Annons

Posten objektiv stulet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Astroscapist

Aktiv medlem
Det belopp som prylen har sålts för är vad den var värd vid försäljningstillfället. Om posten inte godtar det så bör man nog akta sig för att använda deras rekommenderade försändelsetjänst.
Det är ju där vi tycker olika. Om jag skulle sälja min beg 6D till dig för 20.000kr så skulle jag inte anta att posten skulle ersätta mig det beloppet när en ny kostar 12.000kr från affär.

Dessutom är jag av den naturen att inget byta av ägare har skett i detta fall. Hade du köpt min 6D och jag skickat den på posten till dig så ska inte du betala för en vara du aldrig fått. Den fighten bör jag som sålt varan ta med Posten och då gäller inte det framtida affärens uppgörelse. Utan vad jag skulle behöva bli ersatt för att kunna få en likvärdig vara.
Sen när jag fått pengarna får jag leta upp den för det priset och sen sälja för överpris till dig.

Kanske enklare att tänka så här.
Du köper en tavla av mig för 3000kr.
Det kostar mig 220kr med helgens rabatt att producera tavlan. Posten blir bestulen. De ska ersätta mig för att producera en ny som numera kostar 1300kr inkl frakt att tillverka.
Så hade jag tyckt varit rättvist.
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det är ju där vi tycker olika. Om jag skulle sälja min beg 6D till dig för 20.000kr så skulle jag inte anta att posten skulle ersätta mig det beloppet när en ny kostar 12.000kr från affär.
Nä, speciellt som högsta möjliga ersättning vid rek är 10 000 kr. :)

Men det finns kanske andra former av försäkrade försändelser med högre beloppsgräns?
Det är inte direkt lätt att hitta annat än lättlästa sammanfattningar på postens webplats.

Posten borde erbjuda ett slags rek där man anger värdet och garanteras att få det värdet om posten slarvar bort försändelsen. Premien man betalar måste i så fall stå i proportion till försäkringsvärdet, förstås, precis som vanligt när det gäller försäkringar.

Dessutom är jag av den naturen att inget byta av ägare har skett i detta fall. Hade du köpt min 6D och jag skickat den på posten till dig så ska inte du betala för en vara du aldrig fått. Den fighten bör jag som sålt varan ta med Posten och då gäller inte det framtida affärens uppgörelse. Utan vad jag skulle behöva bli ersatt för att kunna få en likvärdig vara.
Betalning i förskott är en mycket vanlig transaktionsmodell vid försäljning mellan privatpersoner, men detaljer om hur varan betalas har knappast någon större betydelse.

Sen när jag fått pengarna får jag leta upp den för det priset och sen sälja för överpris till dig.
Det går inte. Begreppet "överpris" är ganska meningslöst. Det brukar användas i politiska sammanhang när en politiker vill framstå som en som står på en bestämd grupps sida mot elaka säljare.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Betalning i förskott är en mycket vanlig transaktionsmodell vid försäljning mellan privatpersoner, men detaljer om hur varan betalas har knappast någon större betydelse.

.
Hade du tyckt det var ok för dig betala 4000kr i förskott. Och sen inte få varan?
I detta fall så blir ersättningen till köpare 1750kr för en produkt som man aldrig haft i ens ägo (enligt mig). Dvs köparen har förlorat 2250kr.
Jag tycker rimligen att säljaren ska ta fallet.
För mig sker ett ägarbyte först efter köparen fått våran och säljaren fått pengarna. Uppfylls inte en av dom så här inget ägarbyte skett. (Såvida det inte är gåva)
 

PMD

Aktiv medlem
Hade du tyckt det var ok för dig betala 4000kr i förskott. Och sen inte få varan?
Jag antar att det är en retorisk fråga som inte kräver ett svar.

I detta fall så blir ersättningen till köpare 1750kr för en produkt som man aldrig haft i ens ägo (enligt mig). Dvs köparen har förlorat 2250kr.
Jag tycker rimligen att säljaren ska ta fallet.
Hur säljare och köpare fördelar förlusten är upp till dem, förstås. De flesta utgår nog från att transporten kommer att fungera och att värdet av ett förkommet rekommenderat paket ersätts av posten.

Den här historien visar att både köpare och säljare bör vara lite mer uppmärksamma på vad som kan tänkas hända, och planera för en del eventualiteter.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag antar att det är en retorisk fråga som inte kräver ett svar.


Hur säljare och köpare fördelar förlusten är upp till dem, förstås. De flesta utgår nog från att transporten kommer att fungera och att värdet av ett förkommet rekommenderat paket ersätts av posten.

Den här historien visar att både köpare och säljare bör vara lite mer uppmärksamma på vad som kan tänkas hända, och planera för en del eventualiteter.
mm sant. Trist historia om marknadsvärdet är 4000kr, men vi vet ju inte förrän vi vet vad varan är för nåt.
Jag misstänker att TS inte säger hela sanningen då denne trodde att det skulle bli en lång tråd om vi visste vad det var för nåt. Det kan nog bara bli en väldans diskussion ifall en del av oss inte trodde den var värd 4000kr.

/stefan
 

PMD

Aktiv medlem
En del av oss skulle kanske inte vilja betala 4000 kronor för det objektivet, medan andra kanske skulle kunna tänka sig det. Konsensus om vad det var värt är omöjligt att uppnå i en diskussionstråd.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är väl närmast en truism att det är så?

Bara för att någon bjuder ut en vara för ett visst pris så betyder det inte att alla människor kan tänka sig att köpa den varan. Några är helt ointresserade av den sortens varor, medan andra, som är intresserade, hellre letar rätt på en alternativ (men till stora delar likvärdig) vara som är billigare. Så fungerar marknader.
 

148637

Avslutat medlemskap
Det belopp som prylen har sålts för är vad den var värd vid försäljningstillfället.
Du gör det för enkelt. Det finns tre alternativ:
1, Varan säljs till "korrekt" pris.
2. Varan säljs till överpris.
3. Varan säljs till underpris.
Enligt ditt sätt (du är inte ensam i tråden) att definera marknadsvärde är alla alternativ, isolerat sett, marknadspris. Lyft blicken lite! Marknaden i ett juridiskt perspektiv är större än 2 personer.
Hade vi pratat om köp av aktier eller valuta mellan två parter (där den ena parten är börs/bank) så hade jag köpt ditt resonemang.

Sedan så har du fortfarande ingen mekanism som hanterar människors försök till bedrägeri. En i och för sig trevlig egenskap att tro gott om folk...

Normal juridisk princip är att den som kräver något måste styrka sitt krav. I detta fallet så har inte trådstartaren lyckats med detta. PostNord har användt sig av en etablerad princip för att komma fram till ett belopp.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det är väl närmast en truism att det är så?

Bara för att någon bjuder ut en vara för ett visst pris så betyder det inte att alla människor kan tänka sig att köpa den varan. Några är helt ointresserade av den sortens varor, medan andra, som är intresserade, hellre letar rätt på en alternativ (men till stora delar likvärdig) vara som är billigare. Så fungerar marknader.
Man kan göra ett genomsnitt eller en median eller allra bäst en normalfördelningskurva över sålda produkter och på så vis få hum om marknadspriset. En 6D för 1 kr och en för 20.000 och hundra runt 10.000kr skvallrar om att marknadspriset är runt 10.000
 

afe

Aktiv medlem
Jag antar att det är en retorisk fråga som inte kräver ett svar.


Hur säljare och köpare fördelar förlusten är upp till dem, förstås. De flesta utgår nog från att transporten kommer att fungera och att värdet av ett förkommet rekommenderat paket ersätts av posten.

Den här historien visar att både köpare och säljare bör vara lite mer uppmärksamma på vad som kan tänkas hända, och planera för en del eventualiteter.
Det är alltid den som skickar ett paket med Postmord som får ta diskussionen då det är avsändaren som räknas som deras kund. Om den som köpt objektivet betalat 4 000:- får säljaren antingen skicka ett likvärdigt objektiv, eller betala tillbaks pengarna och sedan kräva posten på det. Posten bryr sig inte ett skvatt om hur mycket mottagaren betalat, utan det är upp till avsändaren att bevisa värdet på försändelsen.

Vi skickar många tusen paket till privatpersoner varje år på jobbet (tror det var 36 000 eller så förra året), och de flesta kommer fram. De gånger paket försvinner är det alltid upp till oss att reda ut det. I de fall vi är mottagare är det avsändaren som ska bråka med Postnord.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Du gör det för enkelt. Det finns tre alternativ:
1, Varan säljs till "korrekt" pris.
2. Varan säljs till överpris.
3. Varan säljs till underpris.
Enligt ditt sätt (du är inte ensam i tråden) att definera marknadsvärde är alla alternativ, isolerat sett, marknadspris. Lyft blicken lite! Marknaden i ett juridiskt perspektiv är större än 2 personer.
Hade vi pratat om köp av aktier eller valuta mellan två parter (där den ena parten är börs/bank) så hade jag köpt ditt resonemang.
Jovisst kan det vara tveksamt att applicera generell marknadsekonomisk teori på en för liten marknad, men varför skulle inte meningen "det belopp som prylen har sålts för är vad den var värd vid försäljningstillfället" var sann? Vad skulle prylen istället vara värd? För vem?

Den enda definition jag kan hitta av överpris och underpris bland lagarna är i konkurrensskadelagen. Utan att ha lusläst den lagen så förmodar jag att det handlar om konkurrensbegränsningar (t.ex. kartellbildning), vilket väl knappast är tillämpligt i det aktuella fallet.

Vad menar du med överpris och underpris?

Sedan så har du fortfarande ingen mekanism som hanterar människors försök till bedrägeri. En i och för sig trevlig egenskap att tro gott om folk...
Hur skulle ett bedrägeri gå till i det här fallet? Köparen och säljaren är i maskopi och anlitar någon för att stjäla en postsäck på en postterminal? Det kan kanske vara lite svårt att veta exakt vilken postsäck som ska stjälas.

Normal juridisk princip är att den som kräver något måste styrka sitt krav. I detta fallet så har inte trådstartaren lyckats med detta. PostNord har användt sig av en etablerad princip för att komma fram till ett belopp.
Jag utgår från att TS har styrkt sitt krav genom att presentera någon slags dokumentation, men det framgår inte så klart av tråden. Vi får väl vänta på att TS berättar fler detaljer.

Den etablerade principen är postens alldeles egen, och jag tycker nog att den är lite tveksam.
 

PMD

Aktiv medlem
Man kan göra ett genomsnitt eller en median eller allra bäst en normalfördelningskurva över sålda produkter och på så vis få hum om marknadspriset. En 6D för 1 kr och en för 20.000 och hundra runt 10.000kr skvallrar om att marknadspriset är runt 10.000
Det kan man kanske göra, men det skulle nog inte göras av sig självt gemensamt av trådens deltagare.
 

tormig

Aktiv medlem
Du gör det för enkelt. Det finns tre alternativ:
1, Varan säljs till "korrekt" pris.
2. Varan säljs till överpris.
3. Varan säljs till underpris.
Enligt ditt sätt (du är inte ensam i tråden) att definera marknadsvärde är alla alternativ, isolerat sett, marknadspris. Lyft blicken lite! Marknaden i ett juridiskt perspektiv är större än 2 personer.
Hade vi pratat om köp av aktier eller valuta mellan två parter (där den ena parten är börs/bank) så hade jag köpt ditt resonemang.

Sedan så har du fortfarande ingen mekanism som hanterar människors försök till bedrägeri. En i och för sig trevlig egenskap att tro gott om folk...

Normal juridisk princip är att den som kräver något måste styrka sitt krav. I detta fallet så har inte trådstartaren lyckats med detta. PostNord har användt sig av en etablerad princip för att komma fram till ett belopp.
Varför har du bara citationstecken runt korrekt? Du kan lika sätta det runt "överpris" och "underpris". Och han har styrkt sitt krav, han fick ju 4000 för det. Om det är ett "korrekt" pris, "överpris" eller ett "underpris" har inte PostNord med att göra. De skall leverera paket, det är det enda de skall göra och de klarar inte ens av det.

Och vad gäller eventuellt bedrägeri .... vilken plan! TS låtsas sälja ett objektiv till sin polare (för "köparen" måste vara med på det utifall något går fel) han betalar (för att TS ska kunna peka på en transaktion), TS skickar paketet. Sedan stjäl deras kumpan som jobbar på PostNord exakt rätt säck som paketet ligger (+några till för att inte väcka misstankar om varför just denna säck stals). Sedan kan de dela på 4000 ! Eller 1750 då, men ändå! Man upphör aldrig att förvånas över dessa människors förslagenhet.

Sedan är det mycket juridik hit och dit, jag förmodar att du vet vad du pratar om. Jag vet inte vad jag pratar om men jag tvivlar på att det finns en juridik definition på vad en "marknad" är . Däremot finns det helt säkert regler för olika marknader men knappast för prissättningen av begagnade objektiv.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Varför har du bara citationstecken runt korrekt? Du kan lika sätta det runt "överpris" och "underpris". Och han har styrkt sitt krav, han fick ju 4000 för det. Om det är ett "korrekt" pris, "överpris" eller ett "underpris" har inte PostNord med att göra.
Å andra sidan behöver väl inte PostNord känna sig bundna av en enskild persons värdering, bara för att hen råkar vara mottagare?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Och vad gäller eventuellt bedrägeri .... vilken plan! TS låtsas sälja ett objektiv till sin polare (för "köparen" måste vara med på det utifall något går fel) han betalar (för att TS ska kunna peka på en transaktion), TS skickar paketet. Sedan stjäl deras kumpan som jobbar på PostNord exakt rätt säck som paketet ligger (+några till för att inte väcka misstankar om varför just denna säck stals). Sedan kan de dela på 4000 ! Eller 1750 då, men ändå! Man upphör aldrig att förvånas över dessa människors förslagenhet.
iv.
Oj, vilken idiotisk plan! Undrar hur många desperata människor som kommer på en så dålig idé. Håller med! Om någon kommer kör en så rövare så lär jag heller inte förvånas över vissa människors förslagenhet.

/Stefan
 
ANNONS