Annons

Kameratillverkare tänker analogt i en digital tid

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
(1) En automat kan inte veta hur jag vill exponera bilden. Det vet bara jag.
Men automatiken kan sköta om inställningen av kameran enligt dina önskemål.

Det finns mycket annan automatik i en kamera som man tar för given och som underlättar livet som fotograf. T.ex. så behöver du väl inte bestämma manuellt vilken sektor och vilka block på minneskortet som ska användas för att lagra den bild du just tagit?

(2) Jag fotar gärna rörliga motiv, bland annat gatufoto. Det snabbaste är att inte använda automatik alls, utan välja rätt grundinställning, kunna exponeringstoleranserna och justera vid behov.
Just det ... och kanske låta kameran anpassa justeringen om omständigheterna ändras snabbt?

Jag känner en kille som aldrig mäter ljus utan jobbar med sunny 16. Hans bilder slår det mesta.

Anledningen till att jag ens diskuterar detta är just att tilltro till automatik gör att fotografer inte lär sig att hantera kameran och kontrollera bildens utseende. Visst missar man ibland men det avtar med ökande färdighet. Automatik missar också, kanske oftare.
Att du ännu inte har upptäckt fördelar med automatisering gör knappast att andra gör fel som använder automatik. Det är lite som en person med manuellt växlad bil som inte för sitt liv kan se fördelarna med automatväxel.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Att du ännu inte har upptäckt fördelar med automatisering gör knappast att andra gör fel som använder automatik. Det är lite som en person med manuellt växlad bil som inte för sitt liv kan se fördelarna med automatväxel.
Intressant vinkling. Det är alltså jag som är en fotografisk idiot för att jag inte låter kameran fotografera åt mig?

Då tänkte jag avsluta mitt engagemang i tråden med ett citat av Elliott Erwitt, som ungefär sammanfattar vad jag har försökt säga:

"The problem with digital photography, its too easy. When things get too easy, people get sloppy. And sloppiness is not a good thing in photography."

https://www.youtube.com/watch?v=9FxjMRaF17o
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Intressant vinkling. Det är alltså jag som är en fotografisk idiot för att jag inte låter kameran fotografera åt mig?
En förare som kör automatväxlat låter inte bilen köra åt sig. En fotograf som använder automatik låter inte kameran fotografera åt sig. Att antyda motsatsen är mer än en aning nedlåtande.

Det är ingen som har kallat dig idiot, men om du tolkar det du citerade som en idiotförklaring undrar jag vad du egentligen tycker om människor som använder sig av automatik.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
"The problem with digital photography, its too easy. When things get too easy, people get sloppy. And sloppiness is not a good thing in photography."
Antar att du som puritan analogfotograf kanske också använder ljusmätare eller har memorerat en lathund för ett visst ISO-tal, eller? När du sedan överför ljusmätarens eller lathundens nummer till kameran, är inte det en slags automatik? Eller borde jag förstått att du vet exakt vad kameran ska vara inställd på om du använder ISO 6800 en mulen dag när en spotlight på 1000 Watt belyser ett ansikte som står tjugo meter ifrån dig?

Sedan undrar jag om du använder kamerans alla ”tre ben” ISO, bländare och tid när du ställer in kameran inför fotografering. Låt mig gissa att du först låser ISO på ett relativt lågt värde och där efter ställer bländare och tid. I vilket fall var det så jag gjorde under hela min analoga fotoperiod då man inte kunde byta ISO utan att byta filmrulle (eller pressade hela rullen vid framkallning). Det var mycket enkelt att veta inställningarna: Man utgick från till exempel ISO 100 en solig dag, ställde in bländare 16 och slutartid 1/100. Därefter började man räkna + och -. Men det blev fantastiskt mycket mer komplicerat när man plötsligt kunde börja ändra även ISO. Och det är det den här tråden handlar om. Tillverkare och bakåtsträvande nostalgifotografer som påverkar kameratillverkare glömmer att man faktiskt kan utnyttja det ”tredje benet”, ISO på ett mycket fördelaktigt sätt när man har digitalkamera oavsett om man fotar i manuellt läge eller använder automatik. Den stora poängen här är att ISO ska ha samma framträdande roll som bländare och tid i stället för att gömma ISO i någon obskyr meny. Och för de som vill fotografera i auto-ISO borde exploneringskompensation eller +/- vara en självklar sak när möjligheten finns.
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant vinkling. Det är alltså jag som är en fotografisk idiot för att jag inte låter kameran fotografera åt mig?
Det har jag knappast påstått. Vad jag hävdar är att det faktum att du inte vill använda automatik inte är ett argument för att automatik är dåligt för andra. Av vad du har skrivit tycker jag mig kunna uttyda den åsikten, nämligen. Om jag har missförstått får du gärna förtydliga.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Det viktigaste nät man ställer in kameran själv är att man uppmuntras att tänka och vara mer uppmärksam. Man läser av ljuset, lägger märke till det som finns i bilden, funderar på hur det kommer att se ut. Den processen är i sig ingen begränsning, tvärtom.

Det finns inte heller bara en metod att fotografera. När man inte överlåter till automatiken kan man välja. För egen del kör jag på många olika sätt. Ibland fotar jag med bälgkamera och sunny 16, ibland använder jag ljusmätare för infallande ljus. Ibland justerar jag exponering med live view, evf eller histogram. ibland byter jag ISO osv.

Men det jag mästan aldrig gör är att låta kameran bestämma exponeringen helt själv utan input från mig.

Även om kamerornas ljusmätare för reflekterat ljus blivit smartare så kan de lätt bli lurade, särskilt i komplicerat ljus. Då måste man ändå vara aktiv. Man måste välja rätt mätmetod för situationen och man måste ofta rikta om, låsa exponeringen och komponera om.

Samma princip gäller även för autofokus, så flör att få riktigt bra precision måste man rikta om kaneran två gånger innan man komponerar. Om man ligger rätt med en manuellt inställd kamera är det bara att komponera och trycka.

Sedan finns det väl ganska gott om kameror med dedikerade ISO-knappar. Mina Sony har det och det hade även Canon.
 

PMD

Aktiv medlem
När man inte överlåter till automatiken kan man välja. För egen del kör jag på många olika sätt. Ibland fotar jag med bälgkamera och sunny 16, ibland använder jag ljusmätare för infallande ljus. Ibland justerar jag exponering med live view, evf eller histogram. ibland byter jag ISO osv.
Ja, ungefär så gör jag också ofta när det finns tid för det.

Men det jag mästan aldrig gör är att låta kameran bestämma exponeringen helt själv utan input från mig.
Samma här. När jag använder exponeringsautomatik är det väldigt ofta jag också använder exponeringskompensation eftersom kameran rätt sällan kan bedöma vilka delar av motivet jag anser viktigast att exponera "rätt".

Även om kamerornas ljusmätare för reflekterat ljus blivit smartare så kan de lätt bli lurade, särskilt i komplicerat ljus. Då måste man ändå vara aktiv. Man måste välja rätt mätmetod för situationen och man måste ofta rikta om, låsa exponeringen och komponera om.
Det metodiken går alldeles utmärkt att kombinera med att låta kameran automatiskt ställa in en eller flera av exponeringsparametrarna. Automatik är mer än bara gröna rutan eller P-läget.

Samma princip gäller även för autofokus, så flör att få riktigt bra precision måste man rikta om kaneran två gånger innan man komponerar. Om man ligger rätt med en manuellt inställd kamera är det bara att komponera och trycka.
Varför två gånger?

Om man använder fasdetekterande AF så kan det räcka med att gå över till följande AF för att få bättre precision i fokuseringen.

Sedan finns det väl ganska gott om kameror med dedikerade ISO-knappar. Mina Sony har det och det hade även Canon.
Ja, och på senare tid har kameratillverkarna även fattat att det är lika viktigt att ISO-inställningen syns i sökaren som att slutartid och bländare syns där.

Hos flera tillverkare går det dock lite trögt med införandet av ISO-kompensation ...
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
Sedan finns det väl ganska gott om kameror med dedikerade ISO-knappar. Mina Sony har det och det hade även Canon.
Men den lilla dedikerade ISO-knappen som finns på Canons kameror går knappast att jämställa med deras bländare- och tidinställningar. Använder du Av på Canon kan du ändra bländare utan att trycka på särskilda små menyknappar. Det samma gäller tidsinställning. Samma lätta inställningsfunktion borde finnas för ISO i och med att ISO påverkar ljuset i bilden på samma sätt som bländare och tid. Utöver Av och Tv på till exempel Canon borde det finnas ett läge för ISO.

Med andra ord:
När du med en digital kamera fotograferar i manuellt läge borde du kunna ändra på bländare, tid och ISO utan att gå genom några speciella menyer. Det ska alltså finnas direktåtkomst till samtliga tre inställningsfunktioner i den digitala kameran.
 

snap01

Aktiv medlem
på dia tiden då körde man med exponerings kompensation ibland pga att dia film tålde knappt ens 0,3 stegs överexponering samt man hade inget facit med sig (histogrammet) utan fick lära sig mäta ljuset o sedan vid svårare motiv alt viktiga där det var viktigt att expon skulle bli rätt då använde jag bracketing på 3 bilder.

Med en digital kamera så är det rätt lätt att stämma av expon på histogrammet se att man ligger rätt o med det större omfånget med digital teknik så ska det mycket till att en exponering man tar inte är tillräckligt bra för att kunna ställa bilden. Jag själv har oftast skapligt med tid för en bild så jag kollar expon o tar om bilden ifall den inte är så rätt jag vill ha den. Jag strävar alltid efter så lågt iso som möjligt o har koll så jag inte får rörelse oskärpa o skulle inte lita på att auto iso utan väljer att ha koll på det själv.

När jag jobbar så kör jag oftast med bländarval låter kameran välja tid eftersom med bländaren kan jag påverka utseendet på bilden med tex kort skärpesläpp eller skarpt från förgrund till horisont osv.

All teknik är oftast bra man väljer själv hur man vill göra men jag kör på mitt sätt eftersom jag är van vid det o har koll på det jag gör.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
All teknik är oftast bra man väljer själv hur man vill göra men jag kör på mitt sätt eftersom jag är van vid det o har koll på det jag gör.
Precis så, kameratillverkare och fotografer har länge nöjt sig med att köra på sitt gamla invanda sätt. Men vi får inte blunda för att digitalkameran har öppnat nya möjligheter. Om kameratillverkare fortsätter lyssna på fotografer som säger det du säger kommer utvecklingen att stanna upp.
 

apersson850

Aktiv medlem
Fotograf tänker stillastående i en rörlig tid

Samma princip gäller även för autofokus, så flör att få riktigt bra precision måste man rikta om kaneran två gånger innan man komponerar. Om man ligger rätt med en manuellt inställd kamera är det bara att komponera och trycka.
Jo du, fokusera och komponera om går ju bra med motiv som är gjutna i betong, eller för sådan porträtt som man tog på 1800-talet, där motiven fick vara snälla att stå stilla ett bra tag för att de skulle bli skarpa i bilden.

Under en längre tid har det gått att fotografera även sådant som rör sig, utan att det blir suddigt. Det gäller för fotografen, inte bara kameratillverkaren, att kunna tänka om när nya möjligheter uppenbarar sig.

Under inte lika lång tid har det gått att få kameran att fokusera med automatik, även på motiv som rör sig så att avståndet ändras under fotograferingen. Det gäller för fotografen, inte bara kameratillverkaren, att kunna tänka om när nya möjligheter uppenbarar sig.

Under en längre tid har det gått att få kameran att spänna slutaren automatiskt mellan bilderna, så man inte behöver pausa för att använda en manuell arm för detta. Det gäller för fotografen, inte bara kameratillverkaren, att kunna tänka om när nya möjligheter uppenbarar sig.

Men inte går det att fokusera och komponera om när man ska fotografera sådant som rör sig. Då är motivet inte kvar på samma avstånd som man fokuserade på när väl bilden ska tas. Inte går det att ta bara en bild heller, på ett förutbestämt avstånd, för då kan man ge sig den på att motivet behagade blinka eller bära sig allmänt icke-fotogeniskt åt just i det ögonblicket.

Men låt kameran justera avståndsinställningen automatiskt samtidigt som den spänner slutaren automatiskt och, när det passar bäst, justerar exponeringen automatiskt, så kan även jag få till bilder som den här.

Naomi

Det gäller för fotografen, inte bara kameratillverkaren, att kunna tänka om när nya möjligheter uppenbarar sig. Därför avslutar jag med ett citat som är från mig själv:

"Problemet med digital fotografi är att det ger så många möjligheter. Lata fotografer ids inte upptäcka och utvärdera alla nya tekniska möjligheter, och det är inte bra för fotografin i sig själv."
 

Worley

Avslutat medlemskap
Det blir väldigt fram och tiilbaka mellan låsta uppfattningar här.

Det finns många lägen då automatiken fortfarande är för "dum" för att exponera rätt eller fokusera rätt. Då får man fippla med inställningarna eller överlista automatiken med peka-om-och-lås.

Att använda automatik kräver inte särskilt mycket inlärning eller övning. Jag kan använda alla funktioner på kameran, men väljer oftast att inte göra det. Manuell fotografering kräver lite mer inlärning och övning. Man blir aldrig fullärd, men man blir alltid lite bättre på det. Därigenom utvecklas man som fotograf och har roligt samtidigt.

Det går alldeles utmärkt att fota rörliga motiv med manuell fokus. Det kräver bara lite övning.

Och till sist. Eftersom alla kan använda automatik, så är det ju fotografen som också kan plåta manuellt som har flest valmöjligheter. Den fotografen har också större möjlighet att förstå och använda automatiken på ett bra sätt.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Det blir väldigt fram och tiilbaka mellan låsta uppfattningar här.

Det finns många lägen då automatiken fortfarande är för "dum" för att exponera rätt eller fokusera rätt. Då får man fippla med inställningarna eller överlista automatiken med peka-om-och-lås.

Att använda automatik kräver inte särskilt mycket inlärning eller övning. Jag kan använda alla funktioner på kameran, men väljer oftast att inte göra det. Manuell fotografering kräver lite mer inlärning och övning. Man blir aldrig fullärd, men man blir alltid lite bättre på det. Därigenom utvecklas man som fotograf och har roligt samtidigt.

Det går alldeles utmärkt att fota rörliga motiv med manuell fokus. Det kräver bara lite övning.

Och till sist. Eftersom alla kan använda automatik, så är det ju fotografen som också kan plåta manuellt som har flest valmöjligheter. Den fotografen har också större möjlighet att förstå och använda automatiken på ett bra sätt.
Alla kan fota manuellt, det är inte ett dugg svårt. Att göra det bra är förstås en annan sak, men det gäller även när man använder automatik.
 

snap01

Aktiv medlem
Precis så, kameratillverkare och fotografer har länge nöjt sig med att köra på sitt gamla invanda sätt. Men vi får inte blunda för att digitalkameran har öppnat nya möjligheter. Om kameratillverkare fortsätter lyssna på fotografer som säger det du säger kommer utvecklingen att stanna upp.
du har ingen aning om hur mycket teknik jag använder men grunden för foto är att förstå basförutsättningarna som är
tid
bländare
iso
optik

förstår man hur allt påverkar varandra så har man kommit en bit på vägen.
Dessutom att lita på att auto iso tex ska ställa bästa iso för varje bild det är upp till var o en men om du inte fotr sport eller liknande så kan du lika gärna ha koll på det själv o då kommer du alltid ha rätt iso.

För dig funkar kanske auto iso o gröna läget eller P bäst du kanske inte förstår baskunskaperna.
 

snap01

Aktiv medlem
Det blir väldigt fram och tiilbaka mellan låsta uppfattningar här.

Det finns många lägen då automatiken fortfarande är för "dum" för att exponera rätt eller fokusera rätt. Då får man fippla med inställningarna eller överlista automatiken med peka-om-och-lås.

Att använda automatik kräver inte särskilt mycket inlärning eller övning. Jag kan använda alla funktioner på kameran, men väljer oftast att inte göra det. Manuell fotografering kräver lite mer inlärning och övning. Man blir aldrig fullärd, men man blir alltid lite bättre på det. Därigenom utvecklas man som fotograf och har roligt samtidigt.

Det går alldeles utmärkt att fota rörliga motiv med manuell fokus. Det kräver bara lite övning.

Och till sist. Eftersom alla kan använda automatik, så är det ju fotografen som också kan plåta manuellt som har flest valmöjligheter. Den fotografen har också större möjlighet att förstå och använda automatiken på ett bra sätt.
nja du fotar knappast rörliga motiv lika bra som med AF där är AF överlägset. Däremot kör du porträtt med korta skärpedjup då kör jag ibland manuell fokus ifall kameran inte sätter AF där jag vill. Händer ibland att folk har ögonbryn som är värre än rena djungeln svårt för AF att hitta pupillen då.

Själv kör jag tex interiör med manuell inställning på tid o samma på blixt eftersom jag tycker det går fortare att ändra tiden o få den expo tid jag vill ha än att låta kameran välja tiden för då måste jag - eller + kompensera exponeringen o för mig går det fortare att ändra expo tiden.
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
För dig funkar kanske auto iso o gröna läget eller P bäst du kanske inte förstår baskunskaperna.
Det var absolut inte min mening att du skulle uppfatta mitt inlägg som ett personligt påhopp. Jag bara gjorde en poäng av det du skrev: 'jag kör på mitt sätt eftersom jag är van vid det". Det är just det tankesättet jag vill vi fotografer ska försöka ta oss ur och förstå det finns nya möjligheter med den digitala tekniken.

För övrigt bör du läsa hela tråden innan du gör personliga påhopp på andra deltagare.
 

snap01

Aktiv medlem
Det var absolut inte min mening att du skulle uppfatta mitt inlägg som ett personligt påhopp. Jag bara gjorde en poäng av det du skrev: 'jag kör på mitt sätt eftersom jag är van vid det". Det är just det tankesättet jag vill vi fotografer ska försöka ta oss ur och förstå det finns nya möjligheter med den digitala tekniken.

För övrigt bör du läsa hela tråden innan du gör personliga påhopp på andra deltagare.
jag har inte hoppat på dig men tydligen vet du hur jag jobbar? Du tror inte att jag anpassat den till vad mina kameror kan o inte kan?
jag ställde en fråga till dig men grunden är oavsett allt teknik på dagens digital kameror likadan som på analoga tiden med skillnaden att du ser resultatet på en gång med (facit) på skärmen.
 

snap01

Aktiv medlem
Det var absolut inte min mening att du skulle uppfatta mitt inlägg som ett personligt påhopp. Jag bara gjorde en poäng av det du skrev: 'jag kör på mitt sätt eftersom jag är van vid det". Det är just det tankesättet jag vill vi fotografer ska försöka ta oss ur och förstå det finns nya möjligheter med den digitala tekniken.

För övrigt bör du läsa hela tråden innan du gör personliga påhopp på andra deltagare.
jo jag har läst hela tråden där du beklagade dig för att du mötte en (stöddig vet bäst kille)
en kompis till mig jobbar i fotoaffär o han är jäkligt kunnig han stöter på många (proffs) som läst ditt i datt på nätet o anser sig veta allt.
Vad som du tycker är viktigt för foto behöver inte stämma för andra men det är dig fritt att leta efter den kamera som har allt du tycker du behöver med oavsett så är det
iso
tid
bländare
optik
som avgör hur bilden blir.
 
ANNONS