Annons

Äldre ryska objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

ajoe

Aktiv medlem
Många har diskuterat detta. Jag fick fatt på ett 28 mm Industar-69 billigt på Ebay och en M39-adapter på samma ställe.

Men jag läste också varningar om att dessa objektiv visserligen hade M39-gänga men inte var avsedda för Leicas avstånd till filmplanet.

Vilket ju stämde bra.

Men skam den som ger sig. Provade med onjektivet inställt på oändlighet och fann att det fokuserade på ungefär 380 mm avstånd.

Litet pyssel med 1/a + 1/b = 1/f gav att obektivet borde ha en adapter ungefär 2,2 mm grundare.

Själva ringen med M39-gängan gick att plocka ur (fast det var kämpigt att få tag på 0,8 mm insex-nyckel) och jag fick den uppsatt i en svarv och planad 2,2 mm.

Litet spännande om jag tänkt rätt, men det blev bra. Jag har inga provbilder som egentligen säger så mycket om det optiska ännu. Helt klart att Fujis 18-55 är skarpare, har högre kontrast och att frånvaron av antireflexbehandling ger sin effekt.

Men jag får testa karaktären på "oskärpan". Jag ska fundera ut något lämpligt jämförelsemotiv. En billig leksak är det ju i alla händelser.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Kul med nyfikna och företagsamma människor som inte skyr en utmaning! :)
Tror dock inte att det är värt jobbet att modifiera dessa objektiv, åtminstone inte för den som inte tycker att verkstadsarbete är kul. Det finns så många billiga gluggar på tradera och eBay med bättre grundkonstruktion och optiska prestanda som inte behöver byggas om för att fungera.
Men som sagt var, kul att du gör jobbet, hoppas du blir nöjd!
 

markbe

Avslutat medlemskap
Värt att notera när det gäller Industar-69 är att det konstruerades för halvformatskameran Chaika så det är tänkt att belysa en filmyta på 18x24 mm så med större film- eller sensorformat blir vinjetteringen från kraftig till helt rund. Det har väl också ett annat avstånd till filmytan inte bara när det gäller Leica men även de sovjetiska FED och Zorki-mätsökarkamerorna avsedda för objektiv med 39-gänga.

När det gäller de m39-objektiv som konstruerades för de sistnämnda FED och Zorki-kamerorna så råder det väl lite delade meningar om de i praktisk mening behöver justeras för att användas på kameror (eller adaptrar) avsedda för leicagängan. En inte allt för vild gissning är att det är kinkigare med ett ljusstarkt Jupiter-3 objektiv jämfört med ett ljussvagt Industar-50. Utöver det finns det faktorer som att kvalitetskontrollen inte alltid var på topp och att gamla objektiv av åldersskäl kan behöva en del service för att prestera på topp.

Industar-69 hamnar väl lite i facket för ”toy-camera” objektiv vilket absolut inte behöver vara något negativt, hos många fotografer har de en självklar plats i kameraväskan (och på kameran). Och om inte annat så kan bara experimentlustan vara värt mödan.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Jag köpte ett Industar 61; 52mm / 2,8 med M39.

Precis, det skulle i M39 adaptern inte skruvas in helt.

Jag löste i en viss Bengans anda det med flera adaptrar som hittades på Ebay billigt men ack så fraktlångsamt:
- M39 till LeicaM, en 2 mm ca..
- Leica M till (i mitt fall) Fuji X.

Det stämmer med avståndsskalan, den är litet förskjuten förvisso.

-J!
 
ANNONS