (som en del Sony-användare klagar på att det inte kommer nya Nikonhus varje år, till skillnad från just Sony), Canon och Fuji normalt låter det ofta gå ganska många år mellan uppdatering av modellerna (finns ju undantag, självklart).
 

Photocon

Aktiv medlem
Jo liten fördel för Fuji och Olympus kan man nog säga, men Fuji har nu också en mellanformat att ordna objektiv till. Redan Nexarna saknade objektiv som kom före A7-serien, fast nu ligger väl FE-mount med ganska så bra vad gäller objektiv, några fler f/4 för att få ner vikten vore bra och lite lägre priser också. Sony är så pass färska med objektiv så det fins dåligt med begagnat och äldre varianter, där har väl C/N ett försprång
Ganska rejält försprång, anser jag. Vad gäller Fujis MF-satsning så lär man lösa det mycket bra vad gäller objektiv. Fujinon-gluggar till MF har tillverkats länge (bl a till H-blad).

Kamerahus och sensorer har blivit så pass bra att det verkar som om företagen drar ned på lanseringen av just kamerahus (längre intervaller mellan släppen). Däremot tycker jag man kan skönja en klar tendens att förbättra objektivprestanda. Här är väl Sony ett undantag med viss reservation för FE-objektiv.

Ta Nikon som exempel: Nikon D800 aviserades för 6 år sedan och om man inte är våldsamt intresserad av hög fps så lämnar ff den kameran bildresultat som är förbluffande bra vad gäller ren IQ och DR samt detaljrikedom. Nu finns D850. Den lilla uppgraderingen som låg däremellan, D810 är också en extremt bra bildmaskin även om de är "gamla".

Jag tycker det är en styrka att inte lansera nya modeller i parti och minut utan istället fila på små FW-uppgraderingar samt se till att det finns ett bra objektivutbud.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mja.... DSLR FF har lite längre utveckling eller är dom mycket bättre på att bygga kameror, dom säljer betydligt bättre i alla fall än andra spegellösa FF. Det går väl inte genom FW att ge första A7R samma AF-modul som A9 har, så det lär nog komma kameror lite oftare från Sony.
 

afe

Aktiv medlem
Det går att göra med med FW än man kan tro. Jag blev förvånad när min kamera fick fler fokuspunkter och många fler inställningsmöjligheter för följande AF än den haft tidigare - något som bara fanns i en annan modell som kom senare. Snart kommer min kamera också kunna filma i 4K tack vare en FW-uppgrafering - det kan den inte nu.

Sonys strategi verkar tyvärr vara att tvinga kunderna att köpa ny kamera för att få tillgång till ny funktionalitet (eller köpa eländiga appar som totalt avviker från hur man använder kameran normalt). Sonys kameradivision gör mycket rätt just nu, men tyvärr också mycket fel tycker jag ...
 

Photocon

Aktiv medlem
Det går att göra med med FW än man kan tro. Jag blev förvånad när min kamera fick fler fokuspunkter och många fler inställningsmöjligheter för följande AF än den haft tidigare - något som bara fanns i en annan modell som kom senare. Snart kommer min kamera också kunna filma i 4K tack vare en FW-uppgrafering - det kan den inte nu.

Sonys strategi verkar tyvärr vara att tvinga kunderna att köpa ny kamera för att få tillgång till ny funktionalitet (eller köpa eländiga appar som totalt avviker från hur man använder kameran normalt). Sonys kameradivision gör mycket rätt just nu, men tyvärr också mycket fel tycker jag ...
Det ligger stor sanning i det! Fuji ligger ju i klar framkant när det gäller riktigt funktionella FW-uppgraderingar. Visst, man kan inte göra en sensor större via FW, men kommunikation mellan sensor o processor kan förbättras via FW.
Sedan tillkommer ju, som du skriver, en rad saker som kan göras via FW. Och det handlar verkligen inte om initiala buggar bara utan om värdefulla funktionsuppgraderingar.

Jag väntar ff på åtminstone EN uppgradering via FW till min Sony RX1R. Har inte kommit någon sedan lanseringen. Enbart den befintliga och ursprungliga som är lika gammal som kameran.

Bra kameror är så pass dyra att det är dålig strategi av Sony att mer eller mindre "tvinga" (citat från dig) på kunderna nya modeller när många funktioner kunde fixats via FW. Tror att folk tröttnar till sist (liksom plånboken/bankkortet). Sedan kan jag hålla med om att Sony gör mycket bra i övrigt.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu rör detta sig bara om enkla kompaktkameror, men jag var mycket nära att köpa en av Sonys kanonfina kompakter i RX-100-serien ganska nyligen. Började kika på de redan förra hösten, men så blev det aktuellt i samband med en kort intensiv vecka i Kina, Hongkong och Taiwan som jag skulle på i början av detta året. Behövde inte filma, och ville hålla budget kring ca 5 papp, så kikade på RX-100 III (som har lite bättre optik, och EVF, till skillnad från I och II). Små skillnader i sensorprestanda till IV och V om man bara skall fota. Var dock inte helt nöjd med hur AutoISO fungerade på den.

Pratade med fotohandlare som pekade först på RX-100-IV, och när den kom senare på RX-100V (som har ännu bättre, och riktigt bra hantering av AutoISO - kanske den allra bästa på kompakter). Ville dock inte betala över 10 papp (eller mer än 5 papp ytterligare) bara för att Sony är lata/slöa och inte orkade fixa till detta i sina tidigare modeller. Speciellt en funktion som hänger enbart på mjukvara.

Hade köpt det om de inte orkat fixa till det i version "1.0". Men att utveckla ny mjukvara som rättar till det, för i botten samma hårdvaruplattform (förutom sensorförbättringar), men att samtidigt helt skita i erbjuda det på fortfarande relativt nya modeller som tom. fortfarande säljs av Sony (av lathet, eller medvetet för att tvinga mig köpa senaste dyraste kameramodellen) - är bara så himla trist! Speciellt på en annars i övrigt så riktigt fin kamera (jo, de kunde även passa på att strukturera upp menysystemet lite bättre - men något som också bara är mjukvara). Riktigt irriterande.

Sedan kom jag iofs på att jag hellre vill ha lite bredare spann i brännviddsomfång på optiken (speciellt på telesidan), snarare än lite mer ljusstark optik (här hemma så kör jag ofta med någon av mina systemkameror med hyfsat ljusstark optik) så då fick det bli en 1" Lumix från Panasonic istället. Men en bidragande orsak var även att jag blev så väldigt trött på Sonys totala ovilja att fixa problem (som jag såg det) på lite tidigare modeller, som de förmodligen ganska enkelt kunde gjort med en FW-uppdatering då de redan fixat det bra på de lite nyare.

Jag förstår Sony att de vill få mig att köpa nytt/senaste hela tiden, men i just mitt fall så fick det delvis precis motsatt effekt.
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Vad gäller X-PRO2 och 4K så sas det väl att den var förberedd på något sätt för 4K, jag misstänker nästan att Fuji har sin egen inbyggda Magica Lanterna, som ger möjlighet till förbättringar genom FW av det bättre slaget, undrar om det blivit undersökt av någon. Jag tror att en del ligger undangömt hos Fuji. Canon ser också ut att ha gömda skatter som plockades fram av någon listig Ryss en gång i tiden.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Vad gäller X-PRO2 och 4K så sas det väl att den var förberedd på något sätt för 4K, jag misstänker nästan att Fuji har sin egen inbyggda Magica Lanterna, som ger möjlighet till förbättringar genom FW av det bättre slaget, undrar om det blivit undersökt av någon. Jag tror att en del ligger undangömt hos Fuji. Canon ser också ut att ha gömda skatter som plockades fram av någon listig Ryss en gång i tiden.
Är ocskå inne på det spåret.
Vet att jag skrev en gång på sonyalpharumors att, varför kan inte sony göra som fuji? Släppa FW uppdateringar så att kamerorna håller längre, alltså med bättre ny teknik osv.
Det blev ett jävla liv som svar.
Jag var en vanlig konsument som gick på Fujifilms knep där man släppte en kamera utan att alla "funktioner" fungerade i början. Men som fuji sedan "släppte" genom FW.
Precis så som Xpro2 får 4K nu och inte när den släpptes.
Sony däremot hade allt klart i kameran direkt.
Jag skulle byta till Fujifilm.

Man får passa sig i sådana forum hehe
 

Bengf

Aktiv medlem
Är ocskå inne på det spåret.
Vet att jag skrev en gång på sonyalpharumors att, varför kan inte sony göra som fuji? Släppa FW uppdateringar så att kamerorna håller längre, alltså med bättre ny teknik osv.
Det blev ett jävla liv som svar.
Jag var en vanlig konsument som gick på Fujifilms knep där man släppte en kamera utan att alla "funktioner" fungerade i början. Men som fuji sedan "släppte" genom FW.
Precis så som Xpro2 får 4K nu och inte när den släpptes.
Sony däremot hade allt klart i kameran direkt.
Jag skulle byta till Fujifilm.

Man får passa sig i sådana forum hehe
Nja... kan inte se att någon annan kamera på marknaden får samma typ av uppdateringar som just Fuji får, det är så klart bra att få dom inte tu tal om annat, men dom har ovanligt lätt att för att överraska och trimma olika delar i sina specar, såg att Fuji är på gång med mera förbättringar av autofokus till flera modeller. håller med andra om att Sony borde göra bättre i från sig vad gäller FW, det är nog frågan om inte rent av skamligt av Sony att inte ta sig i kragen och rycka upp sig. Men fellistan över Sony är så lång så FW-bristen drunknar nog på vägen, hur blev det med det där smidiga Raw-formatet som alla andra kameror har men inte Sony tex.
 

Znutt

Aktiv medlem
Sedan kom jag iofs på att jag hellre vill ha lite bredare spann i brännviddsomfång på optiken (speciellt på telesidan), snarare än lite mer ljusstark optik (här hemma så kör jag ofta med någon av mina systemkameror med hyfsat ljusstark optik) så då fick det bli en 1" Lumix från Panasonic istället. .
Vilken 1" blev det?

Tråkigt att man ej uppdaterar mer FW. Men man vill väl sälja nya versioner....
 

afe

Aktiv medlem
Det föreligger nog ingen konspiration från Fujis sida, utan det är förmodligen helt enkelt så att de får till nya funktioner med befintlig teknik med tiden och har då valt att lägga till de funktioner som först kommer till nya kameramodeller också till deras äldre modeller (i de fall det är möjligt rent tekniskt).

Sedan kan det förstås vara så att de medvetet begränsar funktionerna i mjukvara för billigare modeller för att inte inkräkta på försäljningen av de dyrare kamerorna, precis som man gör i alla brancher som använder någon form av mjukvara för funktioner.

Magic Lantern till Canon är något helt annat.
 
ANNONS