Annons

Nikon D7100 vs Nikon D7200??

Produkter
(logga in för att koppla)

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Det blir nog dessvärre inga riktigt bra bilder i dåligt ljus med APS-C kamerorna förrän det dyker upp en bakbelyst sensor. Har fått testa D7200 vs D7500 och nån jätteskillnad i brus är det inte (en anledning att jag sålt iväg alla mina APS-C kameror). Tycket mina kompakter (bakbelysta sensorer) brusar mindre än den D7200 jag ägde en gång i tiden............................
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Orsaken till att D7500 överhuvud taget finns är troligen att Sony förklarat att de från och med nu enbart kommer att ladda sina egna kameror med de egna sensorerna och inte sälja till konkurrenterna.
Mobiltelefonsensorer aoch andra enklare produkter omfattas inte av detta marknadspolitiska beslut.
Dessa idéer spridda av Sony-fans tar sig allt mer absurda former :)

Även 20-megapixelssensorn i D500/D7500 byggs av Sony (och mycket av dess grunddesign är omisskännelig Sony-design), det är bara att det är en Nikon-specifik variant (dvs som inte säljs till någon annan än Nikon) (ännu i alla fall) till skillnad från 24-megapixelsvarianten som ju Sony dels själva använder, men som de också säljer till Nikon, Fujifilm och Pentax med olika tillverkarspecifika anpassningar.

Och visst, på iso 100 och 200 har D500/D7500 ett halvt steg lägre dynamiskt omfång än D7200, men det handlar troligen bara om hur man prioriterat prestanda. Notera också att D500/D7500 sedan i sin tur har nästan ett halvsteg bättre dynamiskt omfång på basiso än till exempel Sony A6300/A6500 som ju definitivt använder Sonys 24-megapixelsdesign - men prioriterad på ett annat sätt en den version av 24-megpixelssensorn man säljer till D7200. Så idén att sensorn i D7500/D500 utifrån prestanda på basiso skulle vara någon slags b-version som Nikon får nöja sig med eftersom Sony behåller sina bästa ... Nja, den håller liksom inte :) De handlar bara om olika prioriteringar gjorda från grunddesigner som är kapabla att ge ungefär samma prestanda.

Saken är att man i D7200 valde att prioritera basiso-prestanda (vilket den också är bäst på av alla APS-C-kameror). Medan D7500/D500 men även kameror som Sony A6300/A6500 eller för den delen Pentax K3 II, alla designats för att också ha en smula bättre iso-prestanda på högre iso - vilket de också har jämfört med D7200. En annorlunda balans helt enkelt.

Jag förstår att en landskapsfotograf väljer D7200 över D500/D7500, den har en aning mer omfång och en aning mer upplösning på bekostnad av prestanda på högre iso, men fotar man i huvudsak på basiso är det ingen stor grej att ge upp. Men för det stora flertalet fotografer är nog avvägningen i D500/D7500 en bättre balans av prestanda.

Allmänt: Man behöver faktiskt inte hitta på krystade konspirationsteorier för att förklara att D7500 finns :)

Orsaken är helt enkelt att D7200 började bli gammal som modell och Nikon behövde något nytt i det prissegmentet. Huvudkonkurrenten Canon har släppt nytt i det prisintervallet och det är svårt att konkurrera med en flera år gammal modell. Plus att man ville man få in nytillkomna funktioner Snapbridge (som Nikon pushar hårt för) och saker som kompatibilitet med nya radioblixten SB-5000.

Sedan håller jag med om att D7500 har både för- och nackdelar jämfört med sin föregångare D7200. Men även det har ju ganska uppenbara skäl: När D7200 introducerades var den Nikons toppmodell med APS-C-sensor. Men den rollen innehas ju numera av D500 vilket nog är huvudförklaringen att D7500 (jämfört med D7200) tappat saker som dubbla minneskortsfack eller mekanisk AI-koppling (det senare har nog delvis också att göra med att det är en allt mindre efterfrågad funktion).

Jag skulle nog fortfarande hävda att 7500 trots allt ändå totalt sett är en lite bättre kamera än D7200, men att den inte är ett lika självklart val som D7200 var när den dök upp - orsaken är rätt uppenbar - nu finns både D500 och D7500 att välja på som ersättare/uppgradering.
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det blir nog dessvärre inga riktigt bra bilder i dåligt ljus med APS-C kamerorna förrän det dyker upp en bakbelyst sensor. Har fått testa D7200 vs D7500 och nån jätteskillnad i brus är det inte (en anledning att jag sålt iväg alla mina APS-C kameror). Tycket mina kompakter (bakbelysta sensorer) brusar mindre än den D7200 jag ägde en gång i tiden............................
Jag håller med om att skillnaderna i brus är små mellan D7200 och D7500. Den förstnämnda är ungefär ett halvt steg bättre på iso 100 och 200, jämbördig på 400 och sedan ett halvsteg sämre upp till iso 6400 och markant mycket sämre däröver.

Du fortsätter köpa marknadsförarnas argument att BSI ger bättre prestanda i svagt ljus :)

Jag misstänker att du kanske inte tror på vad jag säger där, men du kan ju läsa den här intervjun som Imaging resource gjorde med Nikon i Japan angående D850. I synnerhet punkterna 11 och 12 kan vara intressanta.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/nikon-d850/nikon-d850A.HTM

BSI ger mycket stora designfördelar (till priset av krångligare tillverkning), men för systemkamerasensorer har det inte mycket alls med ljusinsamling att göra: vi skulle behöva ha APS-C-sensorer med en bit över hundra megapixel innan pixelstorleken är sådan att BSI-tekniken ger någon märkbar fördel i ljusinsamling.

Ljusinsamling är helt enkelt inte det stora problemet med prestanda i våra stora systemkamerasensorer (Four Thirds, APS-C, småbild osv) - läsbrus är det idag största problemet.
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Jag håller med om att skillnaderna i brus är små mellan D7200 och D7500. Den förstnämnda är ungefär ett halvt steg bättre på iso 100 och 200, jämbördig på 400 och sedan ett halvsteg sämre upp till iso 6400 och markant mycket sämre däröver.

Du fortsätter köpa marknadsförarnas argument att BSI ger bättre prestanda i svagt ljus :)

Jag misstänker att du kanske inte tror på vad jag säger där, men du kan ju läsa den här intervjun som Imaging resource gjorde med Nikon i Japan angående D850. I synnerhet punkterna 11 och 12 kan vara intressanta.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/nikon-d850/nikon-d850A.HTM

BSI ger mycket stora designfördelar (till priset av krångligare tillverkning), men för systemkamerasensorer har det inte mycket alls med ljusinsamling att göra: vi skulle behöva ha APS-C-sensorer med en bit över hundra megapixel innan pixelstorleken är sådan att BSI-tekniken ger någon märkbar fördel i ljusinsamling.

Ljusinsamling är helt enkelt inte det stora problemet med prestanda i våra stora systemkamerasensorer (Four Thirds, APS-C, småbild osv) - läsbrus är det idag största problemet.
Nej jag backar inte från mitt påstående att bakbelyst ger mindre brus, mellan RX 100 och RX 100 II skiljer det för mycket i brusprestanda trotts att det bara skiljer ett år mellan sensorerna. Ken Rockwell (som du säkert avskyr) skrev nått liknande att bakbelyst ger mindre brus. Man kan säga att bakbelysningen fungerar som en miniblixt och att ta kort i mörker med blixt ger betydligt mindre brus.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nej jag backar inte från mitt påstående att bakbelyst ger mindre brus, mellan RX 100 och RX 100 II skiljer det för mycket i brusprestanda trotts att det bara skiljer ett år mellan sensorerna. Ken Rockwell (som du säkert avskyr) skrev nått liknande att bakbelyst ger mindre brus. Man kan säga att bakbelysningen fungerar som en miniblixt och att ta kort i mörker med blixt ger betydligt mindre brus.
Det du hävdar innebär alltså att direkta mätningar gjorda av till exempel DXO eller sedan många år erkända experter som Bill Claff med flera skulle vara felaktiga. Och att människor som faktiskt arbetar med sensordesign tydligen då vet mindre om hur sensorer fungerar än reklamfolk och Ken Rockwell.

Tja, var och en blir väl salig på sin tro ... :)
 

Lucanus

Aktiv medlem
Tack för den utförliga förklaringen och förtydligande Martin! Flera av saker som jag tidigare undrade över faller nu på plats!
 

niesara

Aktiv medlem
Tackar alla som är så engagerade och svarar! :)

Fortfarande velig, så funderar vidare och läser igenom alla för och nackdelar en gång till ;)
 

niesara

Aktiv medlem
D7200 är en mycket bra kamera som man troligen klarar sig fint med, har den själv just nu och ett lyft mot D7100. Det som gör att jag överväger köp av D7500 är en bättre AF modul, vilket ska vara bättre för rörligt motiv, den har 180000pixlar i ljusmätaren i AF modulen mot 2106pixlar i D7200. D7500 har också automatisk fine tune av fokusinställning. Finns säkert några mer skillnader både + och - för de båda. Bl.a så har D7500 enbart plats för ett minneskort. Bruset är något mindre i D7500 men man bör använda raw med D7500 för det är också kraftigare brusreducering i D7500 för jpg. Har vi inte diskuterat detta tidigare i en annan tråd :)

Om du inte ska fotografera flygande fågel eller springande hundar eller liknade så är det ingen större fördel med D7500, men även D7200 fungerar ofta bra till rörligt också. Iaf inte värt 4000:- tycker jag, kommer själv att vänta tills det enbart är någon tusenlapp
Det är rörlig hund jag gärna fotar. :) Men med kameran jag har nu så blir det inga bra foton alls.. Ute efter kamera som är bättre i dåliga ljusförhållanden, utan att bilen blir så brusig oxå.

Tackar för tipsen och infon! :)
 

pechblande

Aktiv medlem
Man kan säga att bakbelysningen fungerar som en miniblixt
Nej, det kan man inte på något sätt säga (inte utan att ljuga i alla fall).

Det handlar om att den ljusinsamlande delen hamnat framför elektroniken, har inget all med någon belysning (som ändå bara hade gjort skada, jämför med att lysa med lampa mot en projicerad bild på vägg/duk) att göra.

Snälla läs häär innan du ommer med fler påståenden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Back-illuminated_sensor#Description
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det är rörlig hund jag gärna fotar. :) Men med kameran jag har nu så blir det inga bra foton alls.. Ute efter kamera som är bättre i dåliga ljusförhållanden, utan att bilen blir så brusig oxå.
Om jag läst rätt kör du en D5100 just nu, jämfört med den har D7100, D7200 och D7500 markant bättre och snabbare autofokus. Det stora hoppet är till någon av de tre, sedan är skillnaderna mellan dem mer av gradskillnad, nyare är en aning bättre än föregående.

Brusmässigt bör också alla de tre vara märkbart bättre, även om skillnaden mot D5100 inte är lika tydlig som med autofokusen. Även här gäller att skillnaderna mellan de tre är ganska små, men att nyare är en aning bättre än föregående.

Generellt är D7100, D7200 och D7500 kvickare kameror än D5100, allt händer snabbare - serietagning, avtrycksfördröjning, tid innan bild dyker upp på skärmen osv. De har större och ljusare sökare, lite fler och tydligare reglage - men är en liten aning större och tyngre.

Fotar du springande hundar (typ agility) så kommer alla tre innebära en förbättring jämfört med en D5100, sedan är valet mellan någon av de tre mer av en budgetfråga. Det kan troligen vara smartast att köpa den billigaste av de tre och behålla det du då spar för att istället satsa på ett bra objektiv. Men har du redan bra objektiv, tja då är - för foto av springande hundar och annat rörligt - D7200 lite bättre än D7100, och D7500 lite bättre än D7200.
 

niesara

Aktiv medlem
Om jag läst rätt kör du en D5100 just nu, jämfört med den har D7100, D7200 och D7500 markant bättre och snabbare autofokus. Det stora hoppet är till någon av de tre, sedan är skillnaderna mellan dem mer av gradskillnad, nyare är en aning bättre än föregående.

Brusmässigt bör också alla de tre vara märkbart bättre, även om skillnaden mot D5100 inte är lika tydlig som med autofokusen. Även här gäller att skillnaderna mellan de tre är ganska små, men att nyare är en aning bättre än föregående.

Generellt är D7100, D7200 och D7500 kvickare kameror än D5100, allt händer snabbare - serietagning, avtrycksfördröjning, tid innan bild dyker upp på skärmen osv. De har större och ljusare sökare, lite fler och tydligare reglage - men är en liten aning större och tyngre.

Fotar du springande hundar (typ agility) så kommer alla tre innebära en förbättring jämfört med en D5100, sedan är valet mellan någon av de tre mer av en budgetfråga. Det kan troligen vara smartast att köpa den billigaste av de tre och behålla det du då spar för att istället satsa på ett bra objektiv. Men har du redan bra objektiv, tja då är - för foto av springande hundar och annat rörligt - D7200 lite bättre än D7100, och D7500 lite bättre än D7200.
TACK! :)

Då är frågan. Vilket objektiv bör man satsa på? Behöver komma nämre objekten.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Sigma 17-50mm 2.8 och ett 50mm.
Om jag nu lite i första hand tänker på att fånga springande hundar så kan man tänka sig

- Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR II - 3000 kr - billigaste alternativet du bör fundera över
- Nikon AF-P DX 70-300/4,5-6,3G ED VR - 4200 kr - ny prisvärd telezoom från Nikon, avsed för APS-C-kameror (som D7100/7200/7500)
- Nikon AF-P 70-300/4,5-5,6E ED VR - 9000 kr - som ovan, men passar också småbildskameror (som D750, D610 mfl)
- Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD - 3900 kr - som ovan, men lite billigare och lite äldre, prisvärt
- Nikon AF-S 70-200/4G ED VR - 13500 kr - mycket högre kvalitet än ovanstående, men dyrare, superskarp, snabb fokus
- Sigma 100-400/5-6,3 DG OS Contemporary - 9000 kr - antagligen onödigt långt för dig, men mycket prisvärt

Sedan skulle jag kika efter följande begagnade, mycket mer prisvärda
- Nikon AF-S 70-200/2,8 VR - ca 8000 kr - skarpt, snabbfokuserande, jättebra
- Nikon AF-S 70-200/2,8 VR II - ca 12000-14000 - modernare och på flera sätt förbättrad version av första
 

PMD

Aktiv medlem
- Nikon AF-P DX 70-300/4,5-6,3G ED VR - 4200 kr - ny prisvärd telezoom från Nikon, avsed för APS-C-kameror (som D7100/7200/7500)
- Nikon AF-P 70-300/4,5-5,6E ED VR - 9000 kr - som ovan, men passar också småbildskameror (som D750, D610 mfl)
- Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD - 3900 kr - som ovan, men lite billigare och lite äldre, prisvärt
Nikon AF-S 70-300/4,5-5,6 G VR är väl också ett alternativ att överväga i det brännviddsområdet? Cirka 5500 kr, men Nikon Store säljer ett som är "Nikon certified refurbished" för 3400 kr just nu. Ett begagnat men av Nikon genomgånget och upputsat objektiv, om jag har förstått rätt.
 

niesara

Aktiv medlem
Om jag nu lite i första hand tänker på att fånga springande hundar så kan man tänka sig

- Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR II - 3000 kr - billigaste alternativet du bör fundera över
- Nikon AF-P DX 70-300/4,5-6,3G ED VR - 4200 kr - ny prisvärd telezoom från Nikon, avsed för APS-C-kameror (som D7100/7200/7500)
- Nikon AF-P 70-300/4,5-5,6E ED VR - 9000 kr - som ovan, men passar också småbildskameror (som D750, D610 mfl)
- Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD - 3900 kr - som ovan, men lite billigare och lite äldre, prisvärt
- Nikon AF-S 70-200/4G ED VR - 13500 kr - mycket högre kvalitet än ovanstående, men dyrare, superskarp, snabb fokus
- Sigma 100-400/5-6,3 DG OS Contemporary - 9000 kr - antagligen onödigt långt för dig, men mycket prisvärt

Sedan skulle jag kika efter följande begagnade, mycket mer prisvärda
- Nikon AF-S 70-200/2,8 VR - ca 8000 kr - skarpt, snabbfokuserande, jättebra
- Nikon AF-S 70-200/2,8 VR II - ca 12000-14000 - modernare och på flera sätt förbättrad version av första
Tack snälla för tipsen, ska genast kolla upp dom olika! :) Bra med förslag i olika prisklasser, kan vara värt att jämföra de!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Utöver ovan, 70-200 objektiv kan vara precis lagom för lite allround och hundar.

Nikons 70-200/4 är ett lätt och smidigt objektiv som är riktigt bra.
Så finns Tamrons 70-200/2,8 bra med den högre ljusstyrkan men lite tyngre, det finns ett VC variant som kom för några år sedan som man kanske kan hitta till ett bra pris. Det nya VC G2 som kom i år är nogför dyrt.
Sigma har också 70-200/2,8 men tycker nog att Tamrons är bättre
 
ANNONS