Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF justering -Var?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Skulle vilja lämna in huset på AF finjustering då samtliga objektiv hamnar kring -18 till -20 i fine tune. Jag har testat med centerpunkten och har en D800. Eftersom jag har samma storlek på avvikelsen hos mina objektiv tänker jag mig att man skulle kunna justera huset cirka -15 direkt utan massa analys.

Nikon vill att man skickar in kamerahus och alla objektiv, men är inte så sugen på att skicka 50 tsek med schenker (eller annat) för att man inte får besöka dem på plats i Solna.

Finns det andra aktörer som kan justera utanför fine-tuneområdet?
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Skulle vilja lämna in huset på AF finjustering då samtliga objektiv hamnar kring -18 till -20 i fine tune. Jag har testat med centerpunkten och har en D800. Eftersom jag har samma storlek på avvikelsen hos mina objektiv tänker jag mig att man skulle kunna justera huset cirka -15 direkt utan massa analys.

Nikon vill att man skickar in kamerahus och alla objektiv, men är inte så sugen på att skicka 50 tsek med schenker (eller annat) för att man inte får besöka dem på plats i Solna.

Finns det andra aktörer som kan justera utanför fine-tuneområdet?
Har Nikon i Solna verkligen sagt det?
Jag har lämnat in min kamera och alla objektiv för justering där, personligen, fast det var minst 4 år sen.
Fanns en annan stor bra verkstad bort mot Värmdö också förut.
 

cardazio

Aktiv medlem
Har Nikon i Solna verkligen sagt det?
Jag har lämnat in min kamera och alla objektiv för justering där, personligen, fast det var minst 4 år sen.
Fanns en annan stor bra verkstad bort mot Värmdö också förut.
Jo, men efter lite övertalning fick jag möjligheten att lämna in personligen trots att jag inte var NPS-kund (eller vad det heter), men de skulle fortfarande troligtvis skicka tillbaka med Schenker så ja.... Misstänker att du tänker på de som lade ner för några år sedan (värmdö).

Vad kostade det för dig att lämna in kamerahus och objektiv?

Den offert jag fått är på 1500 för huset + arbetstid och ca 100 kr per objektiv, så det drar ju iväg en del.
 

Ratatoskr

Aktiv medlem
Jo, men efter lite övertalning fick jag möjligheten att lämna in personligen trots att jag inte var NPS-kund (eller vad det heter), men de skulle fortfarande troligtvis skicka tillbaka med Schenker så ja.... Misstänker att du tänker på de som lade ner för några år sedan (värmdö).

Vad kostade det för dig att lämna in kamerahus och objektiv?

Den offert jag fått är på 1500 för huset + arbetstid och ca 100 kr per objektiv, så det drar ju iväg en del.
Jag lämnade och jag hämtade på plats, och dom var väldigt trevliga.

Jag fick ett mycket bra jobb gjort och AF efter deras arbete har varit perfekt.

Mitt pris var också (allt ex moms) 1500 för jobbet, men då justerade dom speglar och massa jobb med min MB-D12 och bajonetten. För justeringen för varje objektiv tog dom 75 (ex moms).
Jag tycker det var sk.. billigt :) även om det var mycket pengar totalt för allt = 3200.

Detta gjordes för mig våren 2013. Nu är det nästan 5 år senare och de verkar ha nästan samma priser. Låter bra.
Jag måste lämna in allt igen sen när jag köpt nya D850, antar jag, för ett sånt mirakel att alla objektiv ska vara 100% med AF kan man bara drömma om :)
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Jag måste lämna in allt igen sen när jag köpt nya D850, antar jag, för ett sånt mirakel att alla objektiv ska vara 100% med AF kan man bara drömma om :)
Sådana mirakel behöver du inte alls drömma om, det är vardagsmat numera.
Det är bara att köpa vilket hyfsat spegellöst system som helst. :)
 
ANNONS