Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel, tips någon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Veil

Aktiv medlem
Hej allesammans

Jag är sugen på att köpa ett supervidvinkelobjektiv.
Visserligen är mitt 24-70 vidvinkel det med. Men jag hade velat ha ett ännu bredare objektiv.

tex 10-20 eller liknande! så lite fisheyeeffekt som möjligt önskas.

Tips någon?
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Nikons 14-24 är det extrema vidvinkel jag hört bäst om. Kostar och väger en hel del men det ska vara det bästa. Snudd på legendariskt när det kommer till landskap och arkitektur.

Jag själv sneglar på Nikons 16-35 f4, det är några tusenlappar billigare. Anledningen till att jag funderar på denna över 14.24 är att det ska gå att fästa filter på den vilket är svårt med 14-24 då frontliksen är välvd. Visserligen har LEE en specialhållare för objektivet men den känns väldigt dyr och jag har redan standardvarianten.

14-24 väger ca 1kg och 16-35 ca 650g. 16-35 har VR om du kör mycket handhållet.

Under 14mm har jag inte sett till FF, då antar jag att du får välja ett fisheye objektiv.

Om du nöjer dig med något längre så har jag läst en del bra om nikons fasta 20mm 1.8G. Någon tusenlapp billigare än 16-35.
 

Veil

Aktiv medlem
Nikons 14-24 är det extrema vidvinkel jag hört bäst om. Kostar och väger en hel del men det ska vara det bästa. Snudd på legendariskt när det kommer till landskap och arkitektur.

Jag själv sneglar på Nikons 16-35 f4, det är några tusenlappar billigare. Anledningen till att jag funderar på denna över 14.24 är att det ska gå att fästa filter på den vilket är svårt med 14-24 då frontliksen är välvd. Visserligen har LEE en specialhållare för objektivet men den känns väldigt dyr och jag har redan standardvarianten.

14-24 väger ca 1kg och 16-35 ca 650g. 16-35 har VR om du kör mycket handhållet.

Under 14mm har jag inte sett till FF, då antar jag att du får välja ett fisheye objektiv.

Om du nöjer dig med något längre så har jag läst en del bra om nikons fasta 20mm 1.8G. Någon tusenlapp billigare än 16-35.

Jag trodde inte man fotade landskap med lägre brännvidd än 24mm=?
Blir inte skärpan ute i kanterna väldigt dålig på 14mm?
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Jag trodde inte man fotade landskap med lägre brännvidd än 24mm=?
Blir inte skärpan ute i kanterna väldigt dålig på 14mm?
???

Sådana generaliseringar är fullkomligt livsfarliga, akta dig för att tro på/följa dem. Vad har du ens fått de ifrån? Det enda de gör är att hindra dig från att vara kreativ (förlåt mig om jag låter sträng).
Vilken brännvidd man använder till landskap beror på vilket perspektiv och utsnitt [<teknik] man vill ha, vilket i sin tur (förutom motiv och ljus) påverkar bildens känsla, intimitet och drama [<estetik].

Skärpan ute i kanterna på 14mm beror på hur bra objektivet är.

14-24 är mycket skarp ända ut i hören på 14mm vidöppet, men blir givetvis skarpare nedbländat,
 

Veil

Aktiv medlem
???

Sådana generaliseringar är fullkomligt livsfarliga, akta dig för att tro på/följa dem. Vad har du ens fått de ifrån? Det enda de gör är att hindra dig från att vara kreativ (förlåt mig om jag låter sträng).
Vilken brännvidd man använder till landskap beror på vilket perspektiv och utsnitt [<teknik] man vill ha, vilket i sin tur (förutom motiv och ljus) påverkar bildens känsla, intimitet och drama [<estetik].

Skärpan ute i kanterna på 14mm beror på hur bra objektivet är.

14-24 är mycket skarp ända ut i hören på 14mm vidöppet, men blir givetvis skarpare nedbländat,
Brännvidden hör ju inget med bländaren att göra i sammanhanget? Eller är jag ute o snurrar nu? :)
Det går väl alldeles utmärkt att få en lika skarp bild på 14mm f8 som 24mm f8?

tack för dom övriga tipsen! :D
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Brännvidden hör ju inget med bländaren att göra i sammanhanget? Eller är jag ute o snurrar nu? :)
Det går väl alldeles utmärkt att få en lika skarp bild på 14mm f8 som 24mm f8?

tack för dom övriga tipsen! :D
Ja du har nog hunnit snurra några varv redan. ^_^ Jag nämnde ingenting om bländare när jag talade om val av brännvidd. Jag nämnde dock att kant/hörnskärpan ökar när man bländar ner. Detta gäller samtliga vidvinkelobjektiv, dock i olika grad beroende på dess kvalitet.

På din andra fråga skulle jag normalt svara Ja, men även där finns det fler variabler som påverkar. Men vad gäller just bländare 8, ja då kan vi för enkelhetens skull säga att skärpan inte kommer vara något bekymmer.
 

frwe

Aktiv medlem
Är vi uppe i priser som Nikon 14-24 så finns det en del att kika på. Zeiss har fina vidvinklar på 15 och 18mm, jag har själv 18mm som jag använder på fullformat. Samyang har ett antal vidvinklar som är riktigt skarpa till ett betydligt lägre pris som enligt många tester är minst lika bra som betydligt dyrare objektiv. Alla dessa har dock manuell fokus men det är ett litet problem vid sådana brännvidder.
http://www.scandinavianphoto.se/kategori/1008167306/objektiv-till-nikon/fasta-vidvinkelobjektiv#brand=10621678,5547020&filter=&category=1008167306&page=0
/Frode
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nikons 17-35/2,8 skall tydligen gå att få tag på nya. Men fråga bara betrodda återförsäljare. Jag hade testat svenska firmor först. Sen Grays i London och till sist B&H i USA eller Nikon själv i Japan.
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Hej allesammans

Jag är sugen på att köpa ett supervidvinkelobjektiv.
Visserligen är mitt 24-70 vidvinkel det med. Men jag hade velat ha ett ännu bredare objektiv.

tex 10-20 eller liknande! så lite fisheyeeffekt som möjligt önskas.

Tips någon?
Löjligt nöjd med mitt 14-24 på min D4s, men ett tips kan vara att få testa ett och sedan avgöra själv. Men jag är iaf nöjd som fan med det och vikt är inte ett problem, är det ett problem finns det en lösning som heter styrketräning ;)
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Själv har jag Nikons 16-35, jag är nöjd, jag valde att inte gå på 14-24.

Anledningen är användningen. Nikons 14-24 är helt klart ett av världens bästa. Men för mig faller det på den buktande linsen vilket gör att du inte kan använda filter. Jag anser att jag har större nytta av att kunna använda filter än att komma ned till 2.8.

Självklart vill jag ha en av varje :) Men har man obegränsad budget så får man prioritera. Det är trots allt inte så ofta som min vidvinkel sitter på ändå :)
 

frwe

Aktiv medlem
Själv har jag Nikons 16-35, jag är nöjd, jag valde att inte gå på 14-24.

Anledningen är användningen. Nikons 14-24 är helt klart ett av världens bästa. Men för mig faller det på den buktande linsen vilket gör att du inte kan använda filter. Jag anser att jag har större nytta av att kunna använda filter än att komma ned till 2.8.

Självklart vill jag ha en av varje :) Men har man obegränsad budget så får man prioritera. Det är trots allt inte så ofta som min vidvinkel sitter på ändå :)
LEE filterhållare finns för 14-24, det finns något annat märke också.

/Frode
 

apersson850

Aktiv medlem
Går det inte att sätta filter baktill på ett sånt 14-24? Jag kör ju på den ljusa sidan, hihi, så jag har Canons EF 11-24 mm f/4L USM. Där finns filterhållare i objektivfattningen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Samyang 14/2,8, ifs manuell men till ett annat pris än 14-24/2,8. Manuell fokus går ju ganska OK på dessa vidvinklar. Osäker på filteradapter men har för mig sett att det skulle komma sådana till Samyang
 
ANNONS