Annons

Blå snö!!

Produkter
(logga in för att koppla)

ERJ

Aktiv medlem
Hej.

Är nybörjare på området och verkar behöva lite hjälp. Jag har fotat en del på skidtävlingar och vissa av mina bilder får en blåaktig ton. (speciellt snön) Vad gör jag för fel?
 

Dajo

Aktiv medlem
ERJ skrev:
Hej.

Är nybörjare på området och verkar behöva lite hjälp. Jag har fotat en del på skidtävlingar och vissa av mina bilder får en blåaktig ton. (speciellt snön) Vad gör jag för fel?
vitbalansen...

Fotar du med film behöver du ett skylinefilter för att minska blåsticket.

Fotar du digitalt behöver du ändra vitbalansen när du behandlar din bild.
 

ERJ

Aktiv medlem
Hej.


Tackar för svaren.
Glömde skriva att jag fotar digitalt...
Påverkar det huruvida jag anvämder blixt eller inte??
 

prylnissen

Aktiv medlem
ERJ skrev:
Hej.

Glömde skriva att jag fotar digitalt...
Påverkar det huruvida jag anvämder blixt eller inte??
Det kommer att ge dig en "korrekt" belysning av den del av motivet där blixten dominerar, medan andra delar fortfarande kan ha blåstick!

Om du i stället struntar i blixten och fotar i RAW, kan du korrigera färgtemperaturen vid RAW-konverteringen.

/prylnisse
 

.Z.

Aktiv medlem
prylnissen skrev:
Om du i stället struntar i blixten och fotar i RAW, kan du korrigera färgtemperaturen vid RAW-konverteringen.

/prylnisse
Detta under förutsättning att din kamera kan hantera RAW-format.

Om inte så föreslår jag att du tar fram bruksanvisningen till din kamera & letar reda på avsnittet om vitbalans. Har du fler frågor om det så får du återkomma.

//Larsa
 

Per

Aktiv medlem
Fotar snö med en enkel digitalkompakt, det blir alltid blått. Jag brukar fixa det med ett klick i PS Elemets 3; "Ta bort färgskiftning". Duger för mig.

/Per
 

Bilagor

.Z.

Aktiv medlem
Per skrev:
Fotar snö med en enkel digitalkompakt, det blir alltid blått. Jag brukar fixa det med ett klick i PS Elemets 3; "Ta bort färgskiftning". Duger för mig.

/Per
Jodå, det funkar. Dock bättre att få till det i kameran från start eftersom all efterbehandling, mer eller mindre, försämrar bildens kvalite. Kolla upp vitbalansering som sagt.

Det var ingen måtta på det blåa du fått i din bild Per!

//Larsa
 

Dajo

Aktiv medlem
prylnissen skrev:
Det kommer att ge dig en "korrekt" belysning av den del av motivet där blixten dominerar, medan andra delar fortfarande kan ha blåstick!

Om du i stället struntar i blixten och fotar i RAW, kan du korrigera färgtemperaturen vid RAW-konverteringen.

/prylnisse
Det går utmärkt att ändra vitbalans även vid .jpg
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Per skrev:
Fotar snö med en enkel digitalkompakt, det blir alltid blått. Jag brukar fixa det med ett klick i PS Elemets 3; "Ta bort färgskiftning". Duger för mig.

/Per
Det ser ju ut som om kameran är inställd på elljus-vitbalans. Prova moln/skugga, se hur det funkar.
 

ekemannen

Aktiv medlem
Hej !

Jag har ju en 300D och det går att dels använda gråkort (intresant det där med snö'n, Per. Jag har inte en aning men prova vet ja') och göra en egen vitbalens eller också vitbalansläget "Huset med skugga". RAW tycker jag inte du ska prova innan du blir lite mer erfaren (lite bökig prosses).

/ Erik
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Gör som jag gör: Kör på och tyck att det är fint, vetja:)



Skämt Å sido.. Visst kan det bli för mycket blått men jag tycker att det hör till en svag blå ton i många bilder (inte alla såklart!).

Jag själv försöker oftast att härma dagsljusfilmens egenskaper när jag fotar med dslr. Även om AWB och "en korrekt" inställning ger ett delvis annat resultat. Det skall ju se fint ut också:)


MVH Niclas, (som diggar blå toner,,)
 
Senast ändrad:

Martin F

Aktiv medlem
Håller med Niclas - blått är flott! :)

Min blåa panoramabild (se galleri) hade inte varit så rolig om jag hade vitbalanserat den "rätt".
 

.Z.

Aktiv medlem
Oberoende av vilken färgton man föredrar så brukar det, om man mäter vitbalansen mot gråkort eller vit yta, bli en ganska så tråkig ton. För neutralt helt enkelt.

På den tiden jag mätte så korrigerade jag alltid till färbalansen åt något håll beroende på vilken stämning jag ville ha i bilden.

Idag kör jag RAW & har släppt detta med vitbalanseringen i kameran.

//Larsa
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
.Z. skrev:
Oberoende av vilken färgton man föredrar så brukar det, om man mäter vitbalansen mot gråkort eller vit yta, bli en ganska så tråkig ton. För neutralt helt enkelt.

På den tiden jag mätte så korrigerade jag alltid till färbalansen åt något håll beroende på vilken stämning jag ville ha i bilden.

//Larsa

Håller med.

Jag tycker också att det verkar ha blivit en trend att söka den "korrekta vitbalansen" (vilken nu den är). Anpassa efter det önskavärda uttrycket i stället.

Glöm inte heller att det som upplevs som naturligt i en situation inte nödvändigtvis är i närheten av en "korrekt vitbalans"!!

Mvh Niclas,
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Håller med.

Jag tycker också att det verkar ha blivit en trend att söka den "korrekta vitbalansen" (vilken nu den är). Anpassa efter det önskavärda uttrycket i stället.

Glöm inte heller att det som upplevs som naturligt i en situation inte nödvändigtvis är i närheten av en "korrekt vitbalans"!!

Mvh Niclas,
Så sant. Sen krävs det förstås att man har kommit till den "nivån" i sitt bildseende/tänkande och inte är slav under kamerans automatik. Gillar man blå snö så är det klart att man ska ha blå snö, gillar man det inte bör man få hjälp med att lära sig kameran :)
 

Diomedea

Aktiv medlem
Man kan också undvika den överdrivna blå tonen genom att exponera rätt.

Kameran mäter allt ljus och exponerar som om det vore "neutralgrått". Fotar man en mörk yta (som är mörkare än neutralgrått) måste man underexponera för att få rätt mörkhet. En vit yta måste på samma sätt överexponeras för att inte bli "neutralgrå".

Eftersom snön reflekterar himmelsfärgen så blir den inte grå (annat än om man fotar svartvitt), utan blå. Om man mäter på snön och överexponerar ett steg eller mer så får man dock en vit snö (hur mycket man överexponerar är beroende på bla snöns struktur, men har man digitalkamera är det ju bara att bränna av ett gäng alternativa exponeringar). Alternativet är att ljusmäta mot ett gråkort (som är neutralgrått, därför kommer det att exponeras rätt, och snön, som är ljusare än kortet, kommer att bli ljusare på bilden), eller att ljusmäta mot något annat hyfsat neutralgrått i landskapet.
 

Makten

Aktiv medlem
Om man tittar på Per Folkessons vänstra bild, så är nog faktiskt vitbalansen helt okej. Kolla himlen och träden! De ser ju korrekta ut, eller hur? Är det svagt ljus och mulet så är ju faktiskt snön blå. Tittar man istället på den högra bilden så är snön vit och fin, men istället är det alldeles för varma toner hos träden och himlen.
Man kan ju i och för sig ställa olika färgton på olika ställen i bilden, men det kräver ju lite mer bökande.
Jag tycker att det blå sticket har sin charm, även om det kan bli lite överdrivet ibland, särskilt hos billigare kameror. Att ändra en aning är en bra kompromiss:)
 
ANNONS