Annons

Köpa bättre utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Jag har fotat med inbyggd blixt vilket funkar för mig på ett dansgolv då det är mindre risk att ha ihjäl folk!
en del kameror verkar inte ha det, för och nackdelar med det?
Tycker du skulle köpa en extern blixt, det finns mycket att välja mellan men har själv valt Nikons egna märke. Det blir så otroligt mycket snyggare när du kan välja vart du skall rikta blixtljuset.

Finns många fler exempel om du googlar på nätet popupflash vs external flash
 

Bilagor

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack för alla tips! Jag fattar att jag borde gå en fotokurs :)
Alla kan ha glädje och utbyte av det :)

Jag ville veta hur bra kamera jag ska satsa på i för hållande till vilka objektiv jag har råd med.
Som flera påpekat, generellt spelar objektiven större roll än kameran. Ett tips är ju att du börjar med att skaffa nya objektiv och tills vidare kör vidare med din D300. Den har ju funkat bra hittills och på det sättet märker du ju tydligare hur stor skillnad nya objektiv gör. Sedan är det nog på sikt en bra idé att skaffa ny kamera också, men börja med objektiven.

Vad är skillnaden på fullformat och inte? Har jag nån glädje av att ha det?
Mycket starkt förenklat: Jämfört med APS-C (den sensorstorlek din nuvarande D300 och kameror som D500, D7200 mfl har) så kan du med en fullformatare (t.ex. D750 som nämnts av flera) få samma bildkvalitet i hälften så svagt ljus. Fotar du ofta i svagt ljus är det en märkbar skillnad.

Sedan finns de fler skillnader, men det är nog den du tydligast märker.

Jag har fotat med inbyggd blixt vilket funkar för mig på ett dansgolv då det är mindre risk att ha ihjäl folk! en del kameror verkar inte ha det, för och nackdelar med det?
Att man i vissa kameror tagit bort den inbyggda blixten är för att få plats med en större sökare (du ser en större och ljusare bild när du siktar), för att istället sätta in radioenheter (wifi, Bluetooth) där blixten annars satt och för att det gör det lite enklare att få kamerahuset rejält stryk- och vattentåligt.

Men, inbyggd blixt är onekligen smidigt och funkar det för dig så kan det vara ett bra argument för D7200 över D500.

Jag fattar att det är en del puckade frågor, men jag är verkligen inte insatt men har ändå lyckats få till bilder folk gillar. Kraven är inte så höga från mina följare men jag vill ju köpa nåt så vettigt som möjligt nu när jag fått den här möjligheten.
Man kan ta bra bilder utan att veta något speciellt om hur kameran fungerar. Men ju mer man vet hur kameran (och objektiven) funkar, ju enklare blir det att få bra bilder som blir precis som man vill ha dem. Och man får oftare bilder som är så som man tänkt sig.

Och den som inte ställer några frågor lär sig ju inget :)
 

j3n5

Aktiv medlem
Jag har kollat lite på hur du fotar och tycker så här;

D750, fullformat ger bättre grundförutsättningar i de förhållanden du fotograferar. Du får helt enkelt ut mer av bilderna varesig du kör auto och jpeg eller manuellt, raw och efterbehandlar. Kanske ingen annan märker men du gör nog det och det tycker jag är skäl nog.

En 70-200/2.8, kanske Tamrons rätt nylanserade som går på 15000:- och verkar rätt bra. Annars ett begagnat Nikon 7-200/2.8 vrII. Ser ut som om du står lite på avstånd och fotar bilparader rätt ofta. Där glänser den kombon..

Sigmas 20-35/2, Tycker inte det finns så mycket anledning att ha mer vidvinkel än 20 på bilar(åsikt). F2 ger en massa ljus på sensorn för att vara zoom. Du får lite handlingsutrymme (20-35), bra möjlighet till att med oskärpa frilägga bilarna och poppa fram färger samt grymma möjligheter till bilder i dåligt ljus.

Ett alt som är både lättare och billigare skulle vara Nikon D7500, Sigma 18-35/1.8 & Sigma 50-100/1.8. Tror det skulle vara en riktigt grym kombo för det du gör. Men jag röstar ändå på fullformat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Med 65 K skulle jag lägga rabarber på objektiv.
En kamera behöver inte kosta så jäkla mycket.

Nu vet jag inte vilka brännvidder du kör, men ett 70-200 är en bra investering.
Sen kanske du vill ha normalzoom, alternativt vidvinkel.

Nikon 70-200 nyaste ca: 29k
Nikon AF-S DX 17-55/2,8 G ED ca:16K
Nikon D7200 ca: 10k
En blixt, Nikon SB-700 ca: 2600kr
Någon ryggsäck & stativ.

Träna på att fota med Raw och redigera bilder, ta dig ut i Manuellt läge.

Oj, det blev lite dyrare än jag trodde. Kanske kan skaffa Tamrons 70-200 i stället.
Då ställer jag en motfråga: varför ska man göra som ovan istället för att köpa D750 och 70-200/4 VR för några få tusenlappar mer än vad du lägger bara på telezoomen? Sedan finns det ett antal 24-70 att välja på, inklusive Nikons senaste med VR.

En notering som är värd att göra är att Nikons 17-55/2,8 nog är en av de sämsta affärerna att göra på nya orginalobjektiv. Begagnatpriset på det objektivet är ganska lågt eftersom det finns gott om tredjepartsobjektiv, låg proffsefterfrågan och att det inte relativt gammalt. Nu har jag inte tittat de senaste månaderna direkt, men att få tag i det för 6-7 kkr har inte varit någon utopi tidigare.
 
Nu har jag köpt min utrustning och det blev.

En ny D810
Ett nytt fast 50mm 1,4
Ett begagnat 24-70mm 2,8
Ett begagnat 70-200 mm 2,8 ED WR
Ett extra batteri
Skyddsglas till alla objektiv
Ett bra 64g minneskort
Ett rengöringskit

Det som saknas är en väska, ett stativ och en extern blixt.

Jag är tacksam för alla tips jag fått och tycker att jag fått en hyfsad utrustning för pengarna.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Först och främst: Grattis till en bra utrustning!

Det som saknas är en väska, ett stativ och en extern blixt.
Angående stativ, spar det ett tag, skall du ha ett, så skall du ha ett som är bra. Att köpa ett billigt (men inte så bra) bara för att ... Det är att kasta pengar i sjön. Vänta tills du känner att du har råd med ett bra stativ och en bra led till det (leden kostar ju ofta minst lika mycket som själva stativet).

Extern blixt är enklare: Begagnad SB-700 skulle vara mitt första tips, begagnad SB-910 mitt andra, eller om du vill hålla nere på budgeten så är gamla SB-800 fortfarande en mycket bra blixt, går att hitta billigt, men har ett användargränssnitt som (jämfört med det i SB-700 och SB-910) är besvärligt, ointuitivt och irriterande. Men själva blixten är utmärkt :)

Sist men inte minst, du hade skaffat ett 64 GB-kort, vet inte om det var ett SD-kort eller ett CF-kort (D810 har ju en kortplats för vardera), men jag skulle komplettera med (minst) ett till, av den andra sorten så du kan ha dubbla kort i kameran. Dels för att det t.ex. på en resa ger dig dubbla kapaciteten, dels för att det innebär att du om du fotar något väldigt speciellt kan ställa in så att alla bilder sparas två gånger, en gång på vardera kortet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Först och främst: Grattis till en bra utrustning!



Angående stativ, spar det ett tag, skall du ha ett, så skall du ha ett som är bra. Att köpa ett billigt (men inte så bra) bara för att ... Det är att kasta pengar i sjön. Vänta tills du känner att du har råd med ett bra stativ och en bra led till det (leden kostar ju ofta minst lika mycket som själva stativet).
Instämmer, mitt lite lite äldre Manfrotto 190 XProB (eller något i den stilen) med 486RC2 är i princip bara användbart ihop med en kamera som D810 med lite kortare fasta objektiv. Snabbplattan är den absolut svagaste punkten, så det går väl i och för sig att förbättra genom att byta huvudet. Jag har prövat att sätta 70-200/4 VR på (utan stativkrage) och det är helt oanvändbart när det blir lite framtungt på grund av all svikt.

Extern blixt är enklare: Begagnad SB-700 skulle vara mitt första tips, begagnad SB-910 mitt andra, eller om du vill hålla nere på budgeten så är gamla SB-800 fortfarande en mycket bra blixt, går att hitta billigt, men har ett användargränssnitt som (jämfört med det i SB-700 och SB-910) är besvärligt, ointuitivt och irriterande. Men själva blixten är utmärkt :)
Jo, jag har en SB-800 köpt ny och den är ju som den är. :) Man vänjer sig dock delvis och kör man bara automatik så märker man ju inte gränssnittet så mycket. Även om gränssnittet är som det är så tycker jag att det är mer störande att huvudet inte går att vrida riktigt hela varvet runt när man ska studsa den inomhus. En fördel är dock att den inte är lika klumpig som efterföljarna i 900/5000-serien och man kan ju få den till ett rätt hyfsat pris begagnad. SB-700 är nog den jag själv skulle köpa i första hand om jag skulle köpa en till extern blixt. Rimlig storlek och den har ju alla funktioner som behövs på en modern kamera (SB-800 har ju lite saker som inte finns på nyare blixtar). En liten bonus är att SB-700 har (två?) hårda färgfilter och inte de hopplösa tunna svårmonterbara sladdersakerna som hör till SB-800. Jag har någon gång tänkt använda dem för att balansera upp färgtemperaturen lite, men omedelbart blivit förbannad och kört som vanligt.

Sist men inte minst, du hade skaffat ett 64 GB-kort, vet inte om det var ett SD-kort eller ett CF-kort (D810 har ju en kortplats för vardera), men jag skulle komplettera med (minst) ett till, av den andra sorten så du kan ha dubbla kort i kameran. Dels för att det t.ex. på en resa ger dig dubbla kapaciteten, dels för att det innebär att du om du fotar något väldigt speciellt kan ställa in så att alla bilder sparas två gånger, en gång på vardera kortet.
Jag gillar inte när kortplatsen är tom heller med ett stort hål, främst CF-platsen, så jag hade nog köpt ett kort bara av det skälet. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Nu har jag köpt min utrustning och det blev.

[...]
Skyddsglas till alla objektiv
[...]
Dom bör du inte ha monterade på objektiven i normalfallet utan bara i riktigt skitiga miljöer (om det stänker lera, ungefär). Två extra glas/luft-genomgångar förbättrar inte direkt det optiska systemet.

Om du inte redan har gjort det så köp motljusskydd till alla objektiven. Det är ett billigt sätt att skydda frontlinsen mot slag och stötar och ger bättre kontrast i bilderna.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Dom bör du inte ha monterade på objektiven i normalfallet utan bara i riktigt skitiga miljöer (om det stänker lera, ungefär). Två extra glas/luft-genomgångar förbättrar inte direkt det optiska systemet.

Om du inte redan har gjort det så köp motljusskydd till alla objektiven. Det är ett billigt sätt att skydda frontlinsen mot slag och stötar och ger bättre kontrast i bilderna.
Nikon skickar med motljusskydd till de flesta objektiven numera, så om inte tidigare ägare slarvat bort dem till zoomarna så har de det. Om inte 50:an mot förmodan är den gamla skruvdrivna så har den också motljusskydd.

Filterdiskussionen i övrigt finns i ett otal versioner i forumet för den som vill läsa. Vi kan väl säga att det råder delade meningar om det här med att ha filter som skydd oavsett situation. :) Själv kör jag utan och med motljusskydd som normallösning.
 

lonian

Aktiv medlem
Då ställer jag en motfråga: varför ska man göra som ovan istället för att köpa D750 och 70-200/4 VR för några få tusenlappar mer än vad du lägger bara på telezoomen?
Jag har ägt 70-200 f4 och äger idag Nikons 70-200 f2.8 den nyaste. Den är hästlängder bättre. Skärpedjupet på 2.8 är svårt att slå. Personligen känner jag inte att jag behöver något annat objektiv för porträtt tex. Den kan även ge lite miniatyreffekt på grejor på avstånd också. Men nu kanske det inte ser så ut på en crop sensor.

Denna bild är tagen i skymning.
 

Bilagor

ANNONS