Annons

Sony NEX-3 & NEX-5

Danlo

Avslutat medlemskap
Försök med den här bilden istället:

http://www.dpreview.com/previews/SonyNEX5/Images/EMount-nolens.jpg

Men visst ser det lite trångt ut med den där jävla kontakten till vänster.
Ja, men samtidigt så kommer ju sensorn att ligga lika djupt som aps-c sensorn, så höjdskillnaden mellan sensorn och kontakterna blir ju lika stor som för aps-c sensorn..

Iofs, de skulle ju kunna göra ett nytt kamerahus för FF sensorn som är lite djupare och använda Alpha-bajonetten.. Den kameran skulle utan tvekan revolutionera hela kamera marknaden.. Fy fan, Canon o Nikon skulle skita i brallan! (vilket jag tror de iofs redan har gjort ;)
 

paddmannen

Aktiv medlem
Iofs, de skulle ju kunna göra ett nytt kamerahus för FF sensorn som är lite djupare och använda Alpha-bajonetten.. Den kameran skulle utan tvekan revolutionera hela kamera marknaden.. Fy fan, Canon o Nikon skulle skita i brallan! (vilket jag tror de iofs redan har gjort ;)
Skall man göra spegellösa kameror så får man se till att gå hela vägen och eftersom man slipper spegeln så bör registeravståndet minskas. Att använda alphabajonetten med sitt stora registerasvtånd som ett rudiment från en svunnen tid är nog ingen bra idé på lång sikt.

Vem blir först med att göra den kamera "alla" vill ha ?:
-Spegellös fullformat med små snabba objektiv som inte är större än de där gatuköksköttbullarna man stoppar i sig på vägen hem från stan natten mot söndag.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Skall man göra spegellösa kameror så får man se till att gå hela vägen och eftersom man slipper spegeln så bör registeravståndet minskas. Att använda alphabajonetten med sitt stora registerasvtånd som ett rudiment från en svunnen tid är nog ingen bra idé på lång sikt.
Du har helt rätt inser jag nu när jag tänkte efter :)

Vem blir först med att göra den kamera "alla" vill ha:
-Spegellös fullformat med små snabba objektiv som inte är större än de där gatuköksköttbullarna men stoppar i sig på vägen hem från stan natten mot söndag.
Precis, vem blir först... Fy fan vad jag längtar!!!

M9 är tyvärr så jävla dålig och alldeles för dyr, annars hade jag kanske tittat mer på den kameran, men just nu känns en spegellös FF mer intressant. Nej tack, ingen EVFsökare, bara så liiiiiten som möjligt, med småååå objektiv :)
 

Gimbal

Aktiv medlem
Men om man nu ändå ska koka ihop en ny bajonettfattning med ett nytt registeravstånd och därmed helt nya objektiv, varför då drömma om just 35mm fullformat? Bygger man nytt finns ju inte den gränsen längre.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Men om man nu ändå ska koka ihop en ny bajonettfattning med ett nytt registeravstånd och därmed helt nya objektiv, varför då drömma om just 35mm fullformat? Bygger man nytt finns ju inte den gränsen längre.
Precis, en digital Mamiya 7 utan mätsökare eller en digital Fuji GA vore trevligt :) Hatar egentligen 35mm formatet.. men jag försöker vänja mig och lära mig att älska det, trots att det är alldeles för långt för stående bilder och alldeles för kort för liggande bilder. Usch! 6x7 eller 6x45 är mina favoriter.
 

paddmannen

Aktiv medlem
Men om man nu ändå ska koka ihop en ny bajonettfattning med ett nytt registeravstånd och därmed helt nya objektiv, varför då drömma om just 35mm fullformat? Bygger man nytt finns ju inte den gränsen längre.
Det skulle väl vara realism i sådana fall. Man kan ju anta att det finns tillverkningstekniska orsaker som bromsar valet av en sensor som ligger utanför den numera etablerade 24x36-normen.
 

mayro

Aktiv medlem
Det ser nog liiite ut som dessa NEX kameror är liknande eller kanske till och med bättre ifråga om isohanteringen än A550 är..

Och stämmer detta så är det inte direkt superviktigt med ljuskänsligare objektiv så här i starten av dessa nya kameror..Dessutom ser färghantering osv ut att ytterligare förbättrats . Men detta sagt ovan här med ytterst lite matrial sett än så länge..

Jag tror detta kommer bli en stor Succe för Sony... Och jisses vad spännande det är att se vad ersättaren till A700 kommer bli för något..
 

pet

Aktiv medlem
Någon som vet eller läst hur adaptern fungerar ihop med Alpha-objektiven och tex Nex 5:an för jag blir inte klok på det...på ena stället på Sonystyle.com kan jag läsa: "Auto Exposure support with aperture mechanism,Contrast AF available with α lenses with built in motor" för att på ett annat ställe läsa: "Attaching Sony A-mount lens requires LA-EA1 adaptor (sold separately),Manual focus and full open aperture shooting only"
Någon som vet hur det ligger till???
 

pet

Aktiv medlem
Det ser nog liiite ut som dessa NEX kameror är liknande eller kanske till och med bättre ifråga om isohanteringen än A550 är..

Och stämmer detta så är det inte direkt superviktigt med ljuskänsligare objektiv så här i starten av dessa nya kameror..Dessutom ser färghantering osv ut att ytterligare förbättrats . Men detta sagt ovan här med ytterst lite matrial sett än så länge..

Jag tror detta kommer bli en stor Succe för Sony... Och jisses vad spännande det är att se vad ersättaren till A700 kommer bli för något..
Håller med dig Torbjörn och det lär med all säkerhet komma ljusstarkare objektiv från Sony till e-fattningen...lär även dyka upp adaptrar från andra tillverkare som gör det möjligt att montera tex Leica-objektiv.

Ja det ska verkligen blir spännande o se vad efterföljaren till A700 kommer att innehålla mm....en sak är säker i allafall o det är att den lär inte blir dålig.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har precis hunnit in på biblioteket för att kika på ifall det hänt något på NEX-fronten sedan igår, och...

Oh, boy, här har det sannerligen varit full action - bara för att jag var tvungen att lämna nätet obevakat några timmar! :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
NEX-kamerorna (åtminstone de här två första) har ingen sensorstabilisering, utan optisk - Optical SteadyShot (dock inte i det fasta 16/2,8-objektivet utan bara i de två zoomarna). Det har säkert funnits starka skäl för Sony att överge sitt SSS-system. Kanske att det gav problem med video och/eller med kontrastdetekt-autofokusen, som redan sagts.

Klipper ett par meningar ur den första testen jag läste, som gäller den minsta modellen - NEX-3:
www.mydigitalphotography.net/sony-nex-3-review

"While Sony has entered late, it has burst through the door with all guns blazing!" Dessa vilda-västern-romantiker... :)
"This is a significant camera and I figure it will turn the whole business of sensor size completely upside down."
"The quality of images in terms of resolution, colour fidelity and low noise is little short of superb."

Recensenten var imponerad över det låga bruset - bättre än för någon av konkurrenterna, ansåg han (detta rykte har jag skrivit om tidigare, och det förefaller ju att kunna stämma).


Ur Imaging Resource testen på NEX-5 som pet länkat till ovan, klipper jag följande, som verkar lovande:

"For the price, the Sony NEX cameras are the new quality leaders."

Där finns jämförelser av bildkvaliteten med Panasonic G2, Olympus E-P1, Samsung NX10, Canon T1i och Nikon D5000 vid ISO 1600.

De avslutar med en Brask-lapp: "Also consider that this test is not independent of lens quality, focus errors, and other variables, so again take this mostly as a comparison of what each camera was able to do with the best standardized optics we can muster."
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Priser i Euro.

---------------------------------------------- Objektiv NEX-3 NEX-5
Sony E 16/2,8 ............................. 250 ... 500 .... 600
Sony E 18-55/3,5-5,6 ................... 300 ... 550 .... 650
Sony E 18-200/3,5-6,3 ................. 800 .... ---- .. 1.100
Sony E 16/2,8 + E 18-55/3,5-5,6 ... ---- .... 650 .... 750
Alpha-objektiv adapter (LA-EA1) .... 200
Elektronisk sökare (FDA-SV1) ...... 180

Källa:
http://www.quesabesde.com/noticias/sony-nex-5-nex-3-precios-presentacion,1_6329
 

mayro

Aktiv medlem
Som vanligt är dessa nya kameror totalt ointresanta att visa på Fotosidan´s förstasida..

Då Canikon bara andas en antydan om nått nytt så står detta direkt på förstasidan. Medans Sonykameror är förpassade till att kanske dyka upp då det gått så lång tid så dom redan snackats färdigt om på andra platser än på Fotosidan.

Rätt kasst sådant utav en site av denna storlek att hålla på på sådant sätt kan då jag tycka..
 

pet

Aktiv medlem
Perfekt för en 135 F2.8 [T4.5] STF!
Jaha och dom gångerna man vill använda nått annat objektiv med a-fattning och kunna blända ner då??
Hoppas verkligen det är så som det står på ett av ställerna på Sonystyle.com : "Auto Exposure support with aperture mechanism,Contrast AF available with α lenses with built in motor" annars ser jag ingen större vits med att dom tog fram konvertern om det inte finns återkoppling mellan hus,objektiv och konverter så att det går att blända ner.
 

pet

Aktiv medlem
Som vanligt är dessa nya kameror totalt ointresanta att visa på Fotosidan´s förstasida..

Då Canikon bara andas en antydan om nått nytt så står detta direkt på förstasidan. Medans Sonykameror är förpassade till att kanske dyka upp då det gått så lång tid så dom redan snackats färdigt om på andra platser än på Fotosidan.

Rätt kasst sådant utav en site av denna storlek att hålla på på sådant sätt kan då jag tycka..
Håller med...dock tycker jag FS är rätt långsamma överlag på att snappa upp/publicera nyheter om man jämför med andra siter.
 

pet

Aktiv medlem
Priser i Euro.

---------------------------------------------- Objektiv NEX-3 NEX-5
Sony E 16/2,8 ............................. 250 ... 500 .... 600
Sony E 18-55/3,5-5,6 ................... 300 ... 550 .... 650
Sony E 18-200/3,5-6,3 ................. 800 .... ---- .. 1.100
Sony E 16/2,8 + E 18-55/3,5-5,6 ... ---- .... 650 .... 750
Alpha-objektiv adapter (LA-EA1) .... 200
Elektronisk sökare (FDA-SV1) ...... 180

Källa:
http://www.quesabesde.com/noticias/sony-nex-5-nex-3-precios-presentacion,1_6329
Sökaren är inte elektronisk.
 
ANNONS