Allmäna spånerier om Sony och annat - Sidan 110 - Fotosidans Forum

Gammal 2017-08-22, 14:14
Bengf

JaQoB skrev: Detta hör man då och då, och jag är delvis beredd att hålla med. Min Nex-6 är på alla tekniska sätt bättre än den Pentax DSLR jag hade tidigare, men det är inte riktigt lika kul, på något sätt.
Jag har skyllt på autofokusen, som jag tycker för ofta fokuserar på något annat än det jag tänkt mig, och evf:en. Men egentligen, varför är det så att många tycker att sonyn är lite tristare att fotografera med?
Det som har rört till det mest med Sony:s menysystem är nog dom utspridda Autofokus valen som fins, det har varit ett hoppande mellan flikarna lite över allt, lär vara klart bättre med nya A9. Man har även önskat bättre utformning på knappar fast kamerorna varit ganska små så fins det lite jobb att göra där om viljan fins.

Trista att fotografera med varierar givetvis mellan olika användare. Den kategori som tar överlägset flest bilder Och filmer är nog alla Mobila telefon användare, dom har inga stora rattar eller vred eller urskålade knappar, men dom klagar sällan över den bristen. Touch skärmar kommer starkt, och snart får den lilla skärmen ovanpå kameran också touch möjlighet.

Senast redigerad av Bengf den 2017-08-22 klockan 14:29.
Gammal 2017-08-22, 14:36
Bengf

Ja redan dom gamla Nex kamerorna saknade objektiv som många väntade på, men hade Sony stannat vid APS-C så tror jag nog att det kommit flera objektiv.
Gammal 2017-08-23, 10:22
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Till sist: du pratar om Fujis kompletta system men jag tänker på Unix-gängets gamla skämt om MS-DOS / Windows som de kallade: "Ett halv operativsystem till en halv dator". E-mount är ett system och för oss finns både APS-C och FF och objektiven passar (om de tecknar ut FF) för alla kamerahus - om man vill. Det är en stor fördel.
Eftersom den här tråden har "och annat" i rubriken så kan jag väl kommentera det.

Jag tror att det snarare var OS/2 och PS/2 som kommenterades på det sättet.
Gammal 2017-09-06, 14:13
Bengf

Nu kommer det ytterligare manuella objektiv för Sony FE, Chinese ZHONG Y1, går inte snart att hålla räkningen på alla manuella objektiv som släpps till FE, nu är det två stycken från denna firma, vilka länder är det som alla dessa manuella objektiv är så populära att använda, det måste väl kosta några kroner att ta fram objektiven i alla fall.
Gammal 2017-09-08, 23:38
martinot

FlyerOne skrev: A6000 - A6300 - A6500 visar väl också att Sony-gubbsen verkligen lägger ner kraft och energi på APS-C?
Jodå, de säljer en massa olika kamerahus för APS-C, men tyvärr inte en massa olika objektiv för dessa.

FlyerOne skrev: Det är inte orimligt att anta att när det börjar bli tillräckligt med objektiv för de spegellösa FF-kamerorna så kan det komma lite fler objektiv för kameror med APS-C sensorer.
Vi får hoppas på det (som det är nu så är det väldigt synd på så annars i övrigt och i stort fina kamerahus).
Gammal 2017-09-08, 23:42
martinot

Photocon skrev: 1/3 EV minskat ljusinsläpp genom "spegeln" i en SLT-kamera ger drygt minus 1/2 EV när ljuset når sensorn. Ja, nästan 2/3 EV minus enligt vad Joakim "The Swede" mätte fram.

Men detta var i början av SLT-epoken och torde vara av mindre betydelse med de modernare sensorer som används idag. Bruset må öka lite men kör man det hela motsvarar bara skillnaden av värdet 1/2 f-stop eller dito tidsparameter.

Fast vad som är värre med SLT-tekniken är den s k ghostingen som kan uppstå med objektiv som har stor frontlinsdiameter i synerrhet. Kan se för jäkligt ut på blänkande texturer, vattenytor som är solbelysta och reflekterande.
Jag tror (men det är min egna personliga förutspående) att SLT (och därmed tyvärr även A-mount) troligen inte har någon stor framtid ens hos Sony själva.
Gammal 2017-09-09, 05:50
Bengf

Det är verkligen mycket konstigt med dom förbannade APS-C objektivens eviga bekymmer, hör inte Sony ropen från stora delar av världen, det påpekas ständigt i dom flesta tester, tycker inte längre att det håller om att orsaken skall vara satsningen på FE, tillverkar man APS-C kameror så måste man givetvis leverera objektiv, och det skall inte bara vara en sort av det dyraste slaget, kunderna måste kunna ha valmöjlighet med olika pris lägen. C/N har alltid haft den möjligheten till val.
Gammal 2017-09-09, 11:01
Photocon

martinot skrev: Jag tror (men det är min egna personliga förutspående) att SLT (och därmed tyvärr även A-mount) troligen inte har någon stor framtid ens hos Sony själva.
Det tror jag också. SLT kommer att bli en parantes fast själva idén var inte så dum Vad gäller A-mount vet jag en del som spekulerar i en ännu större variant av Sonys spegellösa modeller fast med A-mount, men det känns inte troligt för mig.

A-mount-objetiven anses stora och klumpiga, men det blir även motsvarande E/FE-mount (isynnerhet för FF) om man vill ha samma ljusstyrka.

Jag anser fortfarande att det inte känns ultimat med stora, ljusstarka objektiv och små kamerahus.

APS-C objektiven till E-mount är fortfarande på efterkälken.
Gammal 2017-09-10, 04:23
Bengf

Ja Sigma lämnar små hintar om en liten chans att släppa objektiv till Sony, kanske aldrig händer men man vet aldrig,
Gammal 2017-09-10, 20:23
afe

Bengf skrev: Ja Sigma lämnar små hintar om en liten chans att släppa objektiv till Sony, kanske aldrig händer men man vet aldrig,
Fast det har de ju redan gjort (19, 30 och 60mm). Alla är riktigt bra.
Gammal 2017-09-12, 16:09
PerKr

vad gäller objektiv till APS-C... Känns ju som ett genomgående tema att finns det kamerahus med 35mm sensor i line-upen så prioriteras de när man utvecklar högpresterande optik. APS-C relegeras till att vara ett budget-alternativ, även om man släpper högpresterande kamerahus. Tycker mig se det hos såväl Sony som Canon och Nikon om man jämför med t.ex. Fujifilm och Olympus som bara har ett sensorformat att fokusera på för en given objektivfattning.
Gammal 2017-09-12, 16:27
Bengf

Jo liten fördel för Fuji och Olympus kan man nog säga, men Fuji har nu också en mellanformat att ordna objektiv till. Redan Nexarna saknade objektiv som kom före A7-serien, fast nu ligger väl FE-mount med ganska så bra vad gäller objektiv, några fler f/4 för att få ner vikten vore bra och lite lägre priser också. Sony är så pass färska med objektiv så det fins dåligt med begagnat och äldre varianter, där har väl C/N ett försprång
Gammal 2017-09-12, 17:40
martinot

PerKr skrev: vad gäller objektiv till APS-C... Känns ju som ett genomgående tema att finns det kamerahus med 35mm sensor i line-upen så prioriteras de när man utvecklar högpresterande optik. APS-C relegeras till att vara ett budget-alternativ, även om man släpper högpresterande kamerahus. Tycker mig se det hos såväl Sony som Canon och Nikon om man jämför med t.ex. Fujifilm och Olympus som bara har ett sensorformat att fokusera på för en given objektivfattning.
Numera så har Fujifilm även mellanformat (GFX-serien), men precis som du säger så är Fujifilm den enda tillverkaren som verkligen hårdsatsar primärt på APS-C.

Detta gör varken Sony, Nikon eller Canon (trots att både Sony och Canon har flera APS-C spegellösa kamerahus).
Gammal 2017-09-12, 17:45
martinot

Bengf skrev: Sony är så pass färska med objektiv så det fins dåligt med begagnat och äldre varianter, där har väl C/N ett försprång
Jag skulle misstänka att det inte bara har med färskhet att göra.

Det finns oftast ett mycket gott utbud på beg.marknaden för Fuji X, och det systemet är klart nyare än Sony E-mount.

Sony satsar typiskt mer på att ständigt släppa nya modeller av kamerahus, medans andra som Nikon (som en del Sony-användare klagar på att det inte kommer nya Nikonhus varje år, till skillnad från just Sony), Canon och Fuji normalt låter det ofta gå ganska många år mellan uppdatering av modellerna (finns ju undantag, självklart).
Gammal 2017-09-13, 11:10
Photocon

Bengf skrev: Jo liten fördel för Fuji och Olympus kan man nog säga, men Fuji har nu också en mellanformat att ordna objektiv till. Redan Nexarna saknade objektiv som kom före A7-serien, fast nu ligger väl FE-mount med ganska så bra vad gäller objektiv, några fler f/4 för att få ner vikten vore bra och lite lägre priser också. Sony är så pass färska med objektiv så det fins dåligt med begagnat och äldre varianter, där har väl C/N ett försprång
Ganska rejält försprång, anser jag. Vad gäller Fujis MF-satsning så lär man lösa det mycket bra vad gäller objektiv. Fujinon-gluggar till MF har tillverkats länge (bl a till H-blad).

Kamerahus och sensorer har blivit så pass bra att det verkar som om företagen drar ned på lanseringen av just kamerahus (längre intervaller mellan släppen). Däremot tycker jag man kan skönja en klar tendens att förbättra objektivprestanda. Här är väl Sony ett undantag med viss reservation för FE-objektiv.

Ta Nikon som exempel: Nikon D800 aviserades för 6 år sedan och om man inte är våldsamt intresserad av hög fps så lämnar ff den kameran bildresultat som är förbluffande bra vad gäller ren IQ och DR samt detaljrikedom. Nu finns D850. Den lilla uppgraderingen som låg däremellan, D810 är också en extremt bra bildmaskin även om de är "gamla".

Jag tycker det är en styrka att inte lansera nya modeller i parti och minut utan istället fila på små FW-uppgraderingar samt se till att det finns ett bra objektivutbud.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:09.

Lastolite Ezybox SpeedLite 2 Joe Mc Nally