Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från A5000 till...?

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr.Bostrom

Ny medlem
Blev lite smått intresserad för fotografering i samband med att första barnet kom till världen i december 2015, och köpte en Sony A5000. Fotar mest ungen, sambon, porträtt och street. Nu, snart tre år senare börjar jag känna mig färdig med kameran och är lite sugen på att komplettera A5000an med en fullformatare.

Borde jag fortsätta på Sony-spåret och satsa på en kamera i A7-serien, primärt A7 eller A7ii? Jag har hört mycket gott om A7ii och IBIS, men samtidigt åsikter om att IBIS är överflödigt för amatörfotografen som främst håller sig till "native" linser med inbyggd OSS. A7an ligger just nu också väldigt bra i pris, vilket alltid är en faktor när Sony-optiken tenderar att vara dyr.

Kommentera gärna, ställ jobbiga frågor osv!
 

riddler

Aktiv medlem
Vad har du för objektiv till din nuvarande? Köper du fullformatare så kan du inte använda dina cropobjektiv på den. Köper du fullformatare så får du räkna med andra objektiv också, så extra kostnad.
 

Joakim88

Aktiv medlem
Hehe Ibis är aldrig överflödig.
A7ii (a7m2) tillsammans med vintage objektiv ger bildstabilisering.
Sen tror jag om jag inte minns fel att kamerans inbyggda stabilisering "samarbetar" med objektivets stabilisering om sådan finns ;)

Sony a7 serien är underbar så jag säger kör :)
Finns billigare FF objektiv såsom 28mm
Samyangs 35mm 2.8
Fe 50mm 1.8 tror jag det är.

Sen kan du köra dina aps-c objektiv på eventuell a7 men du förlorar en del megapixlar samt att objektivet utecknat för apsc blir svart runt omkring sensorn. Typ
 

Barkismats

Aktiv medlem
Jag har A7 i första versionen och är mycket nöjd med den, MEN... Snabb autofokus är inte en paradgren. När jag ska fota lekande barnbarn väljer jag A77ll.
Utan egen erfarenhet har jag ändå fått uppfattningen att A7ll har betydligt snabbare autofokus än version 1. Det kan var värt att ta med i beräkningen om ett av huvudmotiven är ditt barn.
 
ANNONS