Annons

Tips på objektiv till fjällvandringen

Produkter
(logga in för att koppla)

linnea_e

Ny medlem
Hej!
Om några veckor ska jag ge mig ut på fjället för att vandra. Jag har en Canon Eos 40D och funderar nu över lämpligt objektiv för fotografering av fjällmiljö. Gärna i en prisklass kring max 5000.
Tacksam för råd och tips.

mvh
Linnéa
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej!
Om några veckor ska jag ge mig ut på fjället för att vandra. Jag har en Canon Eos 40D och funderar nu över lämpligt objektiv för fotografering av fjällmiljö. Gärna i en prisklass kring max 5000.
Tacksam för råd och tips.

mvh
Linnéa

Misstänker att du kan få hur många svar som helst på din fråga... ;)
Mitt tips är att välja ett lätt objektiv (och en lätt kamera) om du skall på någon längre tur.
/B
 

Ronnie Utter

Avslutat medlemskap
Hej!
Om några veckor ska jag ge mig ut på fjället för att vandra. Jag har en Canon Eos 40D och funderar nu över lämpligt objektiv för fotografering av fjällmiljö. Gärna i en prisklass kring max 5000.
Tacksam för råd och tips.

mvh
Linnéa
Hej!
Jag tycker inte du ska välja en lättare kamera om det är på bekostnad av sämre bilder. Jag ångrar inte att jag tog med mig min 450 på min sarek resa.så att jag kunde fota i RAW.
Det enda objektiv jag ägde då var ett 18-50. Det fungerade ok. Saknade dock mer vidvinkel och zoom. Vidvinkel kan du i och för sig leka fram i fotoshop eller liknande om du fotar tex 2 bilder och sätter ihop dem.
Nu äger jag ett vidvinkel 10-20 som är bättre för landskaps bilder. När jag reser önskar jag ofta att jag hade ägt ett zoom objektiv. Man kan bla få mer detaljer när man zoomar in berg och de ser ofta mycket mäktigare ut.
Jag ser att du äger ett gäng zoom och inte så mycket vidvinkel. Jag hade nog köpt ett sigma 10-20 för att bygga ut ditt förråd av objektiv. Men det beror ju på vad du helst vill fota. Dina vänner, zooma in berg eller ta grymma panorama bilder =)
Jag köpte ett nyss för 5300 som har en klockren skärpa för priset. Den väger inte mycket som tele gör.

Bilderna jag tog på min sarek resa var som sagt ett 18-50. Du ser bilderna på min sajt. Ett billigare kitobjektiv som ger helt ok bilder.

Hoppas mitt luddiga svar bidrog till något
 

Ogdal

Medlem
Hej!
Om några veckor ska jag ge mig ut på fjället för att vandra. Jag har en Canon Eos 40D och funderar nu över lämpligt objektiv för fotografering av fjällmiljö. Gärna i en prisklass kring max 5000.
Tacksam för råd och tips.

mvh
Linnéa
För att begränsa frågan utgår jag ifrån att du bara ska ta med ett objektiv. Har själv vandrat i fjällen både med och utan kamera. Om man som mig mest fotar landskapsbilder i dagsljus skulle jag rekomendera ett EF-S 18-55 IS. Med det objektivet nedbländat blir det inte mycket bättre ens med mycket dyrare objektiv. De andra uppenbara fördelarna är det lämpliga omfånget för landskapsfoto, VIKTEN och inte minst priset. Gratis om du redan har det och man blir inte så ledsen om något skulle hända med det under vandringen.

Själv kommer jag lämna systemkameran hemma under årets fjällvandring och ta med min G10. Det handlar lite om hur mycket man vill bära. Under en dagstur eller kortare vandring tar jag gärna med systemkameran med flera objektiv. I år blir det nio dagar och då vill jag inte släpa för mycket.

/Björn
 

Ronnie Utter

Avslutat medlemskap
För att begränsa frågan utgår jag ifrån att du bara ska ta med ett objektiv. Har själv vandrat i fjällen både med och utan kamera. Om man som mig mest fotar landskapsbilder i dagsljus skulle jag rekomendera ett EF-S 18-55 IS. Med det objektivet nedbländat blir det inte mycket bättre ens med mycket dyrare objektiv. De andra uppenbara fördelarna är det lämpliga omfånget för landskapsfoto, VIKTEN och inte minst priset. Gratis om du redan har det och man blir inte så ledsen om något skulle hända med det under vandringen.

Själv kommer jag lämna systemkameran hemma under årets fjällvandring och ta med min G10. Det handlar lite om hur mycket man vill bära. Under en dagstur eller kortare vandring tar jag gärna med systemkameran med flera objektiv. I år blir det nio dagar och då vill jag inte släpa för mycket.

/Björn


Tycker detta är ett bra svar.
 

PeHi

Avslutat medlemskap
Jag var uppe i Kebnekaiseområdet och gick för några veckor sedan. Hade min Nikon D5000 med 16-85 på. Fick en hel del fina bilder, men tyckte att det var otympligt att bära omkring på. Så nu har jag köpt en Canon S90 för att ha på bl a vandringar.

Med det sagt så var annars 16-85 ett bra brännviddsomfång däruppe!
 

StS

Aktiv medlem
Jag tycker inte du ska välja en lättare kamera om det är på bekostnad av sämre bilder. Jag ångrar inte att jag tog med mig min 450 på min sarek resa.så att jag kunde fota i RAW.
Ska vi vara ärliga så är det redan här ganska stor skillnad på storlek och vikt mellan 450D och 40D faktiskt. Jag tyckte min 40D var lite väl klumpig att släpa på under fjällvandring.


Jag har tidigare vandrat med Canon 17-55/2,8 IS och tyckte det bränndviddsomfånget var användbart för det mesta. 18-55:an du har har väl IS om jag inte har fel? Det är något jag starkt rekomenderar, det är bra i dåligt ljus, för i alla fall jag har ingen lust att släpa på stativ också.

Mer vidvinkel har jag inte saknat. Jag hade med mig ett Canon 10-22 ettpar gånger, men kom fram till att jag tyckte det var "för vidvinkligt", jag upptäckte på bilderna jag kom hem med att jag oftast ändå låg på 16-22 mm, så det är inget jag rekomenderar. Då har jag hellre 17-55 (18-55 i ditt fall) som fungerar bra till det mesta. Vill man sen kompletera så är det inom teleområdet tycker jag.
Såg att du hade en Sigma 70-300. Vet inget om den, själv använde jag Canons EF-S 55-250 IS, ett lätt, ganska litet och väldigt prisvärt objektiv som tar förvånandsvärt bra bilder för sin prisklass. Har Sigman stabilisering? Rekomenderas, som sagt.

Sen är frågan om du vill släpa på 2 objektiv.. Efter att ha gjort det under ett antal vandringar kom jag fram till att jag inte gillade det. Det är inte alltid man har lust att stå och byta objektiv beroende på väder och annat, så 55-250:an brukade komma hem mer eller mindre oanvänd (i mitt fall var det, samt vikt/storlek, några av anledningarna till att jag övergav min Canon för fjällvandring tillslut).
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Alla dagar

Hej!
Om några veckor ska jag ge mig ut på fjället för att vandra. Jag har en Canon Eos 40D och funderar nu över lämpligt objektiv för fotografering av fjällmiljö. Gärna i en prisklass kring max 5000.
Tacksam för råd och tips.

mvh
Linnéa
Skulle jag ha ett objektiv med mig, på fjällvandring, som skulle täcka in så mycket som möjligt så hade jag alla dagar i veckan valt följande med din budget:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1770osca
Lycka till
 

Tigerjohan

Aktiv medlem
Själv skulle jag välja en superzoom, typ 18-200mm. Kanske inte världens bästa glugg men en bra och relativt lätt kompromiss mellan både vidvinkel och zoom möjligheter.
 
ANNONS