Annons

Söka efter datum intervall i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
I Lightroom går det att söka fram bilder som är mellan vissa datum? Har inte varit så aktuellt för mig innan. Men nu tänkte att jag snabbt skulle få fram några äldre bilder som är skannade/avfotograferade. Så dom ligger i samma mappar. Nyare bilder har jag i separata mappar så lättare att leta efter datum.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag brukar använda Filte Bar och se till att en kolumn visar Date - då är det enkelt att hitta bilder tagna under ett viss år, månad eller dag.
 

zosma

Aktiv medlem
Fungerar bra att söka efter datum intervall. En annan fråga, har en del skannade och avfotograferade gamla bilder. Håller på att lägga datum till dom, vet för det mesta bara ungefärlig årtal, så brukar göra t ex 1985-01-01 som datum, om jag bara vet årtalet. Men finns det någon snabbare sätt att ändra, än att gå till metadata/redigera insamlings tid, bilderna är ju i oordning, så det är inte lätt att markera massa och ändra på en gång.
 

AFJ

Aktiv medlem
Fungerar bra att söka efter datum intervall. En annan fråga, har en del skannade och avfotograferade gamla bilder. Håller på att lägga datum till dom, vet för det mesta bara ungefärlig årtal, så brukar göra t ex 1985-01-01 som datum, om jag bara vet årtalet. Men finns det någon snabbare sätt att ändra, än att gå till metadata/redigera insamlings tid, bilderna är ju i oordning, så det är inte lätt att markera massa och ändra på en gång.
Jag har ett liknande projekt på gång. Min tanke är att helt enkelt organisera bilderna i olika mappar efter årtal genom "drag & drop". Att sätta datum i metadata orkar jag nog inte med. Dessutom bär det mig emot att lägga in datum som jag vet inte är rätt.

För mig har dessa bilder mes kuriosa värde och att veta vilket år som de är tagna räcker nog gott. Om en bild är tagen i mars eller april bryr sig nog betraktaren inte så mycket om. Däremot har jag planer på att lägga in Captions på bilderna för att ge dem beskrivningar typ "Nisse och Fia på skidsemester i Sälen".
 
ANNONS