Annons

Nikon släpper video att de utvecklar d850

Produkter
(logga in för att koppla)

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag hade egentligen tänkt gå dit, men... jag har ju redan beställt kameran. Bara av nyfikenhet, var det mycket folk där? Sades det någonting om kötider för att få kameran?

Inte strikt D850-relaterat, men angående DK-17M: ser man hela sökarbilden med den? Inklusive exponeringsinfon vid sidan om?
Inte så värst mycket folk, när jag var där vid 16-tiden så var det som mest 5 personer som tittade och pratade. Själv är jag tyvärr inte riktigt så framgångsrik att jag skulle kunna ha råd med den inom någon rimlig framtid, så tyvärr tänkte jag inte på att fråga om kötiden. Beklagar!

Det är absolut inga problem att se hela bilden med DK-17M. Faktum är att jag till med såg hörnen i sökaren på D850 bättre än hos min D800, trots större sökare på D850. Själva öppningen in till sökaren är nämligen större på D850 än på D800, och det gjorde faktiskt stor skillnad. Det var otroligt att beskåda helt enkelt, jag tror till och med att den slår de flesta mellanformatare på den punkten!
 

horvendile

Aktiv medlem
Det är absolut inga problem att se hela bilden med DK-17M.
Hm! Den är ju inte ens dyr. Finns det någon hake? Varför använder inte alla en sådan, när nu större sökare är eftertraktat?
(Om jag blir tillsagd att ta det i egen tråd tar jag förstås inte illa upp, känner själv att det är gränsfall för den här tråden.)
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Hm! Den är ju inte ens dyr. Finns det någon hake? Varför använder inte alla en sådan, när nu större sökare är eftertraktat?
(Om jag blir tillsagd att ta det i egen tråd tar jag förstås inte illa upp, känner själv att det är gränsfall för den här tråden.)
Absolut inte! Den kompromissar inte med skärpan eller klarheten det minsta. Den enda nackdelen som jag kan tänka mig är att sportfotografer kanske inte vill använda en sådan, eftersom större bild kan göra det svårare att få översikt över det som händer (t.ex. flera fotbollsspelare). Sedan kan den möjligtvis vara svår att använda med glasögon. Men för porträtt, landskap och annat där man har tid att titta på alla detaljer så är det en fröjd för ögat. Men ja, det är märkligt att den inte är mer känd. Sätter man en sådan på en D500 så blir ju sökaren ungefär lika stor som en normal fullformatssökare, till exempel.

(Håller med, kan eventuellt ta det i en annan tråd)
 

iSolen.se

Guest
Absolut inte! Den kompromissar inte med skärpan eller klarheten det minsta. Den enda nackdelen som jag kan tänka mig är att sportfotografer kanske inte vill använda en sådan, eftersom större bild kan göra det svårare att få översikt över det som händer (t.ex. flera fotbollsspelare). Sedan kan den möjligtvis vara svår att använda med glasögon. Men för porträtt, landskap och annat där man har tid att titta på alla detaljer så är det en fröjd för ögat. Men ja, det är märkligt att den inte är mer känd. Sätter man en sådan på en D500 så blir ju sökaren ungefär lika stor som en normal fullformatssökare, till exempel.

(Håller med, kan eventuellt ta det i en annan tråd)
Varför sitter den inte på från början på alla kameror?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Varför sitter den inte på från början på alla kameror?
Som Alexander påpekar, den gör det lite svårare att få översikt över hela bilden, ytterligare värre för en del som bär glasögon (det beror lite på vilka glasögon man har).

Jag testade själv med en sådan för några år sedan och insåg att även om den ger fördelar, så för just mig uppväger inte fördelarna nackdelarna under normal fotografering.

Numera sitter den på min äldsta kamera, och funktionen den fyller där är inte alls vad den är designad för - den gör det helt enkelt enklare att snabbt montera ett regnskydd på den kameran eftersom jag då får en lite utstickande ring att trä regnskyddets okularöppning över :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Sökar förstoring 1,2ggr visar den då mera än 100% eller kommer motivet lite närmare. Det blir inte eller samma sak som att själv öka förstoring i Live View, har själv undrat när inbyggd justering av sökarbild kan komma, att man själv väljer tex 120% som då skulle ge en mera vidvinkel av motivet, kanske blir för mycket glas och klumpigt sökarhus.
 

sodaboy

Aktiv medlem
Som Alexander påpekar, den gör det lite svårare att få översikt över hela bilden, ytterligare värre för en del som bär glasögon (det beror lite på vilka glasögon man har).

Jag testade själv med en sådan för några år sedan och insåg att även om den ger fördelar, så för just mig uppväger inte fördelarna nackdelarna under normal fotografering.

Numera sitter den på min äldsta kamera, och funktionen den fyller där är inte alls vad den är designad för - den gör det helt enkelt enklare att snabbt montera ett regnskydd på den kameran eftersom jag då får en lite utstickande ring att trä regnskyddets okularöppning över :)
Jag plåtar mycket sport och använder DK-17M på alla mina kameror. Jag personligen älskar den stora sökarbilden. Tror det är en vanesak. Jag har inte glasögon (ännu) så för mig funkar det fint fint. När man väl vant sig vid en stor sökarbild känns den vanliga liten och "trång"....
 
ANNONS