Annons

vill lära mig fota manuellt (canon eos 600d)

Produkter
(logga in för att koppla)

fototjejen1

Medlem
hej! jag har fotat i lite mer än ett år nu med min canon men har för det mesta bara fotat auto. brukar ha ratten på "Av" och sedan drar jag upp exponeringen lite bara (så att bilderna blir ljusare). ios har jag på auto. vet att det blir mycket sämre bilder när man kör på auto men har aldrig riktigt förstått hur man ändrar inställningarna och vad som betyder vad. Vet att ios bestämmer hur mycket ljus som ska släppas in per tex 800 dels sek osv och att bländaren bestämmer hur mycket fokus det ska vara på föremålet man fotar, och att exponeringen bestämmer hur ljust det ska vara. Men lär mig aldrig hur man ska kombinera dessa för att få bäst resultat med bäst kvalité på bilderna. Utomus blir bilderna helt okej, men en aning ljusa. Vill ha mer "känsla" i bilderna, starkare färger och skärpa . Nu blir dem mer ljusa och "mjuka" om ni förstår hur jag menar. Och inomhus så blir bilderna oftast jätte ljusa och alldeles för "mjuka" och brusiga. LÄNK såhär vill jag få mina bilder. Skarpa och men starka fina färger. Just nu blir dem så tråkiga och utan liv. Kan tillägga att jag är 14 år. Tacksam för svar! Just det, andvänder mig för det mesta av objektivet canon EF 50mm f/1.4
 

niklasn84

Aktiv medlem
Med ios antar jag att du menar ISO, det ska du försöka hålla så lågt som möjligt. ISO bestämmer inte hur mycket ljus som skall släppas in, utan hur ljuskänslig sensorn skall vara. Högre tal ger ljusare bilder och mer brus.

Här kan du se hur det hänger ihop http://www.kamerasimulator.se/eng/?page_id=2

Objektivet du använder är väldigt skarp om du bländar ner ett par steg, till 2.0 eller mer, så skarpa bilder ska inte vara nått bekymmer att få till.

Och en grej till, det är inget fel på att köra med AV- eller TV-läget, man blir inte en bättre fotograf bara för att man behärskar kameran helt manuellt.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Läsa lite

Hej Moa! Du har en jättefin kamera och ett kanonobjektiv så jag tycker du ska läsa igenom manualen lite mer (kap 4 framför allt där det också finns en del bra tips. Sedan finns det också mycket att läsa här på fotosidan om du letar bland artiklar. Du kan i kameran ändra så du får mer mättade färger och större kontrast eller mer skärpa fast det brukar bli bättre om du har neutrala inställningar i kameran och ökar kontrast/mättnad i bildbehandlíngen efteråt (gäller framför allt om du fotar i JPG). Sedan gäller det att träna med kameran. Prova att köra utan autoISO och testa dig fram genom att exponera ljusare/mörkare. Hur du gör i de olika lägena står i manualen.
Lycka till
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det blir inte sämre för att man kör på auto, det är ju för övrigt inte helt auto du kör utan du väljer ju bländaren och alltså skärpedjupet själv i Av-läget.

Om du kör med Av och justerar exponeringskompensationen väljer kameran en slutartid. Kör du med M blir resultatet exakt detsamma om du manuellt väljer samma bländare och slutartid, det blir bara lite omständligare till ingen större nytta.

Många nybörjare tror att ju bättre man blir, desto mer kör man manuellt, men det är definitivt inte så!
 

gunte

Aktiv medlem
I all välmening..köp dig en bok om digitalfoto, det underlättar om du har den framför dig med bildexempel och mer utförliga beskrivningar om hur saker hänger ihop.
Eller låna en på bibblan..
Mvh/gunte..
 

unoengborg

Aktiv medlem
Egentligen är det väl inte så ofta man behöver ställa in manuellt. Dagens automatik lyckas för det mesta, men naturligtvis skadar det inte att lära sig hur det fungerar för de få situationer då man faktiskt måste ingripa manuellt.

Vad det gäller att få bättre färger, så tror jag du har ännu mera nytta av att börja fotografera i RAW, och bildbehandla i något program som t.ex. Lightroom, Aperture eller eventuellt Photoshop, ifall du nu inte gör det redan.
 

Dragoen

Aktiv medlem
Vad det gäller att få bättre färger, så tror jag du har ännu mera nytta av att börja fotografera i RAW, och bildbehandla i något program som t.ex. Lightroom, Aperture eller eventuellt Photoshop, ifall du nu inte gör det redan.
Kan tipsa om att börja med att använda Canons egen råkonverterare "Digital Photo Professional" (DPP) som följer med kamerahusen på CD-skivan som finns i förpackningen.

Även om lite mer omständligt att arbeta med än t.ex. Lightroom så äger TS redan rättigheten att använda programmet. Se dock till att ladda ner senaste uppdateringen från Canon då detta har fått uppdateringar som HDR och uppskärpning med Unsharp Mask.
 

Newnoise

Aktiv medlem
hej! jag har fotat i lite mer än ett år nu med min canon men har för det mesta bara fotat auto. brukar ha ratten på "Av" och sedan drar jag upp exponeringen lite bara (så att bilderna blir ljusare). ios har jag på auto. vet att det blir mycket sämre bilder när man kör på auto men har aldrig riktigt förstått hur man ändrar inställningarna och vad som betyder vad. Vet att ios bestämmer hur mycket ljus som ska släppas in per tex 800 dels sek osv och att bländaren bestämmer hur mycket fokus det ska vara på föremålet man fotar, och att exponeringen bestämmer hur ljust det ska vara. Men lär mig aldrig hur man ska kombinera dessa för att få bäst resultat med bäst kvalité på bilderna. Utomus blir bilderna helt okej, men en aning ljusa. Vill ha mer "känsla" i bilderna, starkare färger och skärpa . Nu blir dem mer ljusa och "mjuka" om ni förstår hur jag menar. Och inomhus så blir bilderna oftast jätte ljusa och alldeles för "mjuka" och brusiga. LÄNK såhär vill jag få mina bilder. Skarpa och men starka fina färger. Just nu blir dem så tråkiga och utan liv. Kan tillägga att jag är 14 år. Tacksam för svar! Just det, andvänder mig för det mesta av objektivet canon EF 50mm f/1.4
Hej.
Ett annat bra tips som funkade bra för mig var att gå en fotokurs. Sök på nätet så hittar du säkert någon kurs nära dig (typ Medborgarskolan, folkuniversitetet etc). Lycka till!
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Sedan flera år innan jag verkligen lärde mig några inställningar så har jag vart smått besatt av att vilja fota manuellt och med manuell fokus. När jag köpte min första dslr köpte jag mig snart även en helt manuell glugg som inte alls komunicerade med kameran, en glugg som var riktigt grym optiskt men med sådär 25år på nacken :)
På detta vis tvingades jag att hantera kameran _helt_ manuellt och jag lärde mig snart att se hur ljuset förändrades och att ställa kameran därefter. Inget jag ångrar!
Nu var det Nikon jag använde, men på canon kan du isf göra samma sak i princip med en adapter och en glugg från ett annat märke (vet inte om äldre canongluggar funkar med adapter?).

Det funkade för mig iaf.

Sent from my MK16i
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Av

AV är som tidigare sagts ett halvautomatiskt läge, ett utmärkt läge som innebär att du tar kontrollen över skärpedjupet. Att plåta helt manuellt är trevligt, men sällan praktiskt i en miljö där motiven inte är stilla utan rörliga liksom ljus och tid. Vid porträttfotografering är manuellt läge bra, men vid exempelvis en vigselfotografering fungerar Tav och AV bättre då händelseförloppet är snabbt. Har du besökt Moderskeppet guld, de har utmärkta fotokurser online.
 

erro.se

Aktiv medlem
Manuellt, full automatik eller halvautomatik spelar egentligen ingen roll. Det viktiga är att man förstår hur kameran fungerar, och hur olika inställningar påverkar olika saker. Och hur en förändring av en inställning kräver en motsvarande förändring av en annan inställning för att få "samma bild".

Själv använder jag Av-läget till 99% av mina bilder. Jag väljer bländare beroende på vilket skärpedjup eller bakgrundsoskärpa jag vill ha. Kameran väljer en lämplig slutartid. Jag kör i princip alltid med auto-ISO, så kameran väljer så lågt ISO som möjligt med hänsyn till tillgängligt ljus och min valda bländare. Och så använder jag exponeringskompensering när det behövs för att gör bilden ljusare eller mörkare än vad kamerans automatik tycker.

Jag har påbörjat en liten "artikel" om detta med automatik kontra manuellt: http://sprng.me/he1pc
 

gunnargren

Aktiv medlem
Enda gången jag inte använder Av är när jag fotograferar med studioblixtar, annars kör jag alltid i Av.

Såg att du använde ett Canon 50/1,4, och kör du den på bländare 1,4 så blir bilderna lite mjukare och det krävs 1- eller 2-stegs nedbländning för att bli riktigt skarpt. Annars så är tipset att börja fota i raw och använda Lightroom det bästa tipset för att få bättre skärpa och kontrast i bilderna, och har du inte möjlighet att köpa det så går det säker bra med Canons egen råkonverterare.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Min egna inställning med att plåta manuellt byggde väl främst på att jag ville verkligen lära känna kameran och hur allt fungerade - kan man det, så funkar ju ett semi-automatiskt läge oftast väldigt bra! Men jag såg det som en förutsättning att få reda på som en "eye opener" hur allt fungerade när jag hanterade den helt manuellt. Jag kan inte påstå att jag _alltid_ fotar manuellt, det gör jag inte, men jag fotar väldigt mycket analogt med kameror som helt saknar inbyggd mätning så jag gillar att fota manuellt, men det är inte på något vis "det enda rätta" för den sakens skull. Men som jag skrev ovan så var det ett bra sätt för mig att lära mig känna min utrustning efterssom jag inte kunde ett jota innan dess :)

Edit: I de fall jag "fnyser åt" automatik är nog främst "green mode" alltså super-helautomatik som jag inte har mycket för. Bländarautomatik och Slutarautomatik eller även Program mode har alla utan tvekan sin välförtjänta plats! Säger nån att "kameran står bara på auto" så utgår jag från "green mode"...
 

fototjejen1

Medlem
Enda gången jag inte använder Av är när jag fotograferar med studioblixtar, annars kör jag alltid i Av.

Såg att du använde ett Canon 50/1,4, och kör du den på bländare 1,4 så blir bilderna lite mjukare och det krävs 1- eller 2-stegs nedbländning för att bli riktigt skarpt. Annars så är tipset att börja fota i raw och använda Lightroom det bästa tipset för att få bättre skärpa och kontrast i bilderna, och har du inte möjlighet att köpa det så går det säker bra med Canons egen råkonverterare.
Jag brukar redigera mina bilder i ps CS5, funkar det lika bra?
 

fototjejen1

Medlem
Hej igen!
Jag testade att fota lite i helt manuellt läge nu och det går framåt, förstår hur allt fungerar nu och det går ganska bra. Förstår dock inte hur man ska få bilderna så färgrika osv, men ska ta en titt i manualen. Men ni kanske har något bra tips om det? Kan ju också bero på att jag bara har testat att fota i ett rum med dålig belysning nu. Tack för alla tips!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag brukar redigera mina bilder i ps CS5, funkar det lika bra?
Det viktiga är att du fotograferar i RAW, så att du får med dig all information från kamerans sensor in i redigeringsprogrammet.

Om ps eller lightroom fungerar lika bra beror lite på hur man arbetar. I botten använder de samma mjukvara för att "framkalla" RAW bilden till t.ex. JPEG, men lightroom fokuserar mer på snabbt arbetsflöde för vanligt förekommande göromål snarare än på att kunna göra allt. Med photoshop kan man göra mer men det är ibland lite mera komplicerat att göra enkla saker såvida man inte skapar egna macron. Lightroom å andra sidan är bättre på att arkivera sortera och söka bilder.

Så det enkla svaret är väl att kommer du ofta hem med proppfulla minneskort som ska levereras till kund igår, är förmodligen Lightroom bättre, medan Photoshop är bättre om du har gott om tid att pilla med varje bild till perfektion. Def finns också saker i PS som inte går att göra i Lightroom som t.ex. focusstacking eller att klippa ihop panoramabilder.

Man kan också se det som att PS är ett generellt bildbehandlingsprogram, medan Lightroom är ett program för fotografer, vilket gör att PS nog är aningen jobbigare att komma igång med, men det har ju redan gjort så det är inget problem för din del.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Unu har lämnat bra svar här ovanför. Har laddat upp två bilder här på fotosidan där du kan se skillnad mellan en oredigerad bild i raw och en som är redigerad i LR.

Oredigerad:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/237852/2966356.htm

Redigerad i LR:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/237852/2966357.htm

Som du ser så går det att göra rätt mycket i efterbehandlingen. Nu blir skillnaden mindre när du fotar .jpeg då kameran lägger på skärpa och kontrast direkt på bilden. Men du har mindre kontroll över vad som händer och du kan lättare rädda en bild som har blivit felexponerad då en raw-fil innehåller mycket mer information än en .jpeg-bild.

Det har ingen betydelse för bilden om du fotar i M eller Av så länge exponeringen blir rätt.
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Ett annat exempel som kan vara lätt att fixa är om du tycker att exempelvis himlen blir för ljus trots att det är en riktigt blå himmel och kontrasten mot molnen inte alls blir så som det ser ut ute, så kan det vara värt att titta på ett polariseringsfilter - sök på det så vet du vad jag menar.
 

fototjejen1

Medlem
Unu har lämnat bra svar här ovanför. Har laddat upp två bilder här på fotosidan där du kan se skillnad mellan en oredigerad bild i raw och en som är redigerad i LR.

Oredigerad:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/237852/2966356.htm

Redigerad i LR:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/237852/2966357.htm

Som du ser så går det att göra rätt mycket i efterbehandlingen. Nu blir skillnaden mindre när du fotar .jpeg då kameran lägger på skärpa och kontrast direkt på bilden. Men du har mindre kontroll över vad som händer och du kan lättare rädda en bild som har blivit felexponerad då en raw-fil innehåller mycket mer information än en .jpeg-bild.

Det har ingen betydelse för bilden om du fotar i M eller Av så länge exponeringen blir rätt.
Ja det är sådär jag menar med "färg rik" men går det att redigera på samma sätt i ps? Brukar vanligtvis andvända mig av curves, levels och ibland solid colour för att få dem så snygga som möjligt. Lägger även på ett highpass filter för att få bättre kvalité efter att jag har förminskat dem.
 
ANNONS