Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EF 16-35/4 L IS USM som normalzoom till min 7D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Funderar starkt på att köpa en Canon EF 16-35/4 L IS USM till min 7D för att använda som normalzoom och då sälja mina andra objektiv?
Vad säger ni om den tanken? Jag gillar att fota mer åt det vidvinkliga hållet när det gäller normalzommar.
 
Senast ändrad:

Smw

Aktiv medlem
Funderar starkt på att köpa en Canon EF 16-35/4 L IS USM till min 7D för att använda som normalzoom och då sälja mina andra objektiv?
Vad säger ni om den tanken? Jag gillar att fota mer åt det vidvinkliga hållet när det gäller normalzommar.
Hej !

Ja absolut, optiskt sett verkar den vara som 17-55 inom samma område,
sen tätad och användbar på FF.
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=949&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=398&CameraComp=474&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=2

Kolla vikten, jag har ett 17-55 och det är rätt tungt och klumpigt att bära på under
en längre promenad.
Brukar då använda 17-85 som nu kan fås för ca 2000.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31847




//MW
 

apersson850

Aktiv medlem
Canons EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM är nästan identiskt i storlek och vikt med EF 24-105 mm f/4L IS USM. Den nya 16-35 har jag inte provat att släpa omkring på.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Vad får man på 16-35/4,0 IS som man inte får på 17-55/2,8 IS ?

16-35 är väl inte direkt någon nätt liten glasbit va? ;-)

Något mer vidvinkel och något mindre teleeffekt samt sämre ljusstyrka.

Är 16-35 väldigt mycket bättre optiskt än 17-55 ?

(Jag är också lite sugen på 16-35/4,0 IS och väger mellan den och Tamrons 15-30/2,8 IS men det är ju på min FF kamera och då blir det en helt annan sak än på en 7D.)
 

Apachi

Aktiv medlem
Nu är jag lite partisk men 16-35 f/2.8 L är ett riktigt fint objektiv. Har ett till salu för ca 5000:- om det skulle vara av intresse.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag är också inne på att använda anpassad optik för APS-C på 7D framför fullformatsoptik.
17-55mm F2,8 IS är väl betydligt mer användbar?

En anledning att satsa på 16-35 IS är om man vill framtidssäkra för byte till fullformat senare.
Objektivet är enastående bra. Jag har haft nöjet att testa gluggen och är mycket imponerad av den.
 

Iore117

Aktiv medlem
Svaret beror väl lite på vad behovet är att byta objektiv.
Jag använder Sigma 18-35/1.8 som normalzoom till 70D. Inte ett lätt och litet objektiv, men ljusstarkt och skarp. Underbart med hög ljusstyrka i vissa lägen, så det går att ha korta slutartider på rörliga saker.
Canon 16-35/4 är ju inte direkt litet heller, men IS är säkert att föredra ibland, som fotoobjekten står still.
 
ANNONS