Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Wiking 1

Aktiv medlem
Ja polisen får utan problem fram namnet på kontoägaren. Man skall alltid göra en polisanmälan. Men precis som du skriver så är dessa brott inte prioriterade, inte på något vis. Jag kan förstå det tills viss del, det finns många brott, t ex våldsbrott, som bör ha högre prioritet. Det är helt enkelt en fråga om resurser.
 

pellepson

Aktiv medlem
Ja polisen får utan problem fram namnet på kontoägaren. Man skall alltid göra en polisanmälan. Men precis som du skriver så är dessa brott inte prioriterade, inte på något vis. Jag kan förstå det tills viss del, det finns många brott, t ex våldsbrott, som bör ha högre prioritet. Det är helt enkelt en fråga om resurser.
Håller med och förstår också det att det är en fråga om resurser och att det finns "värre" brott att ta tag i för polisen och att man kanske tycker att "skyll dig själv om du är så j-a dum att du betalar innan du fått varan...) men ändå...

Det är ju detta som gör att HA mfl också har en marknad. Går vi dithän vilket inte är helt otroligt att det växer upp medborgargarden, privata rättsskipare etc så är det svenska samhället illa ute.
 

pellepson

Aktiv medlem
Håller med och förstår också det att det är en fråga om resurser och att det finns "värre" brott att ta tag i för polisen och att man kanske tycker att "skyll dig själv om du är så j-a dum att du betalar innan du fått varan...) men ändå...

Det är ju detta som gör att HA mfl också har en marknad. Går vi dithän vilket inte är helt otroligt att det växer upp medborgargarden, privata rättsskipare etc så är det svenska samhället illa ute.
Hittade just denna annons på Blocket: http://www.blocket.se/uppsala/Nikon_D90_34818103.htm?ca=23_11&w=3

Känns skum, vet inte om jag börjar bli paranoid men det är billigt och med en bild som känns copy and paste...
 

pellepson

Aktiv medlem
Billigt är det knappast. D90 får du för 5990,- från Cyberphoto idag...
Ok, sorry i så fall...

Har nog drabbats av lite noja..

Ska ändå försöka hålla koll på det som läggs ut på Blocket med flera sidor och om jag ser något misstänkt rapportera. Bättre en gång för mycket än inte alls.
 

acarlsson

Aktiv medlem
Ok, sorry i så fall...

Har nog drabbats av lite noja..

Ska ändå försöka hålla koll på det som läggs ut på Blocket med flera sidor och om jag ser något misstänkt rapportera. Bättre en gång för mycket än inte alls.
Problemet är att folk handlar ändå. När köpgenen går igång så är den svår att hejda, och allt logiskt tänkande lämnas därhän.

Mitt enda säkra tips är, åtminstone när det gäller lite dyrare prylar: Köp endast om du kan möta upp IRL. Kan du inte, så kommer det alltid fler chanser!
 

KajMyller

Aktiv medlem
Köp

Jag ville ha en Sigma 120-400 och jag väntade till sist och vips så var det en som ville sälja 2 mil från mig
Klappat och klart.

// Kaj
 

Fotoälgen

Medlem
Nordea har härifrån min ort spärrat denne persons konto för insättningar från banken här, då personalen på banken såg att det lyste rött. De sade att det inte såg normalt ut och att polisen skulle kopplas in.
 

Christer5

Avslutat medlemskap
Om man har läst igenom den tråd framgår det klart och tydligt att polisen inte kommer att göra något och att pengarna är borta.

Tråkigt för er som förlorat pengar men det är väl på sätt och vis lärpengar att inte lita på någon säljare .
 

jonas_erik

Avslutat medlemskap
Finns bara ett sätt att få bukt med sådant här: Det är att folk slutar att skicka iväg sina surt införtjänade slantar vind för våg över nätet på detta sätt.Så länge folk är så här lättlurade och godtrogna kommer detta att fortsätta ! Betalar hellre några tusen mer i butik eller öga mot öga än att riskera bli av med alla pengarna,och inom svea rikes gränser förstås !
 

Jomans

Aktiv medlem
Har läst igenom hela tråden och måste säga att jag blir lite mörkrädd av den bild som framträder. Uppenbart är kamerasäljare/köpare väldigt intressanta för dagens rövare&banditer och de kan agera tämligen riskfritt förutsatt att de är begåvade med obefintligt samvete.

Samtidigt minns jag nåt som hänt flera gånger då jag sålt objektiv här på FS... jag reser en del i jobbet och har köpt en del optik i USA under åren. Om jag efter en tid ångrat mig och vill testa nåt annat har jag satt ut annons på FS. Det har oftast rört sig om L-optik som jag sålt för min anskaffningskostnad, som legat på ca 65% av svenskt nypris.

Flera gånger har jag fått mail från personer som vill köpa rakt av, osett. De ber om mitt kontonummer och vill att jag skickar optiken efter att jag sett att pengarna sitter på kontot. Detta vore ju en bombsäker deal för mig men knappast för dem...

Om jag nu hade hamnat i klistret med droger, spelmissbruk eller annat så hade det varit lätt att blåsa folk.

Mitt eget rättesnöre är att enbart handla om jag kan träffa personen och pengar och vara byter ägare samtidigt. Det gäller både som köpare och som säljare.

Som nybliven FS-medlem köpte jag ett enklare objektiv som jag insåg inte passade mig. Jag satte ut annons och en kille svarade. Han hade brått för han skulle fota på en konsert. Jag gick emot min princip och skickade gluggen till honom, men först efter pengarna satt på mitt konto. Så långt allt väl. En eller två månader senare kontaktade han mig och ville häva köpet. Autofokusen hade slutat funka. Jag sa till honom att nyttja garantin; jag kunde inte acceptera att häva köpet då jag inte hade en aning om hur han hanterat gluggen på hans konserter etc. Han kanske helt enkelt hade ångrat sig och ville ha pengarna tillbaks, vad vet jag. Garantin gällde nåt halvår till och troligen löste det sig för han hörde inte av sig sen. Sedan dess skickar jag ingenting, jag vill inte ha strul i efterhand.
 

Photocon

Aktiv medlem
__________________
Nerkortat inlägg!
En eller två månader senare kontaktade han mig och ville häva köpet. Autofokusen hade slutat funka. Jag sa till honom att nyttja garantin; jag kunde inte acceptera att häva köpet då jag inte hade en aning om hur han hanterat gluggen på hans konserter etc. Han kanske helt enkelt hade ångrat sig och ville ha pengarna tillbaks, vad vet jag. Garantin gällde nåt halvår till och troligen löste det sig för han hörde inte av sig sen. Sedan dess skickar jag ingenting, jag vill inte ha strul i efterhand.
_____________________

Det ligger en hel del i vad du skrivit i den del av inlägget som jag klippt. Ser det väl som både skrämmande men också en liten positiv vibb; Folk i allmänhet vill verkligen lita på varandra, men det utnyttjas hänsynslöst av en minoritet.

I övrigt ang om någon vill häva köpet så långt i efterhand så måste det väl råda sunt förnuft när ett sådant krav kommer.

Köper man privat så gäller som regel att befintligt skick föreligger såvida inte det kan bevisas att säljaren vetat om felet och underlåtit att upplysa om det. En idag perfekt fungerande objektiv kan rasa ihop vad gäller AF-funktion imorgon. Nu fanns garanti i detta fall så det är ju inget snack om saken att köparen måste vara mer medveten och realistisk i sina krav. Sorgligt om sådant händer och garantin inte gäller längre, men det är risker man får ta.
Ett fel som dyker upp efter en tid undviks ju inte heller vid en öga mot ögaaffär. Vad som emellertid kan strula är om objektivet bytt ägare under garantitiden. Har råkat ut för det själv, men isåfall får man nog be att den ursprunglige köparen sänder in objektivet i sitt namn så är väl det problemet ur världen.

Man bör upprätta en kvittens med detaljerad information där säljare och köpare förbinder sig till villkor de gemensamt kommer överens om. Sedan spelar det kvitta om affären skett öga mot öga eller varan sänts.

Här på FS har jag sålt och handlat och aldrig blivit blåst. Däremot på Blocket. Men jag ser upp här även på FS och granskar medlemsprofilen. Ser jag att personen inte lagt upp några bilder samt bara varit medlem några dagar eller en relativt kort period drar jag öronen åt mig. Likaså om profilen dessutom visar att medlemmen inte har någon form av betalt medlemsskap. Inte för att diskriminera, men jag tycker det verkar mysko om folk inte lägger upp bilder eller gör en riktig profil och de enda aktiviteterna handlar om att sälja.

Allvarligt talat tycker jag att FS borde ha som grundkrav att vara minst bronsmedlem för att man ens ska få annonsera här på FS. Då kan man ju ana en viss form av seriositet bakom det hela. Fast visst skulle bedrägerier ske i alla fall, men då har ju FS alla personuppgifter.
 

Dan J.

Aktiv medlem
Banker lämnar inte ut namn på ägare till konto, det får de inte.
Jo, om man gjort en "felinbetalning" (vilket man ju kan hävda att man gjort), så släpptes liiite på banksekretessen den 1/4 i år:

Om man satt in pengar "felaktigt" på någons konto fick man tidigare be banken skriva ett brev till mottagaren och uppmana denna att återbetala, vägrade mottagaren så kunde banken inte göra något, inte ens lämna ut namnet, utan betalaren fick vända sig till polis.

Fr o m 1/4 ändrades detta så att den som felaktigt fått pengarna via brev upplyses om felbetalningen, vem som gjort den, och vilket konto pengarna kan sättas tillbaka på. Inbetalaren får också brev med samma innehåll, där det står namn och adress på den som fått pengarna. Det nya är alltså att mottagaren namn faktiskt kan lämnas ut, och samtliga banker i Bankföreningen är överens om dessa nya rutiner.
 

pellepson

Aktiv medlem
Hej fattar prescis hur du känner dig

Råkade ut för samma sak med skillnad att jag skickade pengar för kameran 7D. Kräket utger sig för att heta:

Andreas Karlsson
Drottninggatan 5
642 37 Flen
Mobil: 0729-326623

Pengarna sattes in på konto i Nordea:
1111-3020482

Nordeakontoret finns på Måsholmstorget i Skärholmen. Så jag är helt klart blåst. Har både polisanmält samt till Blocket. Inser att jag inte kommer att se röken av stålarna men vill att svinet åker in eller ramlar och slår sig.

Svarar inte på telefon och kameran skulle varit på plats för flera dagar sedan. Känner igen mig i din beskrivning om att den är "rätt" i pris och att man inte vill att någon annan ska hinna köpa.

Tror också att jag kollade på din "Timrå" 7D också.

Också färdighandlat på nätet om inte grjorna hämtas. Har handlat en hel del på nätet och alltid haftmed ärligt folk att göra tidigare så detta känns inget kul.

Vad tros om denna annons då? http://www.blocket.se/vasterbotten/Canon_EOS_7D___18_135_3_5_5_6_IS_Systemkamera_34852752.htm?ca=23_11&w=3

Kollar man texten som står längst ner i annonsen (Allt är i nyskick
Hela paketet inkl extra tillbehören säljer jag till ett paketpris för 8000kr) så ser det klart misstänkt ut.
 

Christer5

Avslutat medlemskap
Vad tros om denna annons då? http://www.blocket.se/vasterbotten/Canon_EOS_7D___18_135_3_5_5_6_IS_Systemkamera_34852752.htm?ca=23_11&w=3

Kollar man texten som står längst ner i annonsen (Allt är i nyskick
Hela paketet inkl extra tillbehören säljer jag till ett paketpris för 8000kr) så ser det klart misstänkt ut.
Hela annonsen är så konstig så man tror nästan att det inte är bluff och båg.

Men det är det förmodligen,jag skulle inte formulera annonsen så då det hela verkar skumt.
 

mindmeld

Aktiv medlem
har inte blocket en funktion där pengarna är säkra både för säljare och köpare ? , konstigt att inte fler använder denna funktion.

Själv så vägrar jag skicka pengar i förväg, På nått sätt så vill jag se att jag får vad jag betalar för innan jag lämnar ut pengar.

I det läget så är upphämtning elller avlämning bästa möjliga imo.

Sen när man säljer grejer och det inte finns garanti , så är det super viktigt att skriva "as is" dokumentation , där köparen godkänner dom vilkor man kommer överens om..

Annars öppnar det för massa samtal där köparen ångrar sig med det ena eller det andra.
 

mganga

Aktiv medlem
Jag har väl handlat på nätet så länge som det gått ungefär, och aldrig haft några problem. Men nu sitter man i samma skit här, samma kontonummer. Mitt i misären av att bryta upp med sambo så tänkte jag trösta mig med en 7D. Lite extra omdömmeslös. Pengar jag inte har riktigt. Surt! Ångrar som fan att jag inte googlade, det hade ju räckt att hitta den här tråden!
 

mganga

Aktiv medlem
Tänker anmäla imorgon. Ni som råkat ut för de här idioterna får mer än gärna skicka era historier / mailkontakter till mig så kan jag skicka med dem också.
 
ANNONS