Annons

Hjälp ang. rättigheter vid bröllopsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

lwestman

Ny medlem
Hej,
Ska fotografera mitt första bröllop i mitten av nästa månad, tycker det ska bli jätteroligt, men bruden har lite krav som jag inte vet riktigt hur jag ska reagera på. Såhär har hon skrivit till mig: "Jag vill ha allt råmaterial oredigerat. Vill du göra redigeringar senare för något i skolan så får du lov att använda bilderna till just skolprojekt, annars är rättigheterna till bilderna våra".
Jag personligen tycker det skulle kännas oseriöst att lämna ifrån mig helt oredigerade bilder, jag vill ju leverera så bra bilder som möjligt. Har jag rätt att kräva det? Sen om det med att rättigheterna till bilderna skulle vara deras, klart att dom har det men "hur mycket"? Jag är väl ändå upphovsmannen och har såna rättigheter? Isåfall vilka? Jag använder ju såklart inte bilderna till något utan deras tillstånd, men dom får väl inte göra vad dom vill med bilderna utan min tillåtelse heller? Eller?
Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att få lite klarhet =)
(Kan tillägga att jag just gått ut andra året på medieprogrammet, men vi har inte fått lära oss så mycket om upphovsrätter..)

//Lina
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hej,
Ska fotografera mitt första bröllop i mitten av nästa månad, tycker det ska bli jätteroligt, men bruden har lite krav som jag inte vet riktigt hur jag ska reagera på. Såhär har hon skrivit till mig: "Jag vill ha allt råmaterial oredigerat. Vill du göra redigeringar senare för något i skolan så får du lov att använda bilderna till just skolprojekt, annars är rättigheterna till bilderna våra".
Jag personligen tycker det skulle kännas oseriöst att lämna ifrån mig helt oredigerade bilder, jag vill ju leverera så bra bilder som möjligt. Har jag rätt att kräva det? Sen om det med att rättigheterna till bilderna skulle vara deras, klart att dom har det men "hur mycket"? Jag är väl ändå upphovsmannen och har såna rättigheter? Isåfall vilka? Jag använder ju såklart inte bilderna till något utan deras tillstånd, men dom får väl inte göra vad dom vill med bilderna utan min tillåtelse heller? Eller?
Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att få lite klarhet =)
(Kan tillägga att jag just gått ut andra året på medieprogrammet, men vi har inte fått lära oss så mycket om upphovsrätter..)

//Lina
Du har rätt att kräva vad du vill - precis som din uppdragsgivare kan göra det. Däremot finns ett problem om ni inte kan komma överens.

Om du inte känner att du kan gå med på uppdragsgivarens krav ska du inte göra uppdraget utan hänvisa dem till att hitta annan fotograf.

Däremot får inte uppdragsgivaren göra vad som helst med bilderna. Den får bara göra det som ni kommit överens om. Och du har alltid upphovsrätten.
 

defiant

Aktiv medlem
Du har rätt att kräva vad du vill - precis som din uppdragsgivare kan göra det. Däremot finns ett problem om ni inte kan komma överens.

Om du inte känner att du kan gå med på uppdragsgivarens krav ska du inte göra uppdraget utan hänvisa dem till att hitta annan fotograf.

Däremot får inte uppdragsgivaren göra vad som helst med bilderna. Den får bara göra det som ni kommit överens om. Och du har alltid upphovsrätten.
Håller med till fullo... om bruden kräver detta hade jag inte tagit jobbet ...

det kan vara så att dom gör en dålig redigering som du får ditt namn på och det vill man inte ha på en dålig bild.

fast det hela hänger lite på vad dom betalar. om dom betalar "ruskigt" bra kan man kanske släppa på rättigheterna, men då hade jag nog inte velat ha mitt namn på dessa heller...
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Attityd

Jag anar en lite tråkig attityd från beställarens sida... och ett litet missförstånd kanske (gällande upphovsrätten). Du äger upphovsrätten till din egen bild. Du får publicera din bild i skilda sammanhang, så länge det inte är kränkande naturligtvis. Du får dock inte använda bilden i kommersiellt syfte (reklam)utan ett sk modellkontrakt. Men det är någonting helt annat...

Nu skulle jag inte publicera vigselbilder, i annat syfte än ex. portfolio på en hemsida för bröllopsfoto. Eller någonting extraordinärt som skett i samband med en vigsel, en udda vardagsbild.
Jag fick en förfrågan här om att visa exempel på vigselbilder gällande ljuset... jag väljer att inte göra det då vigselbilder i allmänhet känns väldigt privata. Men lagen ger dig rätten att bestämma över dina bilder, naturligtvis ska du ändå ha bröllopsparets välsignelse.. ett avtal, av respekt för deras integritet.

Du kanske fotograferar i RAW? Huruvida det är rätt att överlämna RAWfilen till beställaren, har debatterats här tidigare... personligen skulle jag inte göra det. Det finns naturligtvis professionella bildredigerare, som helst gör arbetet själv med tagna bilder... men i det fallet skulle jag be dem hitta en annan fotograf. Jag som kreatör bestämmer hur bilden ska se ut, inte någon annan... på gott och ont:)

Ömsesidig respekt tillhör god ton, tyvärr tycker jag er relation inte börjat på allra bästa sätt.
Be dem hitta en annan fotograf, det känns som du annars kan få en ganska tråkig erfarenhet.
 

Tigerjohan

Aktiv medlem
Tycker att bruden kan hitta en annan fotograf som accepterar hennes krav.

en viktig del att vara överens om innan en fotografering är:
* Pris, du vill ha betalt för ditt arbete
* Leveransformat på bilderna, CD, mail, FTP, utskrifter, fotobok, antal bilder etc.
* Hur bilderna får nyttjas, tidningar, tackkort, gäster etc

ett typsikt arbetsflöde för mig vid bröllop är att göra ett första urval, fixa till kurvor etc och skicka lågupplösta till paret. Där de får välja ut vilka bilder de vill gå vidare med.

Dessa bilder gör jag mer anpassad efterbehandling på.

Leverans till kund enl vad avtalet säger.


Något man kan tjäna lite extra på är att själv trycka upp papperskopior som ska användas till tackkort, skicka bilder till tidningar, fotoböcker till föräldrar etc.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Är bruden eller brudgummen fotointresserade? Om de inte är det kan du vända brudens krav mot dem: fotografera bröllopet så gott du kan, men se till att använda kamerans AEB-funktion liberalt (om din kamera har AEB). Och använd bara råformatet. När du fotograferat hela bröllopet lämnar du ifrån dig en DVD-skiva med flera hundra råfiler till bruden och låter henne (och troligen hennes make också) stå för allt arbete med att välja ut "bra" bilder och redigera dem. Du kan dessutom passa på att testa många olika kompositioner när du ändå håller på, och använd AEB på alla versioner.

Visst är det lite barnsligt, men på det viset kan du håla din del av avtalet och samtidigt göra klart för bruden hur mycket arbete som ligger bakom.



Personligen skulle jag dock inte gått med på ett sådant krav som du tar upp här. Anledningen är enkel: om jag lämnar ifrån mig ett råmaterial och bruden (eller den hon väljer) gör ett dåligt arbete med efterarbetet kommer de som får se bilderna att undra varför de anlitade en så dålig fotograf till bröllopet... Jag som fotograf kan ha gjort ett lysande arbete, men någon annans redigering kan väldigt enkelt förstöra mitt rykte. Det är dock ett personligt ställningstagande, det finns inget rätt eller fel.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gör det enkelt.
Skicka ett svar där du skriver att du har upphovsrätten till bilderna och fråga vad hon egentligen menar och vill ha eller att du inte skall ha.

Och skriv i en vänlig ton!

Då kommer du säkert att få ett svar som reder ut problemen.
Får du inte ett sådan svar eller du känner dig tveksam så avböjer du vänligt men bestämt.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
"Jag vill ha allt råmaterial oredigerat. Vill du göra redigeringar senare för något i skolan så får du lov att använda bilderna till just skolprojekt, annars är rättigheterna till bilderna våra".
Även om du redan har fått bra svar vill jag markera att det är du och inte kunden som äger rättigheterna till bilderna (om ni inte avtalar om något annat, men då skall de betala extra för rättigheterna). Vad du sedan väljer att göra med bilderna är helt upp till dig, de kan de inte ha några synpunkter på, än mindre krav (förutom om du skulle vilja använda bilderna i reklam, då det krävs de avbildade personernas tillåtelse).

Detta innebär att du om du vill kan välja att sälja användningsrätten till kunden, men normalt är den användningsrätten begränsad till det specifika syftet och bilderna får av kunden inte användas för något annat ändamål än det ni har kommit överens om i förväg. Om du har gett kunden tillåtelse gäller dock fortfarande att de inte får ändra i bilderna utan din tillåtelse och att ditt namn alltid skall anges i anslutning till bilden.

En bra beskrivning av vad som gäller finns också här: http://www.blf.se/sv/blf/leveransvillkor/547-2011-blfs-leveransvillkor-foer-stillbild.html

Svenska Fotografers Förbund har vänligt nog lagt ut avtalsmallar, den för uppdragsfotografering borde vara tillämplig vid en bröllopsfotografering: http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_avt_uppdrag_w2.pdf
 

control87th

Aktiv medlem
Hur menar du ? Utveckla.
Jag tror (påstår mig inte veta något) att fler vore intresserade av bröllopsfoton om ni fotografer betedde er mer som exempelvis normala IT-konsulter, ni tar betalt per timme eller fastpris för ett uppdrag, resultatet och allt arbetsmaterial stannar hos kunden som äger rätt att göra vad de vill med det (Såsom exempelvis, hemska tanke, låta något annat proffs bearbeta bilderna).

Inom mitt arbetsområde (säkerhet) är det näst intill en självklarhet att konsulten inte får behålla något av vad denne levererat.
 

McKenzie

Avslutat medlemskap
Jag tror (påstår mig inte veta något) att fler vore intresserade av bröllopsfoton om ni fotografer betedde er mer som exempelvis normala IT-konsulter, ni tar betalt per timme eller fastpris för ett uppdrag, resultatet och allt arbetsmaterial stannar hos kunden som äger rätt att göra vad de vill med det (Såsom exempelvis, hemska tanke, låta något annat proffs bearbeta bilderna).

Inom mitt arbetsområde (säkerhet) är det näst intill en självklarhet att konsulten inte får behålla något av vad denne levererat.
Jag hoppas verkligen jag missuppfattat dig men som jag läser ditt inlägg menar du alltså att vi med ditt tänk skulle få fler kunder (och med vi menar jag fotografer i största allmänhet) genom att lämna ifrån oss allt material vi tagit, bra som dåligt och sedan - eventuellt - stå där med vårt namn draget i smutsen när kunden använt en bild vi själva skulle kastat iväg på en enkel resa till månen och som kunden sedan som pricken gett en taskig bildredigering?
 

McKenzie

Avslutat medlemskap
Hej,
Ska fotografera mitt första bröllop i mitten av nästa månad, tycker det ska bli jätteroligt, men bruden har lite krav som jag inte vet riktigt hur jag ska reagera på. Såhär har hon skrivit till mig: "Jag vill ha allt råmaterial oredigerat. Vill du göra redigeringar senare för något i skolan så får du lov att använda bilderna till just skolprojekt, annars är rättigheterna till bilderna våra".
Jag personligen tycker det skulle kännas oseriöst att lämna ifrån mig helt oredigerade bilder, jag vill ju leverera så bra bilder som möjligt. Har jag rätt att kräva det? Sen om det med att rättigheterna till bilderna skulle vara deras, klart att dom har det men "hur mycket"? Jag är väl ändå upphovsmannen och har såna rättigheter? Isåfall vilka? Jag använder ju såklart inte bilderna till något utan deras tillstånd, men dom får väl inte göra vad dom vill med bilderna utan min tillåtelse heller? Eller?
Skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att få lite klarhet =)
(Kan tillägga att jag just gått ut andra året på medieprogrammet, men vi har inte fått lära oss så mycket om upphovsrätter..)

//Lina
Gå efter magkänslan, är den inte bra så tacka hellre nej än att gå med på att göra något du egentligen inte vill!

Susade in på din blogg och är övertygad om att du snart kommer bli erbjuden något bättre vad gäller bröllop!!
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Jag tror (påstår mig inte veta något) att fler vore intresserade av bröllopsfoton om ni fotografer betedde er mer som exempelvis normala IT-konsulter, ni tar betalt per timme eller fastpris för ett uppdrag, resultatet och allt arbetsmaterial stannar hos kunden som äger rätt att göra vad de vill med det (Såsom exempelvis, hemska tanke, låta något annat proffs bearbeta bilderna).

Inom mitt arbetsområde (säkerhet) är det näst intill en självklarhet att konsulten inte får behålla något av vad denne levererat.
Din jämförelse haltar betänkligt. Om vi försöker att få den mer balanserad får du jämställa en bild med en programvara. Vad skulle Adobe (eller vilket programvaruföretag som helst) vinna på att någon påstår sig sitta i Photoshop CS5 när det i själva verket är en rejält omgjord (kanske uselt omskriven) programkod? Det skulle givetvis inte fungera.

Ponera att du levererar en funktionalitet på en webbplats där det står att du (eller det företag du arbetar för) skapat funktionen. Om kunden sedan går in och modifierar koden så att funktionaliteten blir avsevärt sämre, men det fortfarande står att det är du/företaget som skapat den - finns det något företag som går med på det?

När du skriver "ni fotografer" så blir du meningslöst generell eftersom många fotografer (de flesta?) tar betalt per timme när de fotar på uppdrag. Kunden får sedan använda bilderna på det sätt som man kommer överens om.

Den här tråden handlar om hur mycket man som fotograf (eller annan konsult) är beredd att gå med på. Jag ställer mig tveksam till att en IT-konsult tillåter kunden göra vad som helst med den kod (eller vad det nu gäller) som levererats, utan att avtala bort eventuell support eller krav på garantier.
 

snap01

Aktiv medlem
Kamera & Bild skrev härom dagen om bröllopsfotografen Ian Johnson (http://www.kamerabild.se/bilder/fotografer/brollopsbilder-for-framtiden-1.468197.html). Enligt den artikeln levererar han endast bilder på skiva (fixade jpg- eller tiff-filer antar jag). Han har ingen koll på hur de skrivs ut, men han levererar nog inte heller alla bilder han tar.

Obehandlade råfiler tror jag vare sig du eller brudparet tjänar på att få levererade ...
frågan är om dom ens kan öppna raw filerna? krävs oftast nyare photo shop eller annat program.
 

Ventures

Aktiv medlem
"Jag vill ha allt råmaterial oredigerat. Vill du göra redigeringar senare för något i skolan så får du lov att använda bilderna till just skolprojekt, annars är rättigheterna till bilderna våra".
//Lina
Är det Madonna som gifter sig? Det var i alla fall generöst av "bruden" att låta dig behålla kopior att "leka med" i skolan. Det finns väl gängse branschregler att hänvisa till även för icke professionella fotografer?

Men jag skulle förmodligen också sälja mig för billigt, eftersom jag inte lever på mitt fotande, om jag blev smickrad med ett uppdrag.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag tror (påstår mig inte veta något) att fler vore intresserade av bröllopsfoton om ni fotografer betedde er mer som exempelvis normala IT-konsulter, ni tar betalt per timme eller fastpris för ett uppdrag, resultatet och allt arbetsmaterial stannar hos kunden som äger rätt att göra vad de vill med det (Såsom exempelvis, hemska tanke, låta något annat proffs bearbeta bilderna).

Inom mitt arbetsområde (säkerhet) är det näst intill en självklarhet att konsulten inte får behålla något av vad denne levererat.
Ja visst, leverera de felaktig tangentnedtryckningarna och program som inte är debuggade, även om du bara sparade dem en liten stund på hårddisken, leverera på bara, allt ska med även Google sökningarna i webbläsaren under arbetstiden.

Michael - Väljer ut -
 

ÅkeK

Aktiv medlem
Jag kan förstå att ett brudpar kan vilja att bilder från deras eget bröllop inte ska läggas ut eller visas någon annanstans än där de själva vill.

Om jag förstått diskussionen rätt är det näst intill omöjligt pga fotografens upphovsrätt.
Känns faktiskt lite konstigt och till och med småaktigt.
 
ANNONS