Annons

Formatera minneskortet: vad händer med tidigare bilder som nu får samma namn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennifer86

Aktiv medlem
Jo, jag har en fråga....

Det är så att mitt minneskort åter blev fullt, och efter att fört över alla bilder till datorn så formaterade jag minneskortet. Bilderna har ju namn (t.ex 00001 , 00002 osv...)

Nu när jag tar nya kort och för över dom till datorn, så heter ju dom också t.ex "0001"....
Innebär det att dom tidigare bilderna skrivs över då och försvinner?

Jag hoppas någon förstår hur jag menar :S
 

Danne B

Aktiv medlem
Du kan organisera dina bilder i olika mappar i datorn, då spelar det ingen roll om de har samma namn.
Lägger du de i samma mapp och kopierar in bilder med samma namn, kommer du få frågan om du vill ersätta bildfilen eller ändra namn.

För att undvika detta allt för ofta, finns det en inställning i de flesta kameror, som gör att det blir en kontinuerlig filnumrering.
Filnumreringen blir då 0001-9999, oavsett om du formaterar kortet, då den bara fortsätter där den var sist.
 

hornavan

Aktiv medlem
Jo, jag har en fråga....

Det är så att mitt minneskort åter blev fullt, och efter att fört över alla bilder till datorn så formaterade jag minneskortet. Bilderna har ju namn (t.ex 00001 , 00002 osv...)

Nu när jag tar nya kort och för över dom till datorn, så heter ju dom också t.ex "0001"....
Innebär det att dom tidigare bilderna skrivs över då och försvinner?

Jag hoppas någon förstår hur jag menar :S
Du kan ställa in kamerans räkneverk på kontinuerlig, så fortsätter numreringen där du slutade förra gången.
 

Worley

Avslutat medlemskap
I många program kan man lägga till en affix till filnamnet när man importerar. Jag brukar lägga till datum så får man unika namn på alla filer.
 

apersson850

Aktiv medlem
Många får ju också tänka på hur de ska hantera filer från olika kameror. Knepet med datum hjälper inte alltid, om man använder mer än en kamera samma dag.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Många får ju också tänka på hur de ska hantera filer från olika kameror. Knepet med datum hjälper inte alltid, om man använder mer än en kamera samma dag.
Principen är densamma. Eftersom jag har tre Sonykameror brukar jag sätta affix även för kameran. Jag sätter också affix för viktiga motiv. Det är ett bra sätt att ha ordning på filerna vid sidan av mappsystemet.
 
ANNONS