Annons

Posten objektiv stulet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter -

Aktiv medlem
Frågan är väl vad marknadsvärde är för något.

PostNord skriver så här om sin Rek-tjänst

Med ett Rek kan du skicka värdefullt innehåll upp till 10 000 kronor, eller 5 000 kronor om det är betalningsmedel. Det är även den högsta ersättning du kan få om brevet blir skadat eller förlorat. Ersättningen beräknas på innehållets marknadsvärde. Om marknadsvärdet är högre än dessa maxbelopp utgår ingen ersättning alls vid förlust eller skada.

Nu väntar jag som sagt på svar hur de gjort beräkningen.

I övrigt var inlägget tänkt som info så att man tänker sig för, ev skaffar extra försäkring, eller skickar med alternativa tjänster, som nämnts ovan.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Frågan är väl vad marknadsvärde är för något.

PostNord skriver så här om sin Rek-tjänst

Med ett Rek kan du skicka värdefullt innehåll upp till 10 000 kronor, eller 5 000 kronor om det är betalningsmedel. Det är även den högsta ersättning du kan få om brevet blir skadat eller förlorat. Ersättningen beräknas på innehållets marknadsvärde. Om marknadsvärdet är högre än dessa maxbelopp utgår ingen ersättning alls vid förlust eller skada.

Nu väntar jag som sagt på svar hur de gjort beräkningen.

I övrigt var inlägget tänkt som info så att man tänker sig för, ev skaffar extra försäkring, eller skickar med alternativa tjänster, som nämnts ovan.
I villkoren står det så här:

"4 Ansvar
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Rek med högst 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK). Endast styrkt förlust ersätts. Ersättningen beräknas på det styrkta mark-nadsvärdet dock maximalt 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK).
Om innehållet i ett Rek överstiger ett marknadsvärde om 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK) utgår ingen ersätt-ning vid förlust eller skada."

Här blir ju frågan vad PostNord godtar som styrkt marknadsvärde. Helt uppenbart duger inte ditt påstående, men frågan är om de godtar ett uttalande från någon aktör som LP Foto e dyl (lite beroende på objektivets art). I slutändan avgörs ju det här egentligen av om man tycker sig ha mycket på fötterna och stämmer PostNord om de vägrar betala. Tills dess är det ju egentligen deras eget gottfinnande som gäller, eller möjligen ARN:s rekommendation om de prövar tvisten förutsatt att PostNord följer lämnad rekommendation.
 

tormig

Aktiv medlem
Ja men frågan kvarstår ändå, vad är varuvärdet för ett begagnat objektiv eller liknande?

Bara för att jag och en köpare kommit överens om ett pris, säg 5000, så lär det inte vara något som posten godkänner som varuvärdet, eller har jag fel?
Men ska Postnord lägga sig din prissättning? Om jag köper en pryl från en e-handel, Postnord sumpar det, jag visar kvittot, och då säger Postnord : nä, vi tycker inte det är värt så mycket, du får lite mindre, som vi hittar på godtyckligt.
Det verkar som man inte skall anförtro Postnord något annat än julkort.
 

AWid

Aktiv medlem
Om jag förstått det hela rätt (möjligen har jag inte det) så köptes objektivet för ca 10 år sedan för 2500:-. Posten har fått originalkvittot. De har sedan beslutat betala ut 1750:- i ersättning. Åldersavdrag har alltså gjorts med 30 % på inköpspriset för de 10 åren.

TS hävdar att objektivet i stället har ökat i värde från 2500:- till 4000:- beroende på att det är ett "samlarobjektiv". Frågan har ställts tidigare (utan svar) men tål att upprepas. Vad är det för objektiv vi talar om som inköptes för ca 10 år sedan för 2500:- och i dag skulle vara värt 4000:-?
 

Peter -

Aktiv medlem
om jag skulle nämna vad det är för objektiv så skulle denna tråda bli 4 trådkilometer lång, which is beside the point.

Riktvärdet 4,000 hittade jag på etablerade begagnatsajter.
 

joakim d

Aktiv medlem
Men ska Postnord lägga sig din prissättning? Om jag köper en pryl från en e-handel, Postnord sumpar det, jag visar kvittot, och då säger Postnord : nä, vi tycker inte det är värt så mycket, du får lite mindre, som vi hittar på godtyckligt.
Det verkar som man inte skall anförtro Postnord något annat än julkort.
Om du köper från en e-handel så finns ju det ett marknadspris vilket är en helt annan sak än om det är begagnat så ditt resonemang är inte så intressant här.
 

tormig

Aktiv medlem
Skickade objektiv med Rek till Stockholm.

Frågade mottagaren efter ett par dagar.

Han kollade med utlämningsstället som sa att 3 postsäckar med 48 försändelser blivit stulna på postcentralen i Solna!!!

Ombads av posten att göra reklamation. Hävdade värd Sek 4,000,-. Posten sa att de måste ha orginalkvitto som visade Sek 2,500,-. (köptes för ca 10 år sedan. Detta är ett samlarobjektiv.

Slutade med att jag fick ersättning med Sek 1750,-.

Bad om beräkningsgrund för detta men fick inget svar.

Så kan det gå!
Vad menas med "orginalkvitto"? I det här fallt borde det vara kvittot du gav köparen dvs det på 4000. Ursprungskvittot har inte med saken att göra. Dels är det orimligt att begära att det skall finnas (hur många har orginalkvittot till sin Haupt-byrå?) dels representerar det inte det aktuella marknadsvärdet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad menas med "orginalkvitto"? I det här fallt borde det vara kvittot du gav köparen dvs det på 4000. Ursprungskvittot har inte med saken att göra. Dels är det orimligt att begära att det skall finnas (hur många har orginalkvittot till sin Haupt-byrå?) dels representerar det inte det aktuella marknadsvärdet.
Originalkvittot visar att du har köpt den. Vad det är för nåt. Allt annat kan vara påhittat. Sen kollar man vad det skulle kosta idag enligt marknadsmässigt pris. Kan de inte avgöra så kan de ju kolla med exempelvis försäkringsbolag. Har haft sånt ärende fast med med posten.

/Stefan
 

Mashavet

Aktiv medlem
I villkoren står det så här:

"4 Ansvar
PostNord lämnar ersättning för förlorat eller skadat Rek med högst 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK). Endast styrkt förlust ersätts. Ersättningen beräknas på det styrkta mark-nadsvärdet dock maximalt 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK).
Om innehållet i ett Rek överstiger ett marknadsvärde om 10 000 SEK (betalningsmedel 5 000 SEK) utgår ingen ersätt-ning vid förlust eller skada."
Jag som icke-jurist tolkar detta som att om posten slarvar bort något som är värt 10 000 kr får jag i bästa fall 10 000 kr, om det är värt 10 100 kr får jag inte en spänn. Verkar inte rimligt.

Men det är klart... när man tänker på att detta är ett företag som strider med SJ om titeln "Sveriges mest kundfientliga bolag 2017" så blir det ju rimligt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag som icke-jurist tolkar detta som att om posten slarvar bort något som är värt 10 000 kr får jag i bästa fall 10 000 kr, om det är värt 10 100 kr får jag inte en spänn. Verkar inte rimligt.

Men det är klart... när man tänker på att detta är ett företag som strider med SJ om titeln "Sveriges mest kundfientliga bolag 2017" så blir det ju rimligt.
Inte ett dugg kundfientligt i det här fallet, eftersom det strider mot villkoren för tjänsten att skicka något som är värt mer än 10 kkr:

"1.1 Innehåll
Ett Rek får innehålla dyrbart gods, t ex guld, silver, ädelstenar,
mynt, sedlar och i var mans hand gällande värdepapper.
Innehållet i ett Rek får dock inte överstiga ett marknadsvärde
om 10 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas
marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses
kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel."
 

PMD

Aktiv medlem
Han konstaterade ett värde på etablerade begagnatsajter, vad är det om inte ett "marknadspris".
Ett marknadspris bildas av utbud och efterfrågan på en marknad. En marknad kan vara mycket liten. Det pris som en köpare betalar för en vara på den marknaden är det då gällande marknadspriset.

Vad posten menar med "styrkt marknadsvärde" är förstås mycket oklart, men om det finns en verifierad transaktion för affären så är beloppet på den transaktionen rimligen ett marknadspris. (Vad skulle det annars vara?)
 

tormig

Aktiv medlem
Originalkvittot visar att du har köpt den. Vad det är för nåt. Allt annat kan vara påhittat. Sen kollar man vad det skulle kosta idag enligt marknadsmässigt pris. Kan de inte avgöra så kan de ju kolla med exempelvis försäkringsbolag. Har haft sånt ärende fast med med posten.

/Stefan
En sak, ett objektiv i detta fall, kan vara begagnat i flera led, det kan ha bytt ägare många gånga, komma från ett dödsbo osv. Det är helt orimligt att kräva att det ursprungliga kvittot skall finnas.
 

148637

Avslutat medlemskap
Ett marknadspris bildas av utbud och efterfrågan på en marknad. En marknad kan vara mycket liten. Det pris som en köpare betalar för en vara på den marknaden är det då gällande marknadspriset.

Vad posten menar med "styrkt marknadsvärde" är förstås mycket oklart, men om det finns en verifierad transaktion för affären så är beloppet på den transaktionen rimligen ett marknadspris. (Vad skulle det annars vara?)
Inlägg 14 i tråden visar väldigt bra på varför du inte kan tänka som du gör.
 

PMD

Aktiv medlem
Inlägg 14 i tråden visar väldigt bra på varför du inte kan tänka som du gör.
Förekomsten av ekonomisk brottslighet gör förstås inte marknadsekonomisk teori helt ogiltig.

En rimligare invändning mot mitt resonemang vore att påpeka att teoribildningen kanske inte fungerar så bra med alltför små marknader.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
En sak, ett objektiv i detta fall, kan vara begagnat i flera led, det kan ha bytt ägare många gånga, komma från ett dödsbo osv. Det är helt orimligt att kräva att det ursprungliga kvittot skall finnas.
Kanske inte, men då blir det såklart svårare för en o bevisa detta. Nån typ av bevisbörda bör ligga på den som skickat iväg paketet. Samma sak gäller vanliga försäkringsbolag. Jag brukar fota vad jag skickar.

/stefan
 

M7_21

Aktiv medlem
Är rätt tveksam till postgången i Sverige. Beställde en mindre elektronikgrej från ett företag 10 augusti i år. Det kom aldrig så jag kollade med företaget, jodå, de hade skickat det som ett brev. Iom vi har en låst brevlåda har ingen kunnat öppna den och tagit paketet, så nånstans på vägen misstänker jag att någon inom posten kollat paketet och tänkt, fint, det här behåller jag.

Kan naturligtvis inte veta detta, men vart tog det annars vägen? Litar inte alls idag på posten (vet inte om det är PostNord eller något annat företag) eftersom det försvann ett grattisbrev till en bekant tidigare, men den som snodde brevet blev nog besviken för det var inga pengar i det, bara som sagt, en grattishälsning.
 
ANNONS