Annons

Var lagrar lightroom info on redigeringen

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
I stället för att fundera och diskutera så testade jag, och alla justeringar jag gjort i LR bakas mycket riktigt in i jpg-filen så att de finns kvar om jag öppnar dem i ACR utan att LR är inblandat. Kanske inte så konstigt när man tittar på kataloginställningarna i Lightroom :)
.
 

Bilagor

Var lagras metadata från Lightroom

Jag undrar vilka filer man ska spara som är skapade från Lightroom. När jag öppnar filen Lightroom i utforskaren så finns en massa Temporary importfiler. dessa måste man väl kunna ta bort?

Sedan finns en mapp som heter Backups. I den ligger filer med olika datum, från en gång i veckan. Behöver alla dessa sparas eller räcker det med den senaste?

Slutligen finns en mapp som heter Lightroom Catalog Previews.lrdata. I den ligger det mappar som heter 0 upp till 9 samt A upp till F. Är det där informationen om hur bilderna är behandlade ligger? Ska dessa mappar sparas och göras backup på? Där finns också något som heter previews och root-pixel. Ska dessa också sparas?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
LR är en data bas och hela databasen ligger i filen med extension lrcat, katalogen. Den bör man ha backup på.

När du stänger ner LR så frågar normal LR om du vill göra en backup. Väljer du browse så kan du styra VART denna backup hamnar. man bör styra den till en annan disk än den som originalet av lrcat filen ligger på.

En backup av katalogen är en komplett kopia av katalogen. Du kan spara 0 eller kanske 3 när du rensar backup foldern. En ny, En vecka gammal, en månad gammal.

Lrdata innehåller LR previews. Alltså de små bilder som visas i biblioteksmodulen.
Tar du bort den så kommer LR att skapa om den och det tar ju sin lilla runda tid om man har många bilder.

Jag genererar previews i 1:1, men jag har också inställt att LR raderar 1:1 efter en månad. Så när jag zoomar in i en bild i biblioteksmodulen som är äldre än en månad så tar det lite längre tid att få upp den.

The Lightroom Queen har rätt mycket bra texter. Här är en för preceis det du frågar:
https://www.lightroomqueen.com/backup-lightroom-files/
 
ANNONS