Annons

Rätt storlek vid utskrift (passfoto)

Produkter
(logga in för att koppla)

Cyrano

Ny medlem
Har tagit några bilder till sonens id-kort och förnyelse av mitt eget körkort. Bakgrunden är uppstädad, det bländvita leendet fixat och allt är klart förutom storleken.

Från hakspets till pupill ska det vara 14-17 mm. Jag har ingen egen skrivare utan tänkte skicka bilderna till labb för utskrift.

Fråga: Hur försäkrar jag mig om att storleken blir exakt den rätta? Använder PS CS4.
 

RolandM

Aktiv medlem
Har tagit några bilder till sonens id-kort och förnyelse av mitt eget körkort. Bakgrunden är uppstädad, det bländvita leendet fixat och allt är klart förutom storleken.

Från hakspets till pupill ska det vara 14-17 mm. Jag har ingen egen skrivare utan tänkte skicka bilderna till labb för utskrift.

Fråga: Hur försäkrar jag mig om att storleken blir exakt den rätta? Använder PS CS4.
1
Antag att om bilden ska vara 40x50 mm (eller det yttermått som bilden ska ha) gör du den färdiga bilden 400x500 pixlar stor. Kontrollera att avståndet är 140-170 pixlar mellan hakspets och pupill.

2
Skapa en ny vit bild som är 1500x1000 pixlar stor.

3
Kopiera bilden i 1.

4
Klistra in den som ett nytt lager mitt i bilden du skapade i 2.

5
Spara den stora vita bilden som är 1500x1000 pixlar tillsammans med den inkopierade id-kortsbilden, som en JPEG i bästa kvalité.

6
Sänd jpeg-filen till fotolabb och be att få den utskriven i 15x10 cm.

7
Tag fram en sax och klipp ut bilden.
 

Cyrano

Ny medlem
Tack, Roland, för enkel och tydlig förklaring. Följde din manual och skrev ut på laser. Måtten blev perfekta.
 

lnetzel

Medlem
Intressant... vad snackar vi för dpi med dessa mått?... eller spelar det ingen roll?

Om det du skriver stämmer (vilket Cyrano tycker att det gör) så motsvarar ju 100 pixlar en cm och det måste ju vara skilland om det är 72 eller 300 dpi då? Det kanske blir labbets huvudbry?
 

lnetzel

Medlem
ja det har du ju helt rätt i men då borde det ju vara så att om bilden kvalitetsmässigt skall vara optimal bör fotot man jobbar med vara i minst 254 dpi från början.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
får man använda egna bilder till körkort o id-kort alltså? till pass och nationellt id tas ju bilderna på polisstationen numera.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
får man använda egna bilder till körkort o id-kort alltså? till pass och nationellt id tas ju bilderna på polisstationen numera.
Det går fint till körkort iaf. Finns instruktioner på nätet.

Gör inte om mitt misstag bara. Jag lade ner ordentligt med tid på att hänga upp bakgrund, montera bygglampor, o.s.v, bara för att sedan upptäcka att bilden ska tas rakt framifrån nuförtiden. (Jag hade en gammal instruktion där man ska ha vridet huvud så att örat syns).

Suck, suck och suck.

Hur det är med pass vet jag inte, men nu tar de ju fingeravtryck och bild i en automat hos polisen när man skaffar pass. Gjorde det i fredags och de frågade inte ens om man hade ett foto med sig. Verkar iaf som om bilden ingår i det facila priset av 250 riksdaler.
 

tomtenisse

Avslutat medlemskap
Pass och nationellt ID-kort tas hos polisen medan Bank-ID och körkort kan tas av vem som helst. Måtten på bilden ska vara 35x45mm och (som tidigare nämnt) 14-17mm mellan haka och pupill!
 

j2^

Aktiv medlem
Ja kommer att lämna in de.. Så de vet ja inte
Då kan du inte få svar på frågan hur många pixlar det skall vara.

Antingen får du fråga tyckeriet, och utifrån deras svar beräkna pixelantalet.

Eller så gör du rätt och sparar din bild med måttangivelserna 35x45mm och låter tryckeriet göra matten bakom det.
 

alfin

Aktiv medlem
De flesta labb med Fuji-/Noritsumaskiner brukar skriva ut "vanliga" bilder med 300 ppi upplösning. (Bäst att kolla med labbet, om de själva vet.) Det blir väl 413 x 532 pixlar om jag räknar rätt.
 

KGS

Aktiv medlem
Jag gjorde ungefär som Roland skriver, fast jag gjorde en sådan där klassisk karta med fyra bilder. Varför vet jag inte. Nu kan jag inte skylla på någon annan än mig själv att jag ser ut som värsta missdådaren på körkortsbilden...
 
ANNONS