Gammal 2003-01-12, 19:52   #1

Jag förstår inte mitt polfilter!
Jag har utökat min kameraväska med ett Soligor Polfilter. Jag trodde, innan jag fått det, att det skulle finnas någon slags MAX-MIN markering på det men icke. Jag kan snurra på den yttersta ringen hur många varv som helst.

Hur ska jag veta hur mycket "pol" jag aktiverat?

Mvh
Stefan

http://www.minafoton.com
Besvara med citat   
Gammal 2003-01-12, 19:55   #2

Hej

Det syns i sökaren. Syns det inte står du fel i förhållande till solen.

Det är mest effektivt i 90 grader mot solens rikning.

Kolla tex mot ett bilfönster och vrid, då försvinner tex reflexer osv.

Himlen ändrar blåton mm

Roine
Besvara med citat   
Gammal 2003-01-12, 20:10   #3

Du borde ha en markering på den yttersta ringen så att du kan se var på varvet du är åtminstone.
Testa att titta i sökaren mot något som reflekterar solljus som t ex fönster, snurra på polfiltret så kommer du se skillnad i sökaren.
Besvara med citat   
Gammal 2003-01-12, 22:38   #4

Ok, tack för hjälpen. Jag antar att min elektroniska sökare är allt för dålig för att jag ska kunna urskilja något av himmelens blåton. Och en fönstrerruta är sällan man har med sig då man är ute och fotar. Får chansa lite helt enkelt =)
Besvara med citat   
Gammal 2003-01-12, 22:58   #5

Om du inte har en spegelreflex kamera så ser du inget i sökare heller
Besvara med citat   
Gammal 2003-01-12, 23:08   #6

Testa att kika på en stor LCD med filtret på kameran. Snurra på filtret och du skall se stora skillnader i sökaren. det enda kravet egentligen är att det du ser i sökaren måste ha passerat filtret. Om det sen är så att bilden digitaliseras efter filtret spelar ingen roll.
Besvara med citat   
Gammal 2003-01-12, 23:18   #7

Ja menade i den vanliga sökare i displayen syns det givetvis
Besvara med citat   
Gammal 2003-01-13, 02:47   #8

Det finns ingen "Min-Max" skala på polarisationsfiliter eftersom du får olika resultat beroende på från vilken vinkel det polariserade ljuset kommer ifrån.

Polarisationsfiltret blockerar helt eller delvis ljusstrålar som har en riktning, t.ex när ljuset reflekteras från en yta. Det fungerar inte på ytor där reflektionerna sprids åt alla håll, t.ex. metall.
Besvara med citat   
Gammal 2003-01-13, 08:25   #9

På Filtrets främre ring finns normalt en markering som skall vara ställd i 90 grader mot ljuset för att ge max effekt av polfiltret.

På Soligors filter saknas en speciell markering för detta, men man kan använda den vita texten på filterringen: Ställ mitten av texten i 90 grader mot ljuset, så får du max effekt.

Alltså, om solen kommer rakt uppifrån (kl tolv en sommardag), vrid ringen så att texten hamnar rakt ut åt sidan. Minst effekt får du om texten pekar uppåt eller nedåt.

Öva att titta belysta glasföremål med reflexer och blåa himlar så lär du dig nog snart att hitta filtrets effekter. Och har man väl lärt sig se det, blir det mycket enklare sen.
Besvara med citat   
Svara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:06.