Annons

Minneskortfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Magge84

Medlem
Hej alla!

Har en D300s,
Fick med ett 8gb, 15MB/s CF-kort och vart lite less på att den klippte efter bara 1-2 sec i bildserietagning och köpte tillsist ett SanDisk Extreme 16GB, 60MB/s.

Men, det är inte någon som hälst skillnad på varken bildserietagning eller läsning av bilder i kameran. bufferten verkar inte tömmas fortare. är det något fel eller?

vad är nyttan då att ha ett 60MB/s kort?

Tack på förhand

/MW
 

j2^

Aktiv medlem
Hej alla!

Har en D300s,
Fick med ett 8gb, 15MB/s CF-kort och vart lite less på att den klippte efter bara 1-2 sec i bildserietagning och köpte tillsist ett SanDisk Extreme 16GB, 60MB/s.

Men, det är inte någon som hälst skillnad på varken bildserietagning eller läsning av bilder i kameran. bufferten verkar inte tömmas fortare. är det något fel eller?

vad är nyttan då att ha ett 60MB/s kort?

Tack på förhand

/MW
Nyttan får du egentligen bara när du _tömmer_ kortet, om du har en tillräckligt snabb läsare.
En D300s kan inte skriva mycket mer än cirka 30MB/s oavsett vad du har för kort i.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Med ett riktigt långsamt kort kan jag få ut 17-18 bilder ur min D300s på högsta hastigheten innan kameran börjar hosta, med ett likadant som ditt snabba kan jag få ut 21-22 bilder innan den börjar hosta.

Att byta till ännu snabbare kort kommer inte att göra någon särskilt stor skillnad. Mitt bästa tips är att köra på Jpeg istället om du behöver fler bilder på hög hastighet, med högsta kvalité på Jpeg får du 100 bilder i sträck utan att kameran ens hostar till. Visst, du tappar kanske en gnutta kvalité jämfört med RAW, men hellre det än att stå och vänta på att bufferten ska tömmas när det händer något!
 

j2^

Aktiv medlem
Det är inte så att du ställt in huset på 14bpp? Då har alla hus förutom D700 och D3/s/x en begränsning på maximalt 2.5bps.
 

Tigerjohan

Aktiv medlem
I Sökerfönstret längst ned ser du att det står tex (R 27) det är antalet bilder du kan ta i serie. När den kommer ned till 0 så börjar det går långsammare.

På det sättet kan du hålla koll på hur många bilder som du har kvar i en serietagning.
 

Magge84

Medlem
I Sökerfönstret längst ned ser du att det står tex (R 27) det är antalet bilder du kan ta i serie. När den kommer ned till 0 så börjar det går långsammare.

På det sättet kan du hålla koll på hur många bilder som du har kvar i en serietagning.
TACK det har jag undrat länge vad den står för. och den står på r 12 när jag lägger fingret på knappen. samma med det andra kortet. i JPEG fine, och samma r 12 när jag ändrar till RAW
 

j2^

Aktiv medlem
TACK det har jag undrat länge vad den står för. och den står på r 12 när jag lägger fingret på knappen. samma med det andra kortet. i JPEG fine, samt även RAW
12? Då kör du antingen råformat, ELLER har manuellt ställt ner buffern i menyerna. Jag har för mig att det faktiskt finns ett sådant val där.

Fast D300s skall ju ha 17 frames för råformat. Och drygt 50 för JPEG om jag inte minns fel?
 

j2^

Aktiv medlem
AH! vänta nu. Kapaciteten sjunker ju om du har aktiverat:

D-Lighting
Brusreducering
Brusreducering vid långa exponeringar.
Brucreducering vid hög ISO

DÄr har du det nog.
 

sundsten

Medlem
Testa nyss jag på Jpeg Fine. R15 står det för mig och när jag knäpper av i full fart så var det lägsta den åkte ner till R8 den höll sig runt R10-R11 hela tiden. Har ett 60MB/s kort jag med. Låter konstigt att du kan ta så få i rad.
 

Magge84

Medlem
12? Då kör du antingen råformat, ELLER har manuellt ställt ner buffern i menyerna. Jag har för mig att det faktiskt finns ett sådant val där.

Fast D300s skall ju ha 17 frames för råformat. Och drygt 50 för JPEG om jag inte minns fel?
I costom settings meny på d6: Max Continoues shooting på 100, finns det någon annan inställning
 

j2^

Aktiv medlem
Jag var tvungen att "ringa en vän"..

Om man ställer en D300s i "fabriksinställningar" så får man

26 JPEG Large/Fine
46 JPEF Large/Normal
 

Magge84

Medlem
Testa nyss jag på Jpeg Fine. R15 står det för mig och när jag knäpper av i full fart så var det lägsta den åkte ner till R8 den höll sig runt R10-R11 hela tiden. Har ett 60MB/s kort jag med. Låter konstigt att du kan ta så få i rad.


14 bilder. på Jpeg fine, samt 14 med RAW, testade precis
 

Tigerjohan

Aktiv medlem
Min D300s har följande värden

JPG Large Fine R26
JPG Large Norm R37
JPG Large Basic R46

JPG Fine + RAW R15
JPG Basic + RAW R15

Då är det 12Bitars Förlustfri komprimering på RAW.

Titta in under Meny -> Anpassnings meny -> Fotografering Visning ( d) ->Max antal exponeringar i följd (D6) ställ upp det värdet till 100.


Kan det vara så att du fotar på SD-kortet? Själv använder jag SD-kortet om bufferten är full för CF
 

Tigerjohan

Aktiv medlem
På min D300 fick jag följande värden:


JPG Large Fine R21
JPG Large Norm R28
JPG Large Basic R45

JPG Fine + RAW R14
JPG Basic + RAW R14


Så det skiljer lite mellan D300 och D300s
 

Magge84

Medlem
Min D300s har följande värden

JPG Large Fine R26
JPG Large Norm R37
JPG Large Basic R46

JPG Fine + RAW R15
JPG Basic + RAW R15

Då är det 12Bitars Förlustfri komprimering på RAW.

Titta in under Meny -> Anpassnings meny -> Fotografering Visning ( d) ->Max antal exponeringar i följd (D6) ställ upp det värdet till 100.


Kan det vara så att du fotar på SD-kortet? Själv använder jag SD-kortet om bufferten är full för CF
Har d6 på 100, sammt att jag kör i 12bitar, har inte något SD kort i
 

Tigerjohan

Aktiv medlem
Testa att slå av Active D-light. Det kan ta en del kraft från kameran om jag minns rätt.

När jag slår på den på min D300 sjunker antalet bilder till 12st (jpg/large), stänger jag den går det upp till R21.

Får samma effekt på D300s, praktiskt att ha dubbla 300:eek:r så man kan se skillnader och likheter på de båda
 

Magge84

Medlem
Jo men min kom aldrig till 0 :). Testa även samma sak fast med iso över 800(brusreducering kickar in då) då sänktes det till r6 och jag kom till 0 efter 7-8 bilder
inte någon skillnad även med iso 1000 som med iso 320 14 bilder med jpeg samt raw

kör på shooting bank c och den är "orginal" spelar förövrigt inte någon roll vilken bank jag kör med
 
ANNONS