Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tredje parts laddare till EN-EL18a/b - erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ratatoskr

Aktiv medlem
Hej,
Någon som använt tredje part laddare?
Rekommendationer? Vilken är bäst?

Andra tredje part delar till D800-serien som ni har erfarenhet av och kan dela med er av är jag tacksam för, som batteriet. Har batteriet chip för att ge status för slitningsgrad och kan den visa hur mycket laddning som finns kvar?
Och alla andra möjliga vanliga delar till den.
 

lofling

Aktiv medlem
Hej,
Någon som använt tredje part laddare?
Rekommendationer? Vilken är bäst?

Andra tredje part delar till D800-serien som ni har erfarenhet av och kan dela med er av är jag tacksam för, som batteriet. Har batteriet chip för att ge status för slitningsgrad och kan den visa hur mycket laddning som finns kvar?
Och alla andra möjliga vanliga delar till den.
Jag har kört på både original och tredjepart för batterier och grepp genom åren. Har varit nöjd med de flesta men det jag har nu till D500 är sådär och joysticken sätt lös efter bara några veckor. Allt har också funkat bra men för D500 funkar inte Juppio EN-EL15 (men samma batterier går utmärkt i D750). Verkar kännas av både i kameran och i grepp. Så Nikon kan ha fixat till något där. Lär väl vara detsamma med D850 tror jag.
 

iSolen.se

Guest
Hej,
Någon som använt tredje part laddare?
Rekommendationer? Vilken är bäst?

Andra tredje part delar till D800-serien som ni har erfarenhet av och kan dela med er av är jag tacksam för, som batteriet. Har batteriet chip för att ge status för slitningsgrad och kan den visa hur mycket laddning som finns kvar?
Och alla andra möjliga vanliga delar till den.
Frågade just i en annan tråd, är EN-EL18a kompatibel? Det är samma laddare MH-26a om jag inte är helt felinformerad.
 

lofling

Aktiv medlem
Tack, det är bra att veta. Inga Juppio då.
Det vet jag inte, för har inte provat en D850 än! Men jag misstänker att det inte kommer att funka. Eftersom prisskillnaden är stor är det värt att undersöka först tycker jag. Fast jag ska inte skaffa en D850 än i alla fall, så kan vänta på att andra testar först :)
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Frågade just i en annan tråd, är EN-EL18a kompatibel? Det är samma laddare MH-26a om jag inte är helt felinformerad.
Ja det är den.

Så här säger Nikon:
"Approx. 9-fps high-speed captures 45-megapixel images with the optional MB-D18 Multi-Power Battery Pack*1 attached, or at 7 fps with the body only"

*1 With EN-EL18b/EN-EL18a Rechargeable Li-ion Battery inserted. Optional BL-5 Battery Chamber Cover required for use of EN-EL18b/EN-EL18a.
 

iSolen.se

Guest
Ja det är den.

Så här säger Nikon:
"Approx. 9-fps high-speed captures 45-megapixel images with the optional MB-D18 Multi-Power Battery Pack*1 attached, or at 7 fps with the body only"

*1 With EN-EL18b/EN-EL18a Rechargeable Li-ion Battery inserted. Optional BL-5 Battery Chamber Cover required for use of EN-EL18b/EN-EL18a.
Härligt!

Började med EN-EL18a med D4 och kör de med D810 också. Skönt med bara en batterityp och laddare.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Jag skulle kunna leva med kostnaden för själva batteriet EN-EL18a/b till D850-batterigreppet. Det som svider är laddaren.
Men på Amazon säljs tex den här:

https://www.amazon.co.uk/Ex-Pro®-MH-26-EN-EL18-sequential-Charger/dp/B00L1DVBR6/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1504091909&sr=8-2&keywords=en-el18+charger

Kostar 53 pund plus frakt.
Finns det något bra skäl till varför den inte skulle funka?
Den är tillverkad 2014 och kanske inte uppdaterad. Kanske inte fungerar för EN-EL18a/b versionerna av batterier. Sen är frågan om hur bra den laddar. Laddar den för fort eller har den ingen automatisk igenkänning när batteriet är färdigladdat (sliter ut i laddningen)? och andra frågor jag helst vill veta innan jag köper en laddare. Det finns två andra producenter som också gör till utseendet identiska laddare + en som gör en annorlunda en.
 
ANNONS