Annons

Prisfråga Nikon D4.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nikon D4 med kartong och original tillbehör 165t exp. 14.900:-
Inga uppgifter om gummisläpp eller likn. Sensor nyligen rengjord. Verkar vara en seriös säljare.

Skall man slå till månne?
 

Ventures

Aktiv medlem
Nikon D4 med kartong och original tillbehör 165t exp. 14.900:-
Inga uppgifter om gummisläpp eller likn. Sensor nyligen rengjord. Verkar vara en seriös säljare.

Skall man slå till månne?
Vad vet du om historiken? Har den släpats runt i Borneos djungler eller har den suttit på ett stativ i en studio?
165k låter mycket i mina öron. Det behöver inte innebära att du inte kan klämma ur den 100k till men risk finns för att den är sliten och att den börjar bete sig underligt. Förhoppningsvis gick de igenom den i samband med rengöringen.

Jag har aldrig rengjort någon sensor så det behöver inte höja värdet, men det kanske behövdes på den här.
Jag har iofs. hittills bara köpt lågmilare, typ reservkamera.

Var det inte "ebb i kassan"? :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Vad vet du om historiken? Har den släpats runt i Borneos djungler eller har den suttit på ett stativ i en studio?
165k låter mycket i mina öron. Det behöver inte innebära att du inte kan klämma ur den 100k till men risk finns för att den är sliten och att den börjar bete sig underligt. Förhoppningsvis gick de igenom den i samband med rengöringen.

Jag har aldrig rengjort någon sensor så det behöver inte höja värdet, men det kanske behövdes på den här.
Jag har iofs. hittills bara köpt lågmilare, typ reservkamera.

Var det inte "ebb i kassan"? :)
Jo , det var ju det , men efter helgens hästlopp så fick kassan ett tillskott som tillåter
ett kameraköp. Slutaren är ju ändå "garanterad" ca 400t exponeringar. Att byta slutare på dessa kameror kostar ju inte en förmögenhet direkt. Men...prisvärt eller ej?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad vet du om historiken? Har den släpats runt i Borneos djungler eller har den suttit på ett stativ i en studio?
Håller helt med, det finns i den här typen av trådar en ibland lite manisk fixering av hur många exponeringar som tagits istället för att fundera mer över hur bilderna tagits.

165k låter mycket i mina öron. Det behöver inte innebära att du inte kan klämma ur den 100k till men risk finns för att den är sliten och att den börjar bete sig underligt. Förhoppningsvis gick de igenom den i samband med rengöringen.
165K för en D4 är, skulle jag säga, helt normalt, på gränsen till försiktigt kört och inget att över huvud taget bekymra sig över. Och i sig ett tecken på att den sannolikt inte är yrkesanvänd (då vore 165K mer en årsförbrukning ...)

Det jag däremot skulle fråga säljaren är på ytan oskyldiga frågor som "för vilken sorts bilder tycker du att kameran fungerat bäst" eller så - ett lite diskret sätt att fråga "var och vad har fotat med den?" Är det en hobbyfotograf som fotat lite sport och/eller fåglar med den - inga problem. Börjar han däremot berätta om de fantastiska bilder han fått oavsett väder av enduro-åkare under Grand National ... Då skulle jag bli mer skeptisk :)

Jag har aldrig rengjort någon sensor så det behöver inte höja värdet, men det kanske behövdes på den här. Jag har iofs. hittills bara köpt lågmilare, typ reservkamera.
I annonser för den här typen av kameror brukar det mest ses som "jag har skött om den" - dvs positivt :)

Min mest körda och slitna kamera (en numera pensionerad D3) gjorde jag själv ren sensorn på (med blåsbälg och då och då med wet wipes) 25-30 gånger under dess karriär, plus att jag lämnade in den på rengöring (ihop med resten av grejerna) ett par gånger. Nu var det som sagt en D3 som saknade inbyggd dammskak och är en notorisk dammsamlare, men ändå.

Var det inte "ebb i kassan"? :)
Tyckte att jag också läste det i en annan tråd :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jo , det var ju det , men efter helgens hästlopp så fick kassan ett tillskott som tillåter
ett kameraköp. Slutaren är ju ändå "garanterad" ca 400t exponeringar. Att byta slutare på dessa kameror kostar ju inte en förmögenhet direkt. Men...prisvärt eller ej?
Grattis!

Notera: Definitivt inte "garanterad". Jag har för mig att Nikons fras (på engelska) är "tested for". Alla kameratillverkarna har liknande vaga och undvikande formuleringar och vad de syftar på är snarare vad du minimum (alltså inte maximum) bör kunna köra så länge kameran inte haft några medfödda fel (fabrikationsfel) eller behandlats illa (tappats, slagit i saker, blivit blöt, extremt dammig osv).

Presskameror som D4 är i grund och botten designade att hålla minst två år för intensiv yrkesmässig användning och då räknar man nog numera med att de skall kunna ta runt 200K bilder/år. Nu används ju majoriteten av exemplaren mindre än så, i synnerhet av de du hittar via annonser. Det är bara en del av de hårt yrkeskörda exemplaren som någonsin dyker upp i annonser, många byts in när man ändå byter till nästa modell och tillverkarna (dvs Canon och Nikon) ser inget värde i att sälja dem vidare.

Är kameran omskött och amatöranvänd - prisvärt.
Är den körd av en frilansfotograf eller liknande, försök få vet mer om vad den använts till.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag kommer självklart att förhöra säljaren ang användandet och era tips är värt guld. När det gäller antal exp så tänker jag såhär: En D4 skaffar man i många fall tack vare snabbheten , dvs 11b/sek. Det tar då kanske inte så värst lång tid att komma upp 165t exp. Mao....den kanske inte är så sliten i tid , utan bara att man kört seriebildtagning vid varje tillfälle. Så skulle nog jag göra om jag ägde den typen kamera.

Men...vi får se., Jag har inte bråttom och kommer inte att -förhasta mig trots suget efter D4/D4s.

Med vänlig hälsning Kent
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Min erfarenhet är ju att de flesta säljare, i sin iver att framhålla hur bra kameran är, gärna (om än lite omedvetet) berättar en del om hur de använt den :)

Vi hade ju en annan tråd nyligen där en kameraköpare var bekymrad över att en tre år gammal kamera gått ungefär 15000 bilder/år. Perspektiven varierar - för mig är det ungefär tio stycken normala halv- eller heldagsjobb. Och jag är för det mesta närmast ovanligt återhållsam ...

Jag jobbar ju av och till åt ett par olika företag där vi fotograferar deltagare i huvudsakligen löplopp. Skall bland annat fota deltagare i Stockholm halvmara nu på lördag. Vi är 15 fotografer och målsättningen är att vi tar i runda slängar 10000 bilder/fotograf. Och det på runt 6 timmar.

Man kan ju fundera på hur många klick deras lånekameror har på sitt samvete - kameror som används på det här sättet kanske 20 helger om året :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag jobbar ju av och till åt ett par olika företag där vi fotograferar deltagare i huvudsakligen löplopp. Skall bland annat fota deltagare i Stockholm halvmara nu på lördag. Vi är 15 fotografer och målsättningen är att vi tar i runda slängar 10000 bilder/fotograf. Och det på runt 6 timmar.

Man kan ju fundera på hur många klick deras lånekameror har på sitt samvete - kameror som används på det här sättet kanske 20 helger om året :)
Vad har de för kameror? Hörde något om gamla D70 någonstans.
Jag fotade på ett lopp en gång för egen räkning som "prova på". Lite kul bilder på folk som kräks på upploppet osv. Det kändes dock inte som något jag skulle vilja försörja mig på eller utsätta min egen kamera för. Sålde en bild :). Hoppas Marathon Photo mfl. betalar bättre.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Perspektiven varierar - för mig är det ungefär tio stycken normala halv- eller heldagsjobb {ungefär 15000 bilder}. Och jag är för det mesta närmast ovanligt återhållsam ...
---
Perspektiven varierar verkligen... Självfallet fattar alla att pro-fotografer inte kan använda andra kameror än de som finns här och nu, men om ni kan frigöra er något från er "DSLR-hemmablindhet" och kasta en blick in i framtiden, så förefaller det mig som att det borde finnas ett klart intresse inom vissa pro-grupper för utveckling av kameror som i stället för mekaniska slutare kör med helelektroniska dito. Då borde 25.000.000 tagningar inte vara några problem ens med 20 bild/sek. Men man kommer måhända att få byta slutarknappen några gånger...

Och som inte heller har några andra rörliga delar som speglar som måste smälla upp och ner mellan varje bild.

Fast då ryker förstås OVF:en.

ELLER ett "Croaching Tiger, Hidden Dragon"-system som kombinerar en icke-rörlig spegel (DSLR-kameror har ju som bekant två rörliga) med en 20 bild/sek helelektronisk slutare, en kombination som inte heller borde ha några problem med att uppnå 25.000.000 tagningar. Och där finns ju som bekant redan en plattform att bygga vidare på, som har fördelen av att ha såväl ett rejält och bastant grepp som inga problem med Bazooka-teleobjektiv (och då menar jag inte bara storleks/viktmässigt). :)
 

iSolen.se

Guest
Nikon D4 med kartong och original tillbehör 165t exp. 14.900:-
Inga uppgifter om gummisläpp eller likn. Sensor nyligen rengjord. Verkar vara en seriös säljare.

Skall man slå till månne?
Låter bra, väldigt likt min. Kameran är superrobust, priset bra. Häng inte upp dig på exp, tycker det låter normalt.

Titta på den och kolla om den fått skavanker. Är det första ägaren?
 

iSolen.se

Guest
...
Vi hade ju en annan tråd nyligen där en kameraköpare var bekymrad över att en tre år gammal kamera gått ungefär 15000 bilder/år. Perspektiven varierar - för mig är det ungefär tio stycken normala halv- eller heldagsjobb. Och jag är för det mesta närmast ovanligt återhållsam ...
...
Säljer just en sån med samma siffror och den ser ut som ny. Frågan som en köpare borde ställa är "hur har du använt den". Det är skillnad på bergsklättring och studio. Om slutaren ger upp efter 150 000 exp byter man den.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad har de för kameror? Hörde något om gamla D70 någonstans.
De kör mest med D300.

Det är lite kul, det är två företag med mycket snarlika namn som dominerar den här typen av foto: Maratonfoto och Marathon-photo, det förstnämnda företaget är i huvudsak Nikon-baserat, medan de flesta hos det andra kör Canon. Av de som kör med egna kameror är det mest gamla proffshus, Eos 1D Mark II, Mark II och Mark IV är vanliga, liksom D3.

Jag fotade på ett lopp en gång för egen räkning som "prova på". Lite kul bilder på folk som kräks på upploppet osv. Det kändes dock inte som något jag skulle vilja försörja mig på eller utsätta min egen kamera för. Sålde en bild :). Hoppas Marathon Photo mfl. betalar bättre.
De här företagens modell funkar lite annorlunda, de säljer ju bilder per löpare via sina sajter, målsättningen när vi fotar är ju att få med så många som möjligt av deltagarna på bild, i slutändan har de flesta deltagare sisådär 3-10 bilder av sig själva de kan köpa.

Vi fotar mot dagsersättning, man får minneskort innan man börjar och lämnar igen dem vid dagens slut. Urval och bearbetning av bilderna sköts i huvudsak (~95 %) datoriserat. Under Stockholm Maraton tidigare i år tog vi (ca 15 fotografer) lite över 270000 bilder av 12500 deltagare. Minneskorten samlades in vid 20.00 på lördagskvällen, 09.00 nästa morgon låg 97 % av de tagna bilderna ute på deras sajt, klara att köpas ... Det hade man inte fixat för hand :)

Det är en speciell sorts fotografering, en del provar en enda gång och säger aldrig mer! :) Men jag känner till minst två andra medlemmar här på FS som gjort många sådana här jobb, Tage Olsin och Anders F Eriksson. Jag tycker det är en udda och intressant form av foto och man får onekligen bra hantverksträning i att snabbt zooma och rama in löpare om man tar uppemot 100 bilder/minut i några timmar.
 

JanRön

Aktiv medlem
Nikon D4 med kartong och original tillbehör 165t exp. 14.900:-
Inga uppgifter om gummisläpp eller likn. Sensor nyligen rengjord. Verkar vara en seriös säljare.

Skall man slå till månne?
Hej du kan ju jämföra med min försäljning.
Sålde min D4 i fint skick med 254000 exp. och extrabatteri för 14 tkr.
Lite gummisläpp med inga skador.
Ja sensorn rengjord eftersom.

Tror det är ett bra pris om han använt den normalt.

Lycka till, det är en fantastisk kamera
Mvh Janne
 
ANNONS