Annons

Hur importera dehaze plugin till CS6 och MAC

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag hittade ett gratisprogram för dehaze med presets så att CS6 får samma funktionalitet som CC.

http://online.davecrossworkshops.com/p/dehaze-for-cs6-users

Efter lite lirkande lyckades jag bli inloggad och laddade ner presetsen och un-zippade dessa.

Sen står det så här:

Mac: Copy all the presets into this location: /Users/username/Library/Application Support/Adobe/CameraRaw/Settings

Men det funkar inte i mitt fall. Jag försöker med Användare/mitt namn/ men sen finns varken Library eller Bibliotek där.

Hur bär man sig åt?
 

joakim d

Aktiv medlem
Mappen Library är gömd för att Apple inte vill att man ändrar i den själv. För att komma åt den gör följande

- gå till Finder
- håll ned alt tangenten och klicka på menyn Gå
- Library ska nu finnas med som ett menyval, välj detta
- navigera dig vidare till rätt mapp i det fönster som nu öppnats.

OBS, jag kör engelsk version så Library kanske heter något annat på svenska (Bibliotek?)
 

Måns H

Aktiv medlem
Mer info

Vilken version av MacOS har du? I de allra senaste versionerna ska du markera din hemmamapp och sedan välja Innehåll > Visa Visningsalternativ. I den dialogruta som då öppnas kryssar du för Visa biblioteksmapp.
Tack för all input! Jag är sannerligen ingen mästare på datorn. "Markera hemmamapp" var gör man det?

Jag har en 24" IMac tidig 2009. Den går f n på OS X 10.10.3 Yosemite.
 

Måns H

Aktiv medlem
Det blir lite svårt att hjälpa till när du är så kortfattad. Vilket steg i min beskrivning fungerade inte?
Tack Joakim men inget steg alls funkade för mig. Om jag trycker alt innan Finder så öppnas ett helt annat program, nån sökfunktion. Att trycka alt senare gjorde ingen skillnad.
 

joakim d

Aktiv medlem
Är du inne i något program och jobbar för då fungerar det nog inte.

Finder är den del i datorn därifrån du startar dina program och jobbar med mappar och filer. Dit du kommer när du startar datorn.

Hur hade du tänkt flytta/kopiera filerna? Det gör man oftast i Finder.
 

Måns H

Aktiv medlem
Har letat men inte hittat

Jag har kollat runt och så här brukar uppladdningen beskrivas:

Macintosh: /Users/UserName/Library/Application Support/Adobe/CameraRawFolder/Settings

I mitt fall ligger Bibliotek tidigare i kedjan. Då jag går till Bibliotek så hittar jag

Application Support/Adobe/CameraRawFolder/

Men sen finns ingen folder "Settings" .

(Jag lyckades faktiskt importera Efexsviten för ett tag sen utan större problem, men den var försedd med en inbyggd uppladdningsfunktion. Och den funkar så det borde gå att lösa även detta.)
 

joakim d

Aktiv medlem
Så här ser det ut när jag är i Finder och håller nere alt-tangenten samtidigt som jag väljer Go menyn (Gå på svenska). Väljer du Library (Bibliotek) där så får du upp rätt fönster men som Stefan är inne på du kan skriva in sökvägen direkt genom att välja Go to Folder... i samma meny eller motsvarande kortkommando.
 

Bilagor

stefohl

Aktiv medlem
Tack för all input! Jag är sannerligen ingen mästare på datorn. "Markera hemmamapp" var gör man det?

Jag har en 24" IMac tidig 2009. Den går f n på OS X 10.10.3 Yosemite.
Om du ser till att du är i Finder och sedan öppnar ett fönster, så har du till vänster en lista över ett antal olika mappar. Där markerar du den mapp som har ditt datornamn.
 

Bilagor

Måns H

Aktiv medlem
Funkar!

Nu funkar det! Stort tack särskilt till Joakim och Stefan!

Jag försökte tidigare gå till Finder via popupmenyn nertill. Då funkade inget.

Nu använde jag Finder uppe till vänster, gick till Gå, höll nere alt-tangenten och så funkade allting som det skulle.

Själva pluginfunktionen är smidig. Den används i RAW-filen och täcker hela bilden. (Återfinns i "presets" lite t h om fliken för objektivkorrigering). Man kan också addera haze. Ska man bara använda i delar av bilden får man väl jobba i lager på nåt sätt.
 
ANNONS